powrót - parada gier
powrót - różności

 ghostbusters
   activision
   david crane, dan kitchen
 1984
opis: adam kaczmarek

wstęp
strona główna

ulubione gry leszka

archon
arkanoid
blue max
bc quest
boulder dash
clowns & baloons
colossus chess
drop zone
flak
fort apocalypse
frogger
ghost chaser
henry's house
karateka
last starfighter
leader golf
mercenary
miner 2049er
montezuma's rev.
moon patrol
pole position
raid over moscow
river raid
road race
silent service
slot machine
spindizzy
spy hunter
starquake
summer games
tekstówki
zeppelin
zorro

parada gier

kontakt

Pamiętacie film "Ghostbusters"? Jeśli ktoś go nie widział, to przypominam, że była to komedia o kilku facetach, którzy założyli firmę usługową zajmującą się łapaniem duchów. Film wszedł na ekrany w roku 1984 i odniósł spory sukces. Nie mniejszy sukces odniosła również muzyka z filmu, która przez długi czas okupowała szczyty list przebojów. Nic zatem dziwnego, że wkrótce firma Activision wydała grę komputerową pod tym samym tytułem.
     Trzeba przyznać, że gra jest dosyć oryginalna i wprowadza sporo ciekawych rozwiązań, które w tamtych czasach były czymś niespotykanym w grach wideo. Np. jedną z takich nowości jest rewelacyjny system kont. Otóż w grze musimy prowadzić własny biznes, polegający na łapaniu duchów. W tym celu, na początku, musimy wziąć kredyt z banku na otwarcie działalności. Wówczas program pyta, czy posiadamy własne konto. Gdy gramy po raz pierwszy, oczywiście go nie mamy. Jeśli jednak uda nam się pomyślnie ukończyć grę, otrzymamy wówczas numer konta, na którym zostaną złożone zarobione przez nas pieniądze i w kolejnych grach będziemy mogli z tych pieniędzy korzystać, co pozwoli na zakup lepszego wyposażenia. Po uruchomieniu gry, gdy odpowiemy, że nie posiadamy konta - dostaniemy kredyt w wysokości 10000$. Za te pieniądze trzeba zakupić samochód i ekwipunek.
     Najpierw kupujemy samochód. Do wyboru są cztery modele różniące się szybkością, ładownością, oraz oczywiście ceną. Naciskając spację możemy je oglądnąć. Gdy zaś zdecydujemy się na jeden z nich, wpisujemy cyfrę 1, 2, 3, lub 4 i zatwierdzamy Enterem. Teraz przechodzimy do zakupu ekwipunku. Większość sprzętu jest opcjonalna, bezwzględnie wymagane jest jedynie posiadanie pułapki na duchy. Cały sprzęt, jaki można zakupić, podzielony jest na trzy kategorie, pomiędzy którymi poruszamy się klawiszami 1, 2 i 3. To, co wybierzemy, ładujemy na samochód przy użyciu wózka widłowego. Do wyboru zaś jest:

                                        MONITORING EQUIPMENT

grafika/ghostb_eq1.gif P-K ENERGY DETECTOR - Gdy zamontujecie go na przedzie samochodu, będzie wykrywał gromadzenie się energii duchowej. W ten sposób wcześniej wykryjecie miejsca, w których nastąpi atak ducha. Gdy poruszacie się znaczkiem Ghostbusters po mapie i któryś z domów zacznie pulsować na jasnoczerwony kolor, w momencie gdy będziecie obok niego przejeżdżać, znaczyć to będzie, że detektor właśnie wykrył w środku nadzwyczajną aktywność duchową.

grafika/ghostb_eq2.gif IMAGE INTENSIFIER - Ułatwia złapanie ducha, wzmacniając jego widmo. Gdy będziecie łapać go bez tego urządzenia, wówczas jego obraz będzie na przemian znikał i na nowo się pojawiał.

grafika/ghostb_eq3.gif MARSHMALLOW SENSOR - Wyświetla ostrzeżenie o formowaniu się Marshmallowmana. Ponieważ jest to i tak widoczne gołym okiem, więc urządzanie jest raczej mało przydatne.

                                        CAPTURE EQUIPMENT

grafika/ghostb_eq4.gif GHOST BAIT - Bardzo ważny element wyposażenia. Służy do obrony przed Marshmallowmanem. Gdy ten zacznie się formować, trzeba szybko wyrzucić przynętę klawiszem "B" na klawiaturze. W przeciwnym razie ten rozdepcze jeden z domów, i to my będziemy musieli zapłacić za szkody. Jeśli zaś zdążymy na czas, dostaniemy sporą nagrodę pieniężną za zapobieżenie katastrofie.

grafika/ghostb_eq5.gif TRAPS - Czyli pułapki do łapania duchów. Obowiązkowy element wyposażenia. Trzeba zakupić przynajmniej jedną sztukę, aby w ogóle rozpocząć grę. Można oczywiście zakupić ich więcej. Przydadzą się.

grafika/ghostb_eq6.gif GHOST VACUUM - Odkurzacz na duchy. Gdy zainstalujemy to ustrojstwo na masce naszego samochodu, będziemy mogli w trakcie jazdy zasysać przelatujące w okolicy duchy.

                                      STORAGE EQUIPMENT

grafika/ghostb_eq7.gif PORTABLE LASER CONFINEMENT SYSTEM - Jest to przenośna wersja urządzenia znajdującego się w kwaterze głównej łowców duchów. Służy ono do ładowania plecaków akumulatorowych i przechowywania złapanych duchów. Gdy jakiegoś złapiemy, będzie on z reguły siedział w pułapce do której został złapany. Wówczas, aby można było tę pułapkę użyć ponownie, trzeba ją z tego ducha opróżnić. Normalnie można to zrobić jedynie w kwaterze Ghostbusters, do której trzeba się w tym celu specjalnie udać. Dlatego warto mieć kilka pułapek, aby z każdym złapanym duchem nie latać do bazy. Jeśli natomiast nabędziecie to urządzenie, problem opróżniania pułapek, po prostu przestanie istnieć. Niestety cena tego udogodnienia jest zabójcza - kosztuje ono 8000$, czyli tyle, co niezły wóz :-)

Gdy dokonamy już wyboru, naciskamy klawisz E i przechodzimy do samej gry.

grafika/ghostbusters2.gif

     Widzimy wówczas mapę Nowego Yorku. Mniej więcej w centrum znajduje się stary wieżowiec - ZUUL. Tam właśnie koncentruje się energia duchowa miasta. Na dole zaś znajduje się siedziba Ghostbusters. Na mapie widzimy duszki zlatujące się do ZUUL'u. Po ulicach krąży też klucz i dziurka od klucza, które jednak w samej grze nie mają praktycznie żadnego znaczenia. Na dole znajdują się liczniki pokazujące stan naszego konta i stopień "zaduszenia" miasta. Może powiem nieco więcej na temat tego nietypowego wskaźnika. Otóż w trakcie gry stopień "zaduszenia" cały czas wzrasta. Dodatkowo jego wartość zwiększa się z każdym duchem którego nie uda nam się złapać, a także gdy któryś z duszków na mapie głównej osiągnie ZUUL. Gdy wskaźnik ten przekroczy 5000 wówczas będzie istnieć ryzyko formowania się marshllowmanów. Gra zaś toczy się do momentu, kiedy "zaduszenie" wyniesie 10000.
     Po planszy poruszamy się znaczkiem łowców duchów. Gdy naciśniemy w dowolnym momencie klawisz spacji, otrzymamy informację o wyposażeniu naszej ekipy, czyli o: ilości ludzi, wolnych pułapek, oraz stopniu naładowania plecaków akumulatorowych. Gdy któryś z domów zacznie pulsować w ciemnofioletowym kolorze, wówczas oznacza to, że został on nawiedzony przez ducha. Wówczas trzeba się tam jak najszybciej udać. Poruszając znaczkiem po mapie zostawiamy ślad w postaci kropek. Jest to droga, którą będziemy musieli przebyć. Gdy najedziemy jednego z duszków, to będziemy mogli go później wessać przy użyciu odkurzacza. Aby udać się do któregoś z domów, należy do niego podjechać i wychylając joystick w jego kierunku nacisnąć przycisk fire.

grafika/jazda2.gif

      Gdy już wybierzemy miejsce na mapie, wówczas musimy oczywiście jeszcze tam dojechać. Na ekranie pojawi się droga oraz nasz samochód. Kierujemy nim przy użyciu joysticka, natomiast przyciskiem fire, wsysamy duszki odkurzaczem. To, ile czasu zajmie dojazd, zależy od odległości do przebycia, oraz szybkości naszego samochodu, a jest to istotna sprawa, bowiem im szybciej przybędziemy na miejsce, tym więcej dostaniemy pieniędzy za wykonanie zlecenia.
     Gdy dotrzemy na miejsce wezwania, trzeba się brać za łapanie ducha. Najpierw rozstawiamy ludzi i sprzęt. Na środku stawiamy pułapkę, a po bokach ludzi. Teraz po włączeniu miotaczy przesuwamy naszych ludzi przy użyciu joysticka, uważając przy tym, aby nie skrzyżować promieni, po czym przyciskiem fire aktywujemy pułapkę. Gdy wszystko pójdzie dobrze, to inkasujemy forsę i jedziemy dalej. Jeśli nie - duch stuknie nam jednego z ludzi, po czym ucieknie, a my nie dostaniemy ani grosza. Jeśli zaś przez nieuwagę skrzyżujemy promienie z miotaczy, to stracimy aż dwóch członków ekipy. Gdy w samochodzie pozostanie już tylko jeden zdolny do akcji człowiek, wówczas trzeba udać się do kwatery Ghostbusters po posiłki.
     W opisany wyżej sposób zarabiamy pieniądze. Dostajemy je również za unieszkodliwienie marshllowmana. Gdy wskaźnik "zaduszenia" miasta osiągnie poziom 10000, wówczas nasza ekipa, jak również dziurka i klucz, spotkają się w ZULL'u. Nad ZUUL'em otworzy się portal, przez który złe duchy będą próbowały wydostać się na nasz świat. Jeśli nie uda nam się do tego czasu uzbierać co najmniej tyle, ile pobraliśmy kredytu z banku, wówczas nastąpi koniec gry. W przeciwnym wypadku otrzymamy szansę zamknięcia owego portalu. Należy wówczas przejść przynajmniej dwoma z trzech członków naszej ekipy, pod nogami Marshllowmana. I to już tyle. Jeśli tego dokonamy - ukończyliśmy grę. Niezależnie czy nam się uda, czy nie, dostaniemy potem wspomniany wyżej numer konta, na który zostaną złożone nasze oszczędności.
     Jeśli ktoś nie grał w Ghostbusters, to zachęcam do spróbowania, a wszystkim przyszłym łapaczom życzę powodzenia w ich nowym biznesie. Niech wam mamona sprzyja ;-). A gdyby ktoś chciał od razu zaszaleć i kupić sobie lepszy ekwipunek, to podaję swój numer konta: AK 62105500. Jest tam 23200 $. Może to i nie fortuna, ale zawsze coś. Tak w zasadzie, jedyną poważną wadą gry jaką zauważyłem, jest fakt, że zarobione pieniądze nie wypadają przez otwór od stacji dysków ;-)))

Adam Kaczmarek

? KB ghostbusters
powrót na początek
powrót - parada gier
powrót - różności