Biblioteka nut chóralnych przygotowana przez Towarzystwo Muzyczne im. Edwina Kowalika
Marco Antonio Ingegneri był kompozytorem późnorenesansowej muzyki wokalnej. Przyszedł na świat w 1535 roku w Weronie. Kontakt z muzyką rozpoczął od śpiewania w chłopięcym chórze katedralnym w rodzinnej miejscowości. Dalej kształcił się w Padwie i Wenecji, a następnie w Parmie, u słynnego wówczas kompozytora, Cipriana de Rore. W 1566 roku zamieszkał w Cremonie i objął posadę kapelmistrza w znajdującej się tam romańskiej katedrze Wniebowzięcia Najśw. Maryi Panny (Cattedrale di Santa Maria Assunta). Prawdopodobnie tam zetknął się z nim Claudio Monteverdi. Świadczy o tym fakt, że na karcie tytułowej swojego pierwszego dzieła pt. "Sacrae cantiunculae" umieścił on obok swojego nazwiska następującą informację: "uczeń kapelmistrza katedralnego Marca Antonia Ingegneriego". W takim razie Ingegneri był także znakomitym nauczycielem kompozycji i kontrapunktu. Artysta zmarł w Cremonie w 1592 roku.
Przez współczesnych był wysoko ceniony jako kompozytor, przede wszystkim za mistrzostwo kontrapunktu. Jego twórczość jest bogata. Pozostawił: msze, motety, hymny, lamentacje oraz świeckie madrygały. Wydaje się jednak, że artystę tak pochłaniała muzyka, iż nie starczyło mu już czasu i energii na zajęcie się innymi sprawami. Wiele spośród jego dzieł ukazało się drukiem jako utwory innych kompozytorów. Duża część madrygałów wydana została pod nazwiskiem Cipriana de Rore, a niektóre spośród jego dzieł sakralnych przez wieki były przypisywane Palestrinie.
W bogatych zbiorach Kapeli Jasnogórskiej odnaleziono XIX-wieczne kopie jego rękopisów, zawierające cykle responsoriów na Wielki Tydzień - "Tenebrae". Również i na nich brakowało nazwiska kompozytora. Ustalenie autorstwa wymagało dokładnych badań. Szczególnie piękny jest utwór Ingegneriego przeznaczony na liturgię Wielkiego Piątku - "Improperia".
"Improperia" już od VIII wieku stały się tradycyjnym śpiewem Kościoła, towarzyszącym wieczornej adoracji Krzyża. To łacińskie słowo oznacza tyle co skargi, wyrzuty, narzekania. Starotestamentalne teksty przywołują wyświadczone przez Boga dobrodziejstwa i niewdzięczność ludzi. Śpiew rozpoczyna się słowami z Księgi Micheasza: "Ludu mój, cóżem ci uczynił? Czym ci się uprzykrzyłem? Odpowiedz Mi!" (Mi 6,3). Potem następują wersety innych proroków. Tradycja chrześcijańska wszystkie te słowa wkłada w usta cierpiącego na krzyżu Jezusa.
W dobie chorału gregoriańskiego kolejne wersety wykonywane były antyfonalnie, na sposób śpiewnej recytacji, naprzemiennie przez dwóch kantorów lub dwa chóry, stojące po obu stronach prezbiterium. Poszczególne fragmenty przedzielał ozdobny śpiew trisagionu w języku greckim (Hagios, o Theos) i łacińskim (Sanctus). W późniejszych epokach tworzono "Improperia" polifoniczne, coraz bardziej kunsztowne. Lecz najpiękniejsze powstały w dobie renesansu, np. autorstwa G.P. da Palestriny czy Tomasa Luisa da Victorii.
Utwory wielkopostne zajmują ważne miejsce w repertuarze Zespołu Signum. Są wśród nich także dwa muzyczne opracowania tego starożytnego tekstu. Pierwsze "Popule meus" to kompozycja Stanisława Głowackiego, poruszająca jakimś cichym smutkiem i żalem. W nagłówku przed nutami autor umieścił wskazówkę wykonawczą: "Z wyrzutem i bólem". Druga kompozycja Mariana Sawy jest inna - dramatyczna i surowa. Jeszcze jedno opracowanie Józefa Furmanika do tekstu polskiego "Ludu, mój ludu" - spokojne i modlitewne, bardzo lubiane przez słuchaczy.
Twórczość Ingegneriego wypełnia wskazania Soboru Trydenckiego. Jest w niej dbałość o czytelność tekstu, melodyjność i prostota harmonii. Zespół Signum wykonuje utwór pt. "O bone Jesu". Jest on nasycony uczuciowością, co kompozytor osiąga m.in. poprzez częste stosowanie zmian dynamiki i kierunku melodii. Nadaje to kompozycji charakter indywidualnej modlitwy.