powrót - parada gier
powrót - różności

 international karate
  championships
   system 3 software/epyx
  archer maclean
1986

wstęp
strona główna

ulubione gry leszka

archon
arkanoid
blue max
bc quest
boulder dash
clowns & baloons
colossus chess
drop zone
flak
fort apocalypse
frogger
ghost chaser
henry's house
karateka
last starfighter
leader golf
mercenary
miner 2049er
montezuma's rev.
moon patrol
pole position
raid over moscow
river raid
road race
silent service
slot machine
spindizzy
spy hunter
starquake
summer games
tekstówki
zeppelin
zorro

parada gier

kontakt

Była to jedna z najlepszych gier gatunku karate na małe Atari - perełka w dorobku Archera MacLeana, który na małe komputery stworzył też świetną Drop Zone (jest tu także). Gra miała kilka różnych odmian - już sama nazwa występowała w dwóch odmianach: World Karate i International Karate. Ta pierwsza była wersją amerykańską, a druga europejską, dostosowaną do odświeżania obrazu w systemie PAL. Obie w pełnych wersjach dyskowych miały zestaw 7 plansz tła, piękną muzykę Roba Hubbarda i możliwość zmiany parametrów zabawy. Zamieszczam je do ściągnięcia: intkar.atr - to wersja europejska, a worldkar.atr - amerykańska.
     Bardzo dziękuję Pawłowi Rosowskiemu, Karolowi Brejnie, Kosie i Adamowi Kaczmarkowi, dzięki którym mam przynajmniej cztery różne wersje IK, a wiem, że było ich jeszcze węcej! - przede wszystkim różnych wersji kasetowych. Wersje kasetowe były najpewniej przeróbkami dyskowych, zrobionymi przez crackerów. Różniły się od nich niekompletnością: jednej brakowało muzyki, innej plansz, możliwości zmiany opcji...
Oto, jak Adam wspomina swoje przygody z International Karate:
     Ja swego czasu miałem do czynienia z dwiema wersjami kasetowymi. W pierwszej był dźwięk i muzyka, lecz niestety tylko jedno tło. W drugiej zaś nie było dźwięku ani muzyki, a za to można było klawiszem SELECT, bądź OPTION (nie pamiętam dokładnie) zmieniać tła. Dostępne do wyboru były trzy: Sydney, Nowy Jork, oraz widoczek z Fujijamą w tle. (też taką miałem - Lech). Tymczasem jednak w pełnej, dyskowej wersji gry, dostępnych ich jest aż 7! Nie można ich jednak było zmieniać za pomocą klawisza, lecz zmieniały się one samoczynnie, co kilka walk, w miarę jak pokonywało się kolejnych przeciwników. Pozostałe tła to: Rio De Janeiro (z figurą Jezusa na szczycie góry w tle), Japonia (jakieś pagody i kwitnąca wiśnia), Egipt (Sfinks i piramidy), oraz Grecja (ruiny jakiejś greckiej świątyni w tle).
     Plansze można jednak zmieniać podczas gry - receptę znajdziesz na koniec opisu.
grafika/inkar_an.gif
     Wśród gier karate IK wyróżnia się znakomitą animacją i dźwiękiem, a także mnogością dostępnych uderzeń i łatwością sterowania. Wspaniała jest muzyka Roba Hubbarda. Walki są bardzo efektowne, jest masa bajerów, np. nad znokautowanym karateką krążą gwiazdki, zdarza się też, że po kończącej akcji zawodnik chucha w dłoń, zadowolony, że dobrze przywalił ;-) Różne takie ciekawostki. Świetnie grało się na dwa joystkicki.
     Wadą IK - jak i innych tego rodzaju gier - była niemożność wypracowania "sztuki walki". Po prostu podchodziło się do przeciwnika i polowało na dowolny skuteczny cios. Żadnych uników itp. Najskuteczniejszą taktyką był atak dołem na kostkę przeciwnika (drążek do siebie). Nie było przed tym obrony - prawie w każdej grze karate istniał taki jeden "cios zwycięstwa". Grając na dwa joye umawiało się z kolegą, że nie można tego ciosu stosować ;-)
     W 1988 roku Archer MacLean zrobił wersję International Karate (z dopiskiem "+") na 16-bitowe komputery. W IK+ grało się tak samo, było przyjemne tło, w którym działy się różne ciekawe rzeczy i doszło trochę bajerów. Na Atari 800XL prawdopodobnie nie ma IK+, choć jest na C64 :-(. Może jednak się mylę, w każdym razie jeśli ktoś trafi IK+ na atarynkę i mi podeśle, będę zachwycony.
      Jeszcze kilka słów o sterowaniu (działa w obu zamieszczonych tu wersjach).
     SELECT - gra na dwa joye
     START - walka z komputerem
     T - włączenie muzyki, Ctrl+T - wyłączenie
     S - to samo, tylko efekty dźwiękowe
     Można też regulować szybkość gry. Najpierw należy wcisnąć X, a po chwili klawisz od 1 (najszybciej) do 4 (najwolniej).
     A, D, Z, M - wciskając kolejno te klawisze zmienia się w dowolnym momencie planszę, ale obaj zawodnicy muszą się trzymać na nogach! ;-)

? KB international karate championships
world karate championships
powrót na początek
powrót - parada gier
powrót - różności