© TOWARZYSTWO MUZYCZNE im. EDWINA KOWALIKA

Logo Towarzystwa.

Płyty Towarzystwa

PASJA WEDŁUG św. MATEUSZA

posłuchajPod powyższym linkiem znajduje się nagranie znanej pieśni wielkopostnej pt. Ogrodzie oliwny, w pięknym opracowaniu Stanisława Głowackiego.

Okładka płyty

Muzyka: Stanisław Głowacki

Tekst Ewangelii w tłum. ks. Eugeniusza Dąbrowskiego

Organy: Stanisław Głowacki

Konsultacja muzykologiczna: Anna Podkańska

Mastering: Fryderyk Babiński, Studio w Laskach, 2000 r.

Realizacja akustyczna: Tomasz Grubiński, Studio Nagrań i Wydawnictw Polskiego Związku Niewidomych, 1994 r.

Wykonawcy:

Części Pasji:

  1. Introdukcja
  2. Modlitwa Jezusa w Ogrójcu
  3. I nastał ten wieczór
  4. Pojmanie
  5. Ogrodzie Oliwny
  6. Sąd u Kajfasza
  7. Zaparcie się Piotra
  8. Judasz i 30 srebrników
  9. Skazanie Jezusa przez Piłata
  10. Ludu mój ludu
  11. Biczowanie, cierniem ukoronowanie i ukrzyżowanie
  12. Śmierć Jezusa na krzyżu
  13. Jezu Chryste, Panie miły
  14. Po śmierci Jezusa
  15. Boże cierpiący.

Na rękopisie Pasji według św. Mateusza kompozycji Stanisława Głowackiego widnieje napis: "Błonie, 26 czerwca 1969 r." Zatem utwór, który niniejszym polecamy uwadze słuchacza, powstał niemal równolegle z monumentalnym dziełem Krzysztofa Pendereckiego. Pasja według św. Łukasza K. Pendereckiego miała bowiem swe światowe prawykonanie w Munster w marcu 1966 r. Zadziwiająca jest zbieżność narodzin tych dwu Pasji, skomponowanych niezależnie od siebie przez dwóch polskich kompozytorów, a różniących się tak zasadniczo ciężarem gatunkowym, charakterem i przeznaczeniem.

Nietrudno zauważyć, że wzorem dla Stanisława Głowackiego była muzyka Jana Sebastiana Bacha - zwłaszcza jego Janowa Pasja. Wersety Ewangelii według św. Mateusza przeplatają się z tradycyjnymi pieśniami wielkopostnymi, a także pieśniami skomponowanymi w ramach Pasji do tekstów Ireny Łowińskiej i Stanisława Głowackiego. Akcja dramatu jest płynna i bardzo dynamiczna, dlatego zgodnie z życzeniem kompozytora, w nagraniu nie występują przerwy między poszczególnymi fragmentami, z wyjątkiem "pauzy generalnej" symbolizującej śmierć Jezusa.

Stanisław Głowacki tworzył swoją muzykę z myślą o praktycznym wykorzystaniu jej w kościele. Toteż do wykonania tego utworu wystarczy choćby niewielki chór, mający solistów, którym można powierzyć Ewangelisty, Jezusa i innych postaci dramatu. Również wybór języka polskiego,nie zaś łaciny, podyktowany był przeznaczeniem Pasji do praktycznego wykorzystania, np. w liturgii Wielkiego Tygodnia. Chór śpiewa wspomniane pieśni i pełni rolę ludu, zwłaszcza w scenach sądu, skazania i ukrzyżowania.

Pasja wg św. Mateusza St. Głowackiego została wykonana po raz pierwszy 7 kwietnia 1982 r. w warszawskim Kościele św. Marcina. Drugie jej wykonanie odbyło się w tym samym kościele w dniu 27 marca 1983 r. i o tym właśnie wykonaniu jako pierwszym błędnie informuje ulotka płyty. W obydwu tych wydarzeniach ykonawcami byli soliści - członkowie Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie, Chór Kameralny CANTORES MARTINENSES SENZA BATTUTA oraz zespół smyczkowy.
Po jedenastu latach, 26 marca 1994 r. utwór doczekał się trzeciego wykonania w zmienionej obsadzie chóralnej, tym razem z akompaniamentem organowym. W tym składzie w 1994 roku dokonano nagrania analogowego Pasji na kasetach. magnetofonowych. Nagranie to, wydawca - Towarzystwo Muzyczne im. Edwina Kowalika - przedstawia obecnie na płycie CD w wersji nieco skróconej, stosownie do wymagań nagrania cyfrowego.
Tak więc oddajemy do rąk słuchacza na wskroś polską "Mękę Pana naszego Jezusa Chrystusa według św. Mateusza", prostą i wzruszającą, nastawioną na wyraziste przekazanie tekstu, a jednocześnie bardzo intymną dzięki kameralnemu wykonaniu.
Jest ona owocem współpracy amatorów i profesjonalistów, których łączą umiłowanie muzyki i prawdziwa troska o wysoką kulturę muzyczną w naszych kościołach.

[gdzie zamówić]

[powrót do wykazu płyt]

[powrót do strony głównej Towarzystwa]
IdN1