Menu |
Index |
Lockheed Martin |
 Zespół Przemysłowy F-16 |
Oferta |
Ofset |
Charakterystyka |
Rekordy |
Galeria |
Poczta |
WYPOSAŻENIE
F-16 Fighting Falcon (Waleczny Sokół) jest samolotem rewolucyjnym, a zarazem stale ewoluującym.Jego rewolucyjny charakter wynika z faktu, iż zastosowano w nim wiele nowatorskich rozwiązań wprowadzonych po raz pierwszy w samolotach bojowych.
Nastąpił także olbrzymi wzrost możliwości w stosunku do myśliwców wcześniejszych generacji, dzięki czemu maszynie tej udało się utrzymać pozycję samolotu o najwyższych parametrach mimo, iż znajduje się w służbie już od dwóch dekad. Samolot podlegał w tym okresie stałej ewolucji, polegającej na stosowaniu coraz nowocześniejszych technologii, w wyniku czego stale poszerzał się zakres jego ról i zmieniało znacznie terminu "wielozadaniowy samolot myśliwski".
Aktualnie dostępne opcje:
Dwumiejscowa wersja do "zadań specjalnych"
Drugi członek załogi pozwala na zwiększenie efektywności działania w szczególnie skomplikowanych misjach, prowadzonych w nocy lub w trudnych warunkach atmosferycznych, a także w warunkach silnego przeciwdziałania przeciwnika. Wersja ta może też być wykorzystana do szkolenia personelu latającego.
Komora w grzbietowej części kadłuba
Komora zapewnia blisko 1,5 m3 dodatkowej przestrzeni do zabudowy specjalnego wyposażenia radioelektronicznego przy minimalnym zwiększeniu oporów aerodynamicznych.
Pokładowa wytwornica tlenu
Pokładowa wytwornica tlenu eliminuje konieczność uzupełniania tlenu w instalacji samolotu.
Spadochron hamujący
Spadochron hamujący wydatnie skraca dobieg ułatwiając operowanie z lotnisk o krótkim pasie startowym, a także lądowanie w warunkach złej przyczepności nawierzchni lub w razie awarii. Dodatkowo spadochron zmniejsza zużycie hamulców kół.
Duże zbiorniki podwieszane o pojemności po 2270 dm3
Zbiorniki podwieszane, stosowane zamiast standardowych o pojemności 1400 dm3 , zwiększają zasięg i długotrwałość lotu bez dodatkowych ograniczeń eksploatacyjnych. System paliwowy pozwala na szybkie (ciśnieniowe) tankowanie jednopunktowe z dowolnym wyborem wariantu napełnienia zbiorników wewnętrznych i podwieszanych.
Konformalne zbiorniki paliwa (CFT)
Użycie zbiorników konformalnych (tzn. wypełniających kształt płatowca), efektywnie zwiększa zasięg i długotrwałość lotu F-16 nawet do 50 % w zależności od profilu misji. CFT mogą być wykorzystane zarówno w misjach "powietrze-powietrze", a także "powietrze-ziemia". Użycie CFT zwalnia kolejne zaczepy zewnętrzne do podwieszenia uzbrojenia lub innego wyposażenia bojowego.
Łącze do transmisji danych - przewaga informacyjna
System wymiany informacji taktycznej, pracujący w standardowym NATOwskim protokole Link-16 lub na życzenie odbiorcy - innym protokole, zapewnia skuteczne rozpoznanie sytuacji taktycznej z wykorzystaniem wielu zewnętrznych źródeł informacji w rzeczywistym czasie.
Oświetlenie kabiny i światła pozycyjne kompatybilne z goglami nocnego widzenia
Oświetlenie kabiny i światła pozycyjne samolotu dostosowano do współpracy z goglami nocnego widzenia, umożliwiając wykonywanie zadań w nocy i w warunkach ograniczonej widzialności bez żadnych ograniczeń.
Wyświetlacze nahełmowe
Wyświetlacze nahełmowe zapewniają szybkie wskazanie celu powietrznego lub naziemnego systemom kierowania uzbrojeniem w pełnym zakresie pola widzenia pilota. Pozwala to na natychmiastowe zaatakowanie dowolnie położonego celu bez konieczności wykonania odpowiedniego manewru. Dodatkowo wyświetlacz nahełmowy zapewnia pilotowi niezbędne informacje nie zmuszając go do odrywania wzroku od przeciwnika (celu).
Kamera wideo - kolorowy rejestrator parametrów lotu i przebiegu misji
Trzy niezależne kolorowe kamery wideo zapewniają rejestrację parametrów lotu i przebiegu misji przez dwie do sześciu godzin, ułatwiając analizę wykonania zadania przez pilota po lądowaniu.
Nowoczesny, standardowy dla NATO system identyfikacji "swój-obcy" (APX-109+/113)
System identyfikacji "swój-obcy" zapewnia pasywną odpowiedź na zapytanie o przynależność (transponder) i wysłanie aktywnego zapytania (interrogator) przy bardzo wysokiej odporności na przeciwdziałanie (mylenie) przeciwnika. Proponowane układy są w pełni kompatybilne ze standardami NATO.
Radiostacja KF (ARC-190/200)
Radiostacja KF zapewnia łączność na bardzo duże odległości.
Dwuzakresowa radiostacja UHF/VHF (ARC-210)
Cała wymagana przepisami ICAO i standardami NATO łączność w sieciach powietrznych jest prowadzona z wykorzystaniem jednej, uniwersalnej (dwuzakresowej) radiostacji.
Modem Wymiany Informacji
Zmodernizowany modem wymiany informacji zapewnia szybki, zakodowany transfer danych taktycznych z wykorzystaniem zamontowanych na samolocie radiostacji pokładowych.
Sprzężony GPS/bezwładnościowy układ nawigacyjny
Kombinacja precyzyjnego, opartego na laserowych żyroskopach układu nawigacji bezwładnościowej z odbiornikiem globalnego systemu nawigacji satelitarnej GPS, zapewnia niezwykłą dokładność systemu nawigacyjnego w dowolnym punkcie globu, niezależnie od naziemnych pomocy nawigacyjnych przy zapewnieniu wysokiej niezawodności i odporności na naturalne i celowe zakłócenia.
Zasobniki celownicze (LANTIRN, Sharpshooter, ATLIS II, Litening II)
Wymienione typy zasobników celowniczych zostały zintegrowane z samolotem F-16. Zapewniają one wykrycie, identyfikację, automatyczne śledzenie i kierowanie uzbrojeniem, a także podświetlenie celów dla bomb i pocisków kierowanych laserowo w dzień i w nocy, także w warunkach ograniczenia widzialności, spoza zasięgu bezpośredniej obrony przeciwlotniczej atakowanego obiektu. Dodatkowo można dokonać bieżącej oceny skutków przeprowadzonego ataku, a zasobnik Litening II umożliwia wskazanie celu podświetlonego laserowo przez źródła zewnętrzne.
Zasobniki nawigacyjne (LANTIRN, Pathfinder, RUBIS, ATLANTIC, Litening II)
Wymienione typy zasobników nawigacyjnych, zintegrowanych z samolotem F-16 pozwalają na wzrokowe celowanie uzbrojeniem niekierowanym w warunkach ograniczonej widzialności w dzień i w nocy. Dodatkowo zamontowany w zasobniku LANTIRN radiolokator umożliwia wykonywanie automatycznego lotu koszącego zgodnie z rzeźbą terenu.
System wskazania celów dla pocisków przeciwradiolokacyjnych
System wskazania celów ASQ-213 dla pocisków przeciwradiolokacyjnych AGM-88 HARM zapewnia skuteczne prowadzenie działań w ramach przełamywania systemu obrony powietrznej przeciwnika spoza zasięgu rażenia środków przeciwlotniczych.
Zasobniki rozpoznawcze
Z samolotem F-16 zintegrowano różne typy podwieszanych zasobników rozpoznawczych. Najnowsze dostępne typy zawierają dzienną i nocną aparaturę rozpoznawczą pracującą w technice cyfrowej.
Wbudowany termowizyjny system obserwacyjny (FLIR)
Wybranie opcji wbudowania systemu termowizyjnego i laserowego wskazywania celów w nosową część samolotu zmniejsza masę wyposażenia, ogranicza dodatkowe opory aerodynamiczne, a także zwiększa pole widzenia wymienionych urządzeń w stosunku do odpowiednich zasobników podwieszanych. Urządzenia te mają takie same możliwości w zakresie poszukiwania, wykrywania, identyfikacji i automatycznego śledzenia celów, jak aparatura zamontowana w zasobnikach. Na zewnętrznej powierzchni samolotu montowane są jedynie niewielkie czujniki, podczas gdy pozostała aparatura mieści się wewnątrz płatowca.
System samoobrony radioelektronicznej (system WRE)
F-16 jest oferowany z szerokim wyborem skutecznych urządzeń ostrzegających przed opromieniowaniem radiolokacyjnym, z biblioteką danych kompatybilną ze standardami NATO (ALR-69, ALR-56M, Carapace SPS-3000 RWR), różnorodnymi wyrzutnikami flar i dipoli (ALE-40, ALE-47, Terma EWMS), zasobników zakłóceń aktywnych (ALQ-131 i ALQ-184), wbudowanych urządzeń do wytwarzania radioelektronicznych zakłóceń aktywnych (ALQ-165 ASPJ, ALQ-178, EWS 16/Carapace, ASPIS), a także z holowanymi pułapkami radiolokacyjnymi (ALE-50).
Wyrzutnik środków zakłóceń pasywnych z powiększonym zapasem flar i dipoli
Tego typu wyrzutniki zapewniają większą żywotność na polu walki. Przewidywane opcje obejmują urządzenia zamontowane w płatowcu lub w belkach na podwieszenia zewnętrzne.
Pociski kierowane do manewrowej walki powietrznej (AIM-9, Magic II, ASRAAM)
Stosowane na F-16 pociski kierowane do manewrowej walki powietrznej zapewniają zaatakowanie celu pod dowolnym parametrem kursowym (zarówno ataki z tylnej półsfery, jak i czołowe).
Supermanewrowe pociski kierowane "powietrze-powietrze" bliskiego zasięgu
(AIM-9X, Python IV, AIM-132 ASRAAM, IRIS-T)
Najnowsza generacja pocisków zintegrowanych z F-16 zapewnia zaatakowanie celu przy jego dowolnym położeniu względem samolotu myśliwskiego w zasięgu pola widzenia pilota, w połączeniu z celownikami nahełmowymi. Takie uzbrojenie w ogóle eliminuje konieczność podejmowania manewrowej walki powietrznej - do zaatakowania celu wystarczy jego wskazanie wzrokiem pilota F-16.
Pociski kierowane "powietrze-powietrze" średniego zasięgu (AIM-7, Sky Flash, AIM-120)
Pociski tego typu zapewniają zaatakowanie celu ze średniej odległości w warunkach braku kontaktu wzrokowego z celem w dowolnych warunkach atmosferycznych, w dzień i w nocy. Samolot F-16 walczy w myśl koncepcji "pierwszy widzę, pierwszy strzelam, pierwszy trafiam".
Pociski przeciwokrętowe (AGM-119, AGM-84, AGM-65G)
Pozwalają one na zaatakowanie jednostek morskich spoza zasięgu obrony przeciwlotniczej atakowanego okrętu w dowolnych warunkach atmosferycznych, w dzień i w nocy.
Precyzyjne uzbrojenie klasy "powietrze-ziemia" (AGM-65 Maverick, bomby kierowane laserowo Paveway, bomby kierowane elektro-optycznie GBU-15)
Wymienione uzbrojenie umożliwia precyzyjne i skuteczne rażenie wybranych celów naziemnych spoza zasięgu obrony przeciwlotniczej atakowanego obiektu.
Kasety bombowe z systemem autokorekcji na torze lotu (CBU-103, -104, -105)
Pozwalają one na skuteczne rażenie grupowych celów powierzchniowych z dużych i średnich wysokości.
Amunicja do atakowania celów spoza zasięgu obrony przeciwlotniczej obiektu w dowolnych warunkach atmosferycznych (GBU-31/32 JDAM, AGM-154 JSOW, AGM-158 JASSM, AGM-142 Popeye II)
Wymienione typy uzbrojenia, zintegrowane z F-16 pozwalają na precyzyjne i niezależne od pogody oraz pory doby rażenie celu naziemnego z dużej odległości, dzięki wykorzystaniu systemu kierowania wspomaganego GPS.