Biblioteka nut chóralnych przygotowana przez Towarzystwo Muzyczne im. Edwina Kowalika
Bronisław Kazimierz Przybylski urodził się w Łodzi w 1941 roku. Odkąd sięgał pamięcią, zawsze marzył, że zostanie muzykiem. Szczególnie zaś pociągała go profesja kompozytora.
Studiował w łódzkiej PWSM teorię muzyki u Franciszka Wesołowskiego i kompozycję w klasie Tomasza Kiesewettera. Wykształcenie w dziedzinie kompozycji pogłębiał ponadto w Katowicach i w Wiedniu.
Od 1963 roku Bronisław Przybylski na trwałe związał się z uczelnią w Łodzi. Prowadził tam zajęcia dydaktyczne w zakresie przedmiotów teoretycznych, a z czasem także na kierunku kompozycji. Na tematy dotyczące komponowania wygłosił gościnnie wiele wykładów na zagranicznych uczelniach muzycznych. Poza pracą pedagogiczną pełnił także funkcje administracyjne: dziekana Wydziału Teorii i Rytmiki, kierownika Katedry Kompozycji, a następnie prorektora uczelni. W roku 1992 otrzymał tytuł profesora zwyczajnego.
Wśród studentów prof. Przybylski cieszył się opinią człowieka bardzo skromnego, spokojnego i cichego. Potrafił doskonale słuchać innych, toteż chętnie korzystano z jego rad i wskazówek. Mówił: "Mam przede wszystkim na uwadze indywidualność młodego człowieka, niczego nie narzucam, staram się podsuwać pewne możliwości. I nigdy nie pragnę kształtować go na swój sposób".
Bronisław Przybylski zmarł po ciężkiej chorobie w 2011 roku w Łodzi. W nekrologu znalazły się słowa: "Zamiast kwiatów rodzina prosi o wsparcie finansowe Stowarzyszenia Hospicjum Łódzkie".
Twórczość kompozytorska Bronisława Przybylskiego odznacza się różnorodnością i nowatorstwem. Artysta lubił eksperymentować, próbować różnych technik dla wyrażeenia swoich myśli i uczuć czy malowania dźwiękami otaczającego świata. Stosując nowoczesny język muzyczny, kompozytor niejednokrotnie nawiązywał do stylu dawnych epok i opracowywał wybrane fragmenty utworów klasycznych. Czerpał także tematy z folkloru i polskiej pieśni patriotycznej. Zdarzało się, że źródłem inspiracji stawała się wystawa malarstwa lub pojedynczy obraz. W ten sposób powstał utwór orkiestralny "Guernica - Pablo Picasso in memoriam".
Przybylski skomponował dzieła kameralne, symfoniczne, chóralne oraz wokalno-instrumentalne. Do bardzie znanych należą: "Nokturny kurpiowskie" na harfę i orkiestrę, "Mazowsze" poemat na głos recytujący, 4 dowolne instrumenty melodyczne i perkusję, "Requiem - pamięci dzieci, ofiar wojny" na sopran solo, 2 recytatorów, chór chłopięcy i orkiestrę oraz "Sceny biblijne" na sopran i akordeon. Szczególnie cenne są utwory na akordeon, wzbogacające repertuar na ten instrument.
W 1998 roku z okazji 20. rocznicy wyboru Karola Wojtyły na papieża powstała "Missa Papae JoannIs Pauli Secundi" na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną. Dzieło jest piękną, religijną medytacją, liryczną i spokojną.
Trzeba jeszcze wspomnieć o utworach napisanych dla dzieci. Są to m.in.: "Dziwne przygody pana Zająca" - baśń muzyczna na głosy i zespół kameralny, "Smok wawelski" - balet-pantomima oraz "Baśnie" na głosy i zespół kameralny. Artysta pozostawił też wiele utworów dydaktycznych, w tym miniatur instrumentalnych i piosenek na chór dziecięcy.
Na stronie naszej biblioteki znajdują się utwory na chór trzygłosowy tego kompozytora z cyklu: "Bajki la Fountaine'a". Są to: "Konik polny i mrówka", "Kruk i lis" i "Lis i kozieł". W związku z przepisami prawa autorskiego utwory te są dostępne tylko w formatach: txt, bmml i mp3.