powrót - parada gier
powrót - różności

 space 1999
   producent: nieznany
   autor: nieznany
 rok: ?
opis: krzysztof "kaz" ziembik

wstęp
strona główna

ulubione gry leszka

archon
arkanoid
blue max
bc quest
boulder dash
clowns & baloons
colossus chess
drop zone
flak
fort apocalypse
frogger
ghost chaser
henry's house
karateka
last starfighter
leader golf
mercenary
miner 2049er
montezuma's rev.
moon patrol
pole position
raid over moscow
river raid
road race
silent service
slot machine
spindizzy
spy hunter
starquake
summer games
tekstówki
zeppelin
zorro

parada gier

kontakt

Kiedy ta gra trafiła do mnie, zupełnie nie wzbudziła we mnie zainteresowania. Zanim bowiem ją uruchomiłem, zobaczyłem, ze napisana jest w Atari Basic i ma 5 KB długości. Ponieważ wydawało mi się, że to nie rokuje żadnych nadziei na dobrą zabawę, program leżał u mnie dość długo niedotykany. Przyszła jednak pora, że chciałem sprawdzić jaki to rodzaj gry. Ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że jest to tekstówka. Zaintrygowany, że w 5 KB Basica można napisać grę przygodową, rozpocząłem grę. I muszę przyznać, że nie rozczarowałem się za bardzo. Oczywiście gra jest bardzo prosta, wręcz prymitywna, ale wciągnęła mnie na całą godzinę - tyle mniej więcej trwało jej skończenie, z czego połowę czasu zajęło wykonanie mapy.
     Legenda gry nie jest mi znana, ale wiele można domyślić się z kontekstu. Tytuł gry sugeruje co prawda związek z popularnym w latach 70-tych serialem telewizyjnym, wyświetlanym w wielu krajach zachodnich (przede wszystkim w Polsce! W końcu wychowałem się na "Kosmosie 1999" - LZ), ale to raczej zbieżność przypadkowa, gdyż serial traktował o kosmicznych przygodach, a gra zupełnie nie ma takich elementów. Niewykluczone, że "Space 1999" towarzyszył jakiemuś czasopismu o Atari i tam znajduje się przedstawienie legendy do gry. Rzecz dzieje się w roku 1999, na co wskazuje tytuł, choć dla twórcy (twórców?) programu była to zapewne odległa przyszłość. W tej to przyszłości znajduje się bohater gry, którego zadaniem jest zniszczenie bliżej niezidentyfikowanej fabryki. Należy on do jakiegoś ruchu oporu, choć zadanie ma wykonać samodzielnie. Świat przedstawiony w grze nie jest oczywiście rozbudowany, ale wydaje się, że autorowi chodziło o przedstawienie katastroficznej wizji przyszłości (ograbiony sklep, puste drogi, w jeziorze można złowić jedynie stare buty, po mieście szwenda się tylko włóczęga, na każdym kroku grozi Ci śmierć za szpiegostwo, itd.). W 5 KB nie zmieściła się oczywiście żadna grafika czy muzyka, są jednak dwa efekty dźwiękowe :) - podczas używania broni i materiałów wybuchowych. Okazało się też, że słownik gry nie jest rozbudowany (można go podejrzeć przez [V]) i sprowadza się do ośmiu poleceń, z czego cztery to kierunki ruchu [NORTH], [WEST], [EAST], [SOUTH], dające się używać także w postaci skrótów [N], [W], [E], [S]. W praktyce oprócz kierunków świata wystarczy się posługiwać dwoma komendami: weź [TAKE] oraz użyj [U]. Z niewiadomych przyczyn ta ostatnia komenda musi być wpisywana w śmieszny sposób - wyłącznie jako litera [U] i zaraz po niej, bez odstępu, nazwa używanego obiektu. Podobnie jak słownik, również opisy lokacji są bardzo skromne, składają się najwyżej z kilku słów. Niewątpliwie zaletą programu jest to, że łatwo można go zmodyfikować - w razie potrzeby można przetłumaczyć wszystkie teksty na język polski, a także rozbudować scenariusz o dodatkowe lokacje i przedmioty lub dodać grafikę.
     Gra nie jest skomplikowana, choć zawiera kilkadziesiąt lokacji i kilkadziesiąt przedmiotów do użycia. Wystarczy trochę logicznego myślenia, a bez trudu uda się wszystkie elementy prawidłowo wykorzystać. Tym bardziej, że z każdego przedmiotu można skorzystać tylko raz i to w ściśle określonym miejscu, a po użyciu przedmioty znikają, nie zaśmiecając kieszeni bohatera. Ponieważ udało mi się ukończyć tę grę, przedstawiam rozwiązanie wszystkich jej zagadek. W nawiasach kwadratowych oczywiście komendy do wpisania podczas gry.
(I jeszcze "uwaga techniczna": gra jest w Basicu, więc trzeba wyłączyć w emulatorze Basic poleceniem Disable Basic (zakładka Atari/Options) - LZ)

Rozmiar: 4727 bajtów

Opis przejścia

Zaczynasz na pustej ulicy w bliżej nieokreślonym mieście. Najpierw idź do biblioteki i zabierz leżące tam dokumenty [E], [TAKE PAPERS]. Potem skieruj się do pustego domu [W], [N], [W], gdzie znajdziesz zapałki [TAKE MATCHES] oraz do ograbionego sklepu, gdzie jednak ostało się trochę jedzenia [E], [E], [N], [W], [TAKE FOOD]. Jedzenie daj głodnemu włóczędze, którego mijałeś podczas wędrówki [E], [S], [UFOOD], a nie omieszka się odwdzięczyć potrzebnym dalej hasłem [TAKE PASSWORD]. Idź na północ [N], [N], a na napotkanym posterunku wylegitymuj się dokumentami z biblioteki [UPAPERS], w przeciwnym wypadku zostaniesz potraktowany jak szpieg i natychmiast zastrzelony. Gdy przekroczysz most na rzece, dotrzesz do opuszczonego domu na pustkowiu [N], [N], skąd powinieneś zabrać sieć rybacką [TAKE NET]. Idąc wzdłuż rzeki [S], [E], [N] znajdziesz stare, zabytkowe monety [TAKE OLD COINS], które niewątpliwie się jeszcze przydadzą. Dalsza wędrówka po bezdrożach [W] i zbieranie wszystkiego, co się nawinie [TAKE CROWBAR] może przynieść inne nieoczekiwane rezultaty [S], [S], [UCROWBAR], choćby w postaci klucza do na razie nieznanego zamka [TAKE KEY]. Ale nie tylko bezdroża kryją niespodzianki. Idąc wzdłuż autostrady [N], [W], [W] znajdziesz kluczyki do samochodu [TAKE CAR KEYS]. Kierowca pewnie nie zauważył, że je zgubił ;). W oddali zamajaczyły jakieś budynki, więc można je zwiedzić [S]. Okazało się, że jest to mała wioska, ale za to z dwoma interesującymi sklepami. W jednym z nich, antykwariacie [S], można sprzedać stare monety znalezione nad rzeką [S], [UOLD COINS], [TAKE MONEY]. W drugim sklepie, handlującym bronią i amunicją, za otrzymane pieniądze można nabyć piękny i naładowany pistolet [N], [E], [UMONEY], [TAKE GUN]. Po drugiej stronie drogi jest jeszcze jeden budynek, ale aby do niego przejść, trzeba odnaleźć drogę przez kamieniołom [W], [N], [W], [N], [E]. Drzwi są zamknięte, ale od czego znaleziony klucz [UKEY]? W środku [E] znajduje się spora ilość dynamitu, który warto ze sobą zabrać [TAKE DYNAMITE]. Teraz czas zwiedzić piękniejsze okolice, więc skieruj się na wzgórza, za którymi rozpościera się malownicze jezioro [W], [W], [S], [S], [S]. Jeżeli skorzystasz z posiadanej sieci [UNET] to wyłowisz z wody stare rybackie buty [TAKE BOOTS]. Dalsza wędrówka po łonie natury może być równie korzystna, bo w lesie znajdziesz porzucony samochód [W], w środku którego odnaleźć można pożyteczne narzędzia [UCAR KEYS], [TAKE TOOLS]. Gdyby w lesie nakryli Cię strażacy [S], [S], to oddaj im zapałki [UMATCHES] i obiecaj, że więcej do lasu z zapałkami nie wejdziesz, a chętnie Cię wypuszczą. Czas jednak skupić się na wypełnieniu misji czyli zniszczeniu fabryki pod lasem [N], [E], [S], [E]. Nie jest to łatwe, bo na drodze stoi "nieoczekiwana" przeszkoda - ogrodzenie z drutu kolczastego. Jednak wystarczy jeden sprawny ruch [UTOOLS] i druty zostają przecięte, a droga do fabryki stoi otworem [E]. Nie zważając na strażnika (choć można go zabić pistoletem [UGUN]) należy wejść do fabryki [E] i użyć materiałów wybuchowych [UDYNAMITE]. Wstrętna fabryka zostaje zburzona, a bohater może zmierzać do kryjówki ruchu oporu unikając strażaków w lesie [W], [W], [W], [N], [W], [N], [N]. Drogę przegradzają bagna, ale z pomocą rybackich butów i z tym można dać sobie radę [UBOOTS], [N], [N]. Aby wejść do bazy ruchu oporu trzeba podać hasło [UPASSWORD], a w środku można odebrać gratulacje od kompanów.

Krzysztof "Kaz" Ziembik

? KB space 1999
powrót na początek
powrót - parada gier
powrót - różności