powrót - parada gier
powrót - różności

 amaurote
   mastertronic
   john pickford, ste pickford
 1987
opis: krzysztof "kaz" ziembik

wstęp
strona główna

ulubione gry leszka

archon
arkanoid
blue max
bc quest
boulder dash
clowns & baloons
colossus chess
drop zone
flak
fort apocalypse
frogger
ghost chaser
henry's house
karateka
last starfighter
leader golf
mercenary
miner 2049er
montezuma's rev.
moon patrol
pole position
raid over moscow
river raid
road race
silent service
slot machine
spindizzy
spy hunter
starquake
summer games
tekstówki
zeppelin
zorro

parada gier

kontakt

Kiedy na rynku pojawiła się ta gra, napisana przez osoby ukrywające się pod nazwą Binary Design, a wydana przez Mastertronic, gracze byli oczarowani jej monochromatyczną, ale przepiękną grafiką i klimatem odległej ziemskiej kolonii zaatakowanej przez ogromne insekty. Na pewno duży udział w stworzeniu tajemniczej i pełnej napięcia atmosfery miała oprawa dźwiękowa i muzyczna przygotowana przez Davida Whittakera, jednego z najsłynniejszych twórców muzyki na 8-bitowce (przyznam się, że moja gra w Amaurote polegała na uciekaniu od much, żeby jak najdłużej przeżyć i tylko słuchać muzyki Whittakera ;-) - przyp. LZ). Niewątpliwym atutem jest też ukazanie pola gry w "trójwymiarowym" rzucie oraz przyzwoita animacja. Gra otrzymywała bardzo wysokie oceny za wykonanie, podobnie jak i za grywalność. Moim zdaniem to ostatnie nie jest jednak najmocniejszą stroną "Amaurote". Gra jest niesamowicie trudna, a miejscami wręcz denerwująca - głównie przez niedokładność ówczesnej trójwymiarowej grafiki, powolność programu przy większej ilości ruchomych obiektów na ekranie, a także przez zamierzone przez autorów ograniczenia, które wręcz uniemożliwiają wygranie bez zastosowania jakichś sztuczek. Tym bardziej, że stanu gry nie można zapisać ani odtworzyć (oczywiście nie pod emulatorem na PC). Gra była opisana w "Świat Atari" nr 2/1993.

     Wprowadzenie do gry jest krótkie, ale jak to najczęściej bywa, związane z najazdem obcych. Tym razem obcy pod postacią insektów - gigantycznych much - zaatakowali jedną z odległych ziemskich kolonii, miasto o nazwie Amaurote. W każdej z dzielnic miasta, których jest 25, insekty umieściły swoje królowe-matki. Kierują one rojem oraz wydają na świat kolejne muchy. Ponieważ wiadomo, że najazd obcych sam się nie skończy, a wręcz może się rozprzestrzenić na inne ziemskie kolonie, należy mu w tym przeszkodzić i zgładzić wszystkie insekty. Celem jest nie tylko pozbycie się niechcianych obcych, ale także niedopuszczenie do nadmiernego zniszczenia miasta, w którym panoszą się insekty.
     Aby sprostać zadaniu odparcia inwazji, koloniści skonstruowali nieco nieudany jednoosobowy pojazd bojowy pod szumną nazwą Arachnus 4. Pojazd ten przypomina pająka i porusza się jak pająk, choć niestety jest dużo powolniejszy od pierwowzoru. Uzbrojony jest w prostą wyrzutnię bomb, których mieści się w pojeździe maksymalnie 99 sztuk (na początku jest ich tylko 40). Bomby te nie dość, że są wystrzeliwane pionowo w górę i powoli opadają lotem swobodnym w kierunku, w którym porusza się lub ostatnio się poruszał Arachnus, to jeszcze są niewygodne w użyciu - nie można wystrzelić kolejnej bomby, zanim poprzednia nie eksploduje w zetknięciu z wrogiem lub innym materialnym obiektem. Aby zrekompensować tą niedogodność, pojazd jest wyposażony w sygnalizator, który mruganiem informuje, że jeszcze nie można wystrzelić kolejnej bomby. Są też inne ograniczenia związane z podziałem bomb na dwa rodzaje: zwykłe do niszczenia zwykłych much oraz przeznaczone do tępienia królowych-matek superbomby (SUPABOMB). Tych ostatnich nie można użyć, jeżeli w posiadaniu gracza nie ma ani jednej zwykłej bomby. Ponadto, jeśli Arachnus jest w posiadaniu superbomby, będzie ona wystrzelona jako pierwsza. Powoduje to, że po jej zebraniu wypada od razu jej użyć zgodnie z przeznaczeniem - inaczej przepada i trzeba zdobyć ją kolejny raz, przechodząc całą procedurę poszukiwań od początku. Z mobilnością pojazdu również nie jest za dobrze. Istnieją miejsca, gdzie Arachnus nie może się poruszać - teren kamienisty oraz tereny zajmowane przez obiekty takie jak rośliny, domki, drzewa, itp. Na kamienistym podłożu leży też królowa-matka. Na niektórych terenach nasz pojazd może się poruszać w sposób ograniczony. Na polach uprawnych, które wyglądają jak płytki, Arachnus może chodzić tylko góra-dół, zaś na polach, wyglądających jak zaorane, tylko lewo-prawo. Najwygodniejsze do przemieszczania się są dwa rodzaje podłoża: utwardzona ziemia oraz asfaltowa droga.

     Przeszkody terenowe to nie jedyne utrudnienia, wprowadzone przez autorów gry. Kolejnym jest różnorodność insektów, które trzeba zwalczać różnymi technikami. Istnieją trzy rodzaje obcych:
1) królowa-matka - główny cel Arachnusa. W każdej dzielnicy jest jedna królowa - zawsze siedzi nieruchoma w gnieździe. Nie jest jednak łatwym celem, gdyż pilnują jej liczne muchy. Muchy latające służą jej do obserwowania Arachnusa, a dzięki muchom chodzącym ma możliwość zniszczenia pojazdu. Królową można zabić jedynie za pomocą SUPABOMB;
2) muchy latające (scouts) - szukają jedzenia i intruzów, takich jak Arachnus. Wiadomości przekazują telepatycznie królowej-matce. Nie są bezpośrednio groźne dla Arachnusa, ponieważ latają ponad nim. Najłatwiejsze do zniszczenia, gdy Arachnus znajduje się tuż pod nimi i wystrzeli w tym momencie bombę;
3) muchy chodzące (drones) - najliczniejsze i najbardziej niebezpieczne w bezpośrednim starciu. Ich zadaniem jest zbierać żywność dla królowej-matki oraz na rozkaz atakować intruzów, a więc i Arachnusa. Zetknięcie z nimi zwiększa stan zniszczenia pojazdu.
     Jeśli królowa-matka zginie, muchy są oszołomione i tracą swą dotychczasową agresywność - przestają atakować, choć wciąż przy zetknięciu z Arachnusem potrafią go niszczyć. Zaczynają się chaotycznie kręcić po okolicy.

Rozmiar: 7155 bajtów

     Gracz, który wypełnia misję, najpierw wybiera dzielnicę Amaurote, w której będzie dokonywał rzezi wstrętnych kosmitów, po czym przez naciśnięcie fire przechodzi do właściwej gry - zostaje teleportowany do wybranej części miasta. Podobnie dzieje się po zakończeniu każdego etapu - można wybrać dowolną dzielnicę do oczyszczania. Ekran podczas gry podzielony jest zasadniczo na dwie części. Centralnie widoczny jest trójwymiarowy, a ściślej izometryczny rzut dzielnicy - są tu ulice, futurystyczne budynki, dziwna roślinność oraz pająkopodobny pojazd, którym gracz się porusza. Na dole ekranu mieszczą się wszystkie istotne wskaźniki stanu gry:
1) YOUR DOSH - pokazuje dostępny jeszcze kredyt przeznaczony na naprawy pojazdu, teleportacje i uzupełnianie zapasu bomb - na początku gry wynosi on 50 000 jednostek;
2) DISTRICT DMG (skrót od DISTRICT DAMAGE) - wskazuje procentowe zniszczenie danej dzielnicy;
3) NO OF BOMB (skrót od NUMBER OF BOMBS) - informuje o liczbie bomb w pojeździe - nad tym wskaźnikiem jest kontrolka sygnalizująca mruganiem, iż bomba została wystrzelona, ale jeszcze nie eksplodowała, przez co nie można wystrzelić kolejnej;
4) SUPA BOMB - wskaźnik sygnalizujący mruganiem posiadanie SUPABOMB;
5) CITY DMG (skrót od CITY DAMAGE) - wskazuje procent zniszczenia miasta;
6) YOUR DMG (skrót od YOUR DAMAGE) - pokazuje procent uszkodzeń pojazdu.

     Oprócz wskaźników, na dole ekranu pojawiają się też wskazania radaru, który jest na wyposażeniu Arachnusa. Strzałki pokazują kierunek przebywania interesującego nas obiektu, a w centralnym okienku radaru widać symbol tego obiektu (można go zmieniać klawiszem [SELECT]):
1) mucha - oznacza, że radar będzie wskazywał najbliższego poruszającego się insekta;
2) korona - symbolizuje królową-matkę i miejsce jej przebywania;
3) bomba - pokazuje miejsce zrzutu zarówno SUPABOMB jak i zwykłych bomb.
     Jeżeli obiekt nie istnieje w danym momencie gry (np. królowa została już zniszczona albo nie ma zrzuconych bomb), strzałki pokazujące kierunek szaleją, nie wskazując nic konkretnego.

     Wsparciem dla Arachnusa i sterującego nim gracza jest dowództwo, z którym można się kontaktować drogą radiową. Jest ono w stanie pomóc w walce z obcymi, ale aby z tej pomocy skorzystać, należy przy pomocy klawisza [OPTION] uruchomić radio. Można wtedy poprosić o rzeczy wymienione w pojawiającym się menu:
1) SUPABOMB - bombę o dużej sile rażenia, niezbędną do zabicia królowej-matki;
2) MORE BOMBS - zestaw 40 bomb o mniejszej sile rażenia, wystarczających do niszczenia wszelkich insektów poza królowymi-matkami;
3) RESCUE - teleportowanie Arachnusa w inne, losowo wybrane miejsce w obrębie dzielnicy, niestety niekoniecznie bezpieczniejsze od dotychczasowego;
4) REPAIR - naprawienie wszelkich uszkodzeń Arachnusa.
Dwie ostatnie prośby spełniane są natychmiast, zaś otrzymanie bomb nieco trwa, gdyż bomby są zrzucane na spadochronie i lądują w losowym miejscu dzielnicy. Na szczęście zawsze lądują na asfaltowej drodze, przez co dużo łatwiej je odnaleźć (szczególnie, gdy grafika budynków czy roślinności zasłania część miejsc w dzielnicy) i zawsze są widoczne jako podskakująca kulka. Z bliżej nieznanych powodów realizacja przez dowództwo każdej z próśb kosztuje pieniądze, co niezmiernie szybko zmniejsza dostępny kredyt, przeznaczony na odparcie inwazji (może w grze obowiązuje nasz obecny model gospodarczy? - to by sporo tłumaczyło... - LZ).

Rozmiar: 6968 bajtów

     Ponieważ udało mi się ukończyć tą grę (co prawda, pod emulatorem na PC, ale to też nie było zbyt proste), przekazuję kilka praktycznych porad:
1) wystrzelona bomba powinna spadać nieco za muchą, wtedy jest największa szansa jej zabicia;
2) latające muchy, choć nie widać ich cienia i przez to nie wiadomo jak wysoko latają, tak naprawdę poruszają się bardzo nisko, tuż nad Arachnusem;
3) po pojawieniu się w dzielnicy najlepiej od razu zgłosić się po SUPABOMB, ale przed jej zebraniem nieco oczyścić z much okolicę;
4) jeżeli dojdziesz do wprawy w rozwalaniu much, najpierw pozabijaj wszystkie, a dopiero potem zabierz się za królową; jeśli zaś nie masz wprawy - najpierw zabij królową, co spowoduje, że muchy nie będą ganiać za Arachnusem;
5) po wykończeniu królowej-matki insekty przestaną się interesować Arachnusem, ale niekoniecznie staną się łatwiejszym celem;
6) nieprawdą jest to, co jest napisane w wielu opisach tej gry - że dopóki nie zabije się królowej-matki, produkuje ona nowe insekty. Ilość much w dzielnicy jest ograniczona, więc zabicie ich pozwala swobodnie poczynać sobie z królową (Krzysiek, czy Ty tu nie proponujesz jakichś nieprzyzwoitości? ;-) - LZ);
7) muchy poruszają się w bardzo przewidywalny sposób, zawsze podążając za Arachnusem najkrótszą drogą - warto więc w niektórych miejscach tak nimi manewrować, by zablokowały się wśród obiektów, po czym spokojnie je wykańczać;
8) trochę trwa, zanim bomby pojawią się w strefie zrzutu - jeśli przybędziesz za wcześnie, nie znajdziesz bomb, ale się nie stresuj - pojawią się, łagodnie opadając na spadochronie;
9) przed wykończeniem ostatnich much w danej dzielnicy warto uzupełnić zapas bomb i jeśli trzeba, podreperować pojazd - po kontynuacji gry w następnej dzielnicy może na to nie być czasu;
10) słuchaj uważnie dźwięków podczas gry - one wiele mogą powiedzieć o zbliżającym się niebezpieczeństwie.

Krzysztof "Kaz" Ziembik

? KB amaurote
powrót na początek
powrót - parada gier
powrót - różności