Index |
Menu |
Lockheed Martin |
 Zespół Przemysłowy F-16 |
Oferta |
Ofset |
Wyposażenie |
Rekordy |
Galeria |
Poczta |
CHARAKTERYSTYKA
Ze względu na doskonałą aerodynamikę i projekt konstrukcji pierwszej wersji F-16, jego zewnętrzna sylwetka nie uległa zmianie. Wykorzystano jednak w pełni możliwości rozwojowe. Samolot doczekał się już sześciu gruntownie zmienionych wersji, w tym czterech generacji zasadniczego wyposażenia awionicznego, pięciu wersji silników, pięciu wersji radarów, pięciu kolejnych zestawów środków walki elektronicznej i dwóch generacji większości innych podsystemów.
Skrzydło pasmowe
Skrzydło pasmowe zapewnia dużą doskonałość aerodynamiczną w szerokim zakresie kątów natarcia. Dzięki wytworzeniu wiru pasmowego na przykadłubowej części płata można osiągać bardzo wysokie kąty natarcia w czasie manewrowania samolotem przy zachowaniu pełnej sterowności.
Stały wlot podkadłubowy
Unikalną cechą samolotu F-16 jest zastosowanie stałego chwytu powietrza pod kadłubem. Zapewnia on stateczną pracę silnika w całym użytkowym zakresie prędkości lotu i kątów natarcia, przy bardzo wysokiej niezawodności (brak ruchomych elementów). Umieszczenie przedniego koła za wlotem, radykalnie zmniejsza ryzyko zassania ciała obcego.
Działko M61 Vulcan
Stałe uzbrojenie samolotu stanowi sześciolufowe działko M61 Vulcan o wysokiej niezawodności, a także imponującej szybkostrzelności (6 000 strzałów na minutę) przy znacznym zapasie amunicji (510 sztuk).
Przednie klapy manewrowe
Automatycznie sterowane klapy manewrowe wspomagają pracę skrzydła w czasie wykonywania energicznych manewrów, w szerokim zakresie prędkości i w każdym stanie lotu.
Odbiornik do pobierania paliwa w locie
Obecnie stosowany system pozwala na uzupełnianie paliwa w locie z wykorzystaniem systemu sztywnego podajnika.
Turborozrusznik zasilany paliwem
Turborozrusznik pozwala na łatwe, autonomiczne uruchomienie silnika na ziemi i skutecznie wspomaga awaryjne uruchomienie silnika w powietrzu.
Pojedyncze usterzenie pionowe
Statecznik pionowy F-16 zapewnia dobrą stateczność na dużych kątach natarcia oraz właściwe proporcje stateczności kierunkowej do poprzecznej, tzn. dobrą stateczność boczną.
Przykadłubowa część płata stanowi integralną część kadłuba
Unikalny przekrój poprzeczny kadłuba z płynnym przejściem w płat zapewnia efekt "nośnego kadłuba" oraz dużą objętość wewnętrzną do wykorzystania na zbiorniki paliwa i wyposażenie.
8 000 godzin resursu płatowca
Płatowiec został zaprojektowany w celu uzyskania resursu aż 8 000 godzin lotu (tj. ponad 26 lat intensywnej eksploatacji przy miesięcznym nalocie 25 godzin) bez konieczności dokonywania remontu średniego lub głównego.
Aktywny, elektroniczny system sterowania
Samolot F-16 jest ustateczniony aktywnym, cyfrowym układem sterowania, co zapewnia wysokie prędkości kątowe w manewrach, manewrowanie bez obawy o przekroczenie dopuszczalnych parametrów lotu (koncepcja "care-free") oraz pełne wykorzystanie możliwości samolotu w zakresie kątów natarcia aż do krytycznego, bez konieczności zachowania typowego dla ręcznych układów sterowania marginesu bezpieczeństwa.
Uzbrojenie i wyposażenie przenoszone na podwieszeniach zewnętrznych
Udźwig obecnie produkowanej wersji F-16 Block 50 sięga 10 000 kg. Na 11 zaczepach pod kadłubem i skrzydłami samolotu można przenosić do 10 000 kg uzbrojenia, dodatkowego paliwa i specjalnego wyposażenia, w tym zasobników do wytwarzania zakłóceń aktywnych, zasobników celowniczych i nawigacyjnych. Przy pełnym zatankowaniu zbiorników wewnętrznych F-16 przenosi 7 030 kg ładunku bojowego na zaczepach zewnętrznych, przy dopuszczalnej masie startowej. Samoloty serii Block 60 będą dysponowały jeszcze większym udźwigiem.