Dziecko chore na hemofilię a środowisko społeczne
Cel przedsięwzięcia:
Nauczyć dzieci chore na hemofilię, jak rozwiązywać problemy emocjonalne związane ze skazą krwotoczną. Dzieci powinny rozwinąć umiejętność samodzielnego pokonywania problemów.
Wiek dziecka: 7-12 lat
Wymagany czas: 15-20 minut
Cele:
Dzieci nauczą się:
- Dyskutować na temat trudnych sytuacji związanych ze skazą krwotoczną oraz poszukiwać skutecznych sposobów rozwiązywania kłopotliwych sytuacji.
- Współpracować z rówieśnikami w rozwiązywaniu problemów. Rozmawiać o uczuciach związanych ze skazą krwotoczną.
Potrzebne środki:
- Karty, na których umieszczono zagadnienia dotyczące zachowań społecznych lub wyrażania emocji związanych z chorobą (patrz następna strona).
Instrukcje:
1. Potasuj karty i trzymaj je wierzchem do góry.
2. Poproś, aby dziecko wyciągnęło kartę.
3. Przeczytaj na głos lub poproś dziecko o przeczytanie zagadnienia na karcie.
4. Zachęcaj dzieci, aby dzieliły się spostrzeżeniami, co powinny zrobić albo jak reagować.
5. Kontynuuj, poproś kolejne dziecko, aby wyciągnęło następną kartę i omówiło zagadnienie przedstawione na karcie.
Wskazówki:
- Wspieraj i zachęcaj dzieci do odpowiedzi. Sytuacja, jakiej chcemy uniknąć, to brak odpowiedzi.
- Zachęcaj dzieci do przemyślenia zagadnień.
- Podziel grupę na zespoły. Dla każdego zespołu przygotuj inne zagadnienie. Pozwól dzieciom w zespołach szukać własnych rozwiązań i formułować odpowiedzi dla całej grupy. Możesz też każdemu zespołowi dać to samo zagadnienie. Poddaj je dyskusji w grupie i zachęć do porównania stanowisk poszczególnych zespołów. Drużyny mogą wymyślać i odgrywać scenki ilustrujące zagadnienia oraz ich możliwe rozwiązania.
- Zrób kserokopię arkusza z pytaniami, zanim potniesz go na części.
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skontaktuj się z Ośrodkiem Chorych na Hemofilię w Cleveland przy Szpitalu uniwersyteckim.
Karty
Janek miał wylew do stawu skokowego i musi chodzić o kulach. Dzieci w szkole pytają go, dlaczego chodzi na kulach ? Co powinien odpowiedzieć ? | Tomek poczuł, że zaczyna się wylew do łokcia. Pomyślał, że powinien wyjść, aby podać sobie czynnik krzepnięcia, ale nie chce przerwać zabawy z kolegami. Co powinien zrobić ? |
Wojtek bawił się z kolegami. W pewnej chwili chłopcy pokłócili się i zaczęło się popychanie i szturchanie. Co powinien zrobić Wojtek ? | Nauczyciel Marka powiedział, że nie powinien uczestniczyć w gimnastyce, ponieważ te ćwiczenia nie są dla niego odpowiednie. Jak powinien zachować się Marek ? |
Siostra Marysi jest smutna. Marysia jest chora na skazę krwotoczną i wszyscy poświęcają jej bardzo dużo uwagi. Co powinna Marysia powiedzieć | Paweł powiedział, że podobają mu się niektóre rzeczy związane ze skazą krwotoczną. Co właściwie miał na myśli ? |
Łukasz zobaczył, że jego mama obserwuje go uważnie, kiedy bawi się z kolegami na podwórku. Pomyślał, że pewnie się o niego niepokoi. Jak powinno się zachować dziecko, | Konrad nie cierpi zastrzyków i kiedy ma dostać czynnik, dochodzi do strasznego zamieszania. Co niepokoi Konrada w zastrzykach ? Co powinien zrobić Konrad i jego rodzice, |
Na podstawie materiałów ze strony: www.hemophiliagalaxy.com Baxter Healthcare Corporation 1627 Lake Cook Road Deerfield, IL 60015 (800) 423-2090 |