Logo TOWMUZ Biblioteka nut chóralnych przygotowana przez Towarzystwo Muzyczne im. Edwina Kowalika

Bedrzich Antonin Wiedermann (1883-1951)

  Bedrzich Antonin Wiedermann urodził się w 1883 roku w miejscowości Ivanovice, leżącej nad rzeką Haną na Morawach. Był czeskim organistą, pedagogiem i kompozytorem.

  Studiował najpierw teologię na Uniwersytecie Palackiego w Ołomuńcu - najstarszej uczelni na Morawach. Po kilku semestrach zrezygnował jednak z dalszej nauki, by realizować swoją prawdziwą pasję, jaką była już wtedy muzyka. Opuścił więc Ołomuniec i rozpoczął naukę w konserwatorium w Pradze. Studiował w klasie organów u Josefa Kliczki i na kierunku kompozycji u Viteslava Novaka.

  W 1909 roku po uzyskaniu dyplomu Wiedermann poświęcił się pracy organisty w świątyniach rzymskokatolickich w Brnie i w Pradze.

  Przez całe swoje życie zawodowe artysta był niestrudzonym propagatorem muzyki organowej w stolicy Czech. W benedyktyńskim klasztorze Emaus zainicjował tradycję regularnych występów organowych. Był także gospodarzem niedzielnych poranków w Sali Smetany w praskim ratuszu. Cykle koncertów organowych organizował ponadto w Bazylice św. Jakuba na Starym Mieście. Sam również dał się poznać jako znakomity wirtuoz tego instrumentu. Odbył wiele podróży artystycznych, koncertując w najważniejszych ośrodkach muzycznych Europy i Stanów Zjednoczonych.

  W latach 1917-1944 Wiedermann prowadził zajęcia w praskim Konserwatorium. Był twórcą nowoczesnej czeskiej pedagogiki organowej. Pokazywał swoim studentom, jakie różnice występują pomiędzy technikami gry na poszczególnych instrumentach klawiszowych. W 1946 roku otrzymał tytuł profesora Konserwatorium. Zmarł w 1951 roku w Pradze.

  Dorobek kompozytorski Wiedermanna obejmuje utwory instrumentalne, pieśni solowe i chóralne oraz kantaty. Pozostawił także muzykę sakralną - organową i wokalną. Jego utwory organowe nie tak rzadko są i dzisiaj wykonywane podczas festiwali muzycznych. Spośród dzieł sakralnych najbardziej znane to: motet "Miserere ad septem voces inaequales", motet "Panis angelicus", "Missa solemnis" i "Missa in quadragesima".

  Na stronie naszej biblioteki zamieszczone zostały 2 krótkie utwory tego kompozytora: "Meditabor" i Offertorium "Scapulis suis". Tekst Offertorium pochodzi z Psalmu 91: "Pan cię okryje swoimi mi piórami i schronisz się pod Jego skrzydła: Jego wierność to puklerz i tarcza". Utwór przeznaczony jest do wykonywania podczas mszy w pierwszą niedzielę Wielkiego Postu. Pierwotnie śpiewany był w wersjach chorałowych. W miarę upływu czasu zaczęły pojawiać się zróżnicowane pod względem stylu kompozycje do tego tekstu, np. polifoniczne.

Do wyszukiwarki                                       Do biblioteki