Biblioteka nut chóralnych przygotowana przez Towarzystwo Muzyczne im. Edwina Kowalika
Na Wyżynie Nadwołżańskiej nad rzeką Surą znajduje się wieś Staroje Tiezikowo. Tu w 1846 roku przyszedł na świat rosyjski kompozytor i dyrygent - Aleksander Archangielski. Podstawy wykształcenia muzycznego i teologii zdobywał w seminarium duchownym w pobliskiej Penzie. Po jego ukończeniu przez krótki okres pracował jako chórmistrz, prowadząc na tym terenie zespoły śpiewacze, m.in. chór arcybiskupi.
Około roku 1870 opuścił Penzę i udał się do Petersburga. Kierunki studiów, jakie tam podjął, świadczą o jego rozległych zainteresowaniach. Ukończył Akademię Wojskowo-Medyczną oraz Instytut Technologiczny. Będąc członkiem Nadwornej Kapeli Śpiewaczejm rozwijał także swój talent muzyczny pod okiem rosyjskich i włoskich nauczycieli.
Po studiach Archangielski otrzymał pracę w ministerstwie komunikacji. Jednak po pewnym czasie porzucił to zajęcie i poświęcił się temu, co najbardziej chciał robić, tj. pracy dyrygenta chóralnego. Prowadził chóry: Batalionu Saperów, Konno-Gwardyjskiego Pułku i Nadworno-Stajennej Cerkwi. W 1880 roku sam założył chór, który śpiewał w Cerkwi Pocztowej, Korpusie Paziów i Instytucie Technologicznym. Początkowo zespół liczył tylko szesnastu członków, ostatecznie rozrósł się do siedemdziesięciu dobrze wykształconych śpiewaków.
Archangielski okazał się utalentowanym chórmistrzem, który wiele wymagał od artystów, a także wprowadzał swoje nowatorskie pomysły wykonawcze. W 1884 roku, jako pierwszy, zastąpił w chórze cerkiewnym głosy chłopięce (sopran i alt) głosami żeńskimi. Repertuar jego zespołu stanowiły śpiewy cerkiewne, takich kompozytorów jak: Bortniański, Czesnokow czy Greczaninow, a także jego własne utwory. Ponadto chór wykonywał dzieła sakralne zachodnich twórców, m.in. Palestriny, Lottiego, Orlanda di Lasso oraz Bacha i Mozarta.
Kierowany przez Archangielskiego chór wyszedł poza cerkiew i stał się zespołem koncertującym. Odbywał podróże artystyczne po Rosji i poza jej granicami, odwiedzając m.in. Niemcy, Finlandię i Polskę. Oprócz muzyki sakralnej prezentował utwory świeckie, w tym ludowe pieśni rosyjskie.
Na uwagę zasługuje aktywny udział Archangielskiego w organizacji życia muzycznego w Petersburgu. W roku 1902 powołał on do istnienia "Cerkowno-Piewczeskoje Błagotworitielnoje Obszczestwo". Środki na działalność towarzystwa pochodziły z koncertów oraz dobrowolnych darowizn. Chóry udzielały sobie pomocy w zakresie repertuaru i organizacji koncertów. Towarzystwo miało również na celu dokształcanie oraz wspólne rozwiązywanie problemów materialnych i prawnych. Petersburskie towarzystwo stało się przykładem, za którym poszły inne miasta Rosji, powołując do życia podobne organizacje. W 1908 roku w uznaniu zasług artysty wybrano go na przewodniczącego Pierwszego Zjazdu Dyrygentów w Moskwie.
Działalność koncertowa legendarnego chóru Archangielskiego trwała ponad 30 lat. Rewolucja 1917 roku brutalnie przerwała tę piękną kartę historii rosyjskich chórów, mających w repertuarze muzykę prawosławnej cerkwi. Śpiewacy rozproszyli się, znajdując zatrudnienie w instytucjach świeckich bądź w zespołach poza granicami kraju, a sam dyrygent znalazł się na emigracji w Pradze, gdzie zmarł w 1924 roku.
Dorobek twórczy Archangielskiego stanowi muzyka chóralna, w zdecydowanej większości religijna. Została ona zebrana w 14 zeszytach i wydana jeszcze za jego życia. Kompozytor w mistrzowski sposób ukazał walory brzmieniowe poszczególnych głosów, a także chętnie wzbogacał swoje kompozycje, wprowadzając partie solistów. Jego utwory odznaczają się dużą ekspresją i dramaturgią. Pozostawił wiele opracowań dawnych śpiewów cerkiewnych oraz własnych kompozycji. Wśród nich znajdują się: "Pomyszlaju dien' strasznyj", "Gospodi, usłyszy molitwu moju", "Wieruju", "Wnuszy Boże", "Utoli bolezni" i "K Bogorodice prileżno".
W roku 1896 Archangielski skomponował cykl śpiewów, stanowiących oprawę muzyczną nabożeństwa "Wsienoszcznaja", tj. "Całonocne czuwanie".
To uroczyste nabożeństwo prawosławne wywodzi się z tradycji pierwszych wieków chrześcijaństwa. "Wsienoszcznaja" odprawiana jest w wieczór poprzedzający "Liturgię Świętą" (mszę). Stanowi połączenie "wieczerni" i "utrenni".
W swoim dziele Archangielski zastosował nowatorskie, jak na owe czasy, rozwiązania. I tak np. w Wielkiej Ektenii, czyli litanii, poszczególne wezwania wykonuje bas-solista naprzemiennie z chórem, który powtarza werset: "Gospodi, pomiłuj nas". Natomiast Wielką Doksologię (Sława Otcu i Synu, i Swiatomu Duchu) kompozytor powierzył kwartetowi solistów.
W Polsce obszerne fragmenty tego dzieła prezentował na koncertach Zespół Muzyki Cerkiewnej ks. Jerzego Szurbaka. W ich przygotowaniu uczestniczył także drugi dyrygent zespołu - Stanisław Głowacki. Ten piękny, melodyjny i przepełniony żarliwą modlitwą utwór nieodmiennie wywołuje wielkie wzruszenie u polskich słuchaczy.