Strona główna  |  O PTSR O chorobie i terapii  |  SM w Internecie  |  Wydarzenia


Kim jesteśmy?
Informacje ogólne

Jak pracujemy
   - Statut

  - Władze PTSR

Jak zostać
członkiem

Sprawozdania
z działalności

Biuletyny informacyjne

KONTAKT

 

 

 

STATUT
POLSKIEGO TOWARZYSTWA STWARDNIENIA ROZSIANEGO
(aktualizacja 1999 R.)

 

Rozdział I - Nazwa, teren działalności, siedziba i charakter prawny
Rozdział II - Cele i środki działania
Rozdział III - Członkowie, ich prawa i obowiązki
Rozdział IV - Władze Towarzystwa
Rozdział V - Oddziały Towarzystwa
Rozdział VI - Majątek Towarzystwa
Rozdział VII - Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa


 

ROZDZIAŁ I
Nazwa, teren działalności, siedziba i charakter prawny

§ 1

Towarzystwo działające na podstawie niniejszego statutu nosi nazwę POLSKIE TOWARZYSTWO STWARDNIENIA ROZSIANEGO zwane dalej TOWARZYSTWEM.

§ 2

  1. Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz naczelnych jest Warszawa.
  2. Towarzystwo ma prawo zakładania oddziałów na terenie całego kraju. Oddziały muszą mieć określony teren swojego działania. Nazwa oddziału może nawiązywać do administracyjnej lub geograficznej nazwy obsługiwanego terenu. Oddziały winny mieć osobowość prawną.
  3. Towarzystwo może współdziałać z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami o podobnych założeniach programowych, zachowując jednak pełną samodzielność organizacyjną określoną w statucie.
  4. Towarzystwo może organizować koła, których działalność opiera się na regulaminie uchwalonym przez Radę Główną.

§ 3

Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie prawa o stowarzyszeniach i posiadającym osobowość prawną.

§ 4

Działalność Towarzystwa opiera się na pracy społecznej ogółu członków.

§ 5

Towarzystwo ma prawo używać pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

 

ROZDZIAŁ II
Cele i środki działania

§ 6

Towarzystwo jest organizacją społeczną obywateli polskich ze stwardnieniem rozsianym i ich przyjaciół, działającą na gruncie konstytucji RP i ma na celu:

  1. zrzeszanie osób ze stwardnieniem rozsianym celem poprawy ich warunków życiowych, zdrowotnych oraz zwiększania uczestnictwa w życiu społecznym, gospodarczym, zawodowym, kulturalnym, turystycznym i sportowym kraju,
  2. wyzwalanie inicjatywy osób ze stwardnieniem rozsianym w kierunku jak najwszechstronniejszej ich rehabilitacji i leczenia rozumianych jako proces osiągania optymalnego funkcjonowania w społeczeństwie po to, by zapewnić im możliwość kierowania własnym życiem,
  3. likwidację barier psychologiczno-społecznych poprzez uświadomienie pełnosprawnej społeczności problematyki dotyczącej osób ze stwardnieniem rozsianym i kształtowanie partnerskich postaw między tymi grupami,
  4. artykułowanie i reprezentowanie interesów osób ze stwardnieniem rozsianym w kraju oraz na arenie międzynarodowej w szczególności poprzez współpracę ze Światową Federacją Towarzystw Stwardnienia Rozsianego oraz poszczególnymi organizacjami innych krajów.

§ 7

Cele swoje realizuje przez:

  1. współdziałanie z organizacjami administracji państwowej i samorządami oraz placówkami służby zdrowia i opieki społecznej a także z innymi organizacjami pozarządowymi pracującymi dla dobra i na rzecz osób niepełnosprawnych,

  2. organizowanie pomocy członkom Towarzystwa w rozwiązywaniu wszelkich problemów życiowych poprzez informację, pomoc prawną, socjalno-bytową oraz współdziałanie w organizowaniu działalności społecznej, gospodarczej i kulturalnej,
  3. organizowanie samopomocy członkowskiej mającej na celu przeciwdziałanie uczuciu rezygnacji, bezwartościowości, osamotnienia i bezradności, szczególnie wśród osób najciężej poszkodowanych,
  4. prowadzenie działalności popularyzatorskiej, informacyjno-uświadamiającej, zmierzającej do pełnej integracji osób ze stwardnieniem rozsianym ze społeczeństwem ludzi pełnosprawnych i kształtowanie właściwych postaw przy wykorzystaniu środków masowego przekazu i własnych publikacji,
  5. inicjowanie i uczestniczenie w pracach badawczych, legislacyjnych dotyczących życia i warunków bytu, oświaty i wychowania oraz specyficznych potrzeb osób ze stwardnieniem rozsianym, a także sposobu ich zaspokajania, zwłaszcza w zakresie:
    • ujawniania barier społecznych, organizacyjnych, architektonicznych, komunikacyjnych i innych, ograniczających kontakt osób ze stwardnieniem rozsianym ze środowiskiem i utrudniających im rehabilitację oraz występowanie do kompetentnych Władz z wnioskiem o ich usunięcie,
    • opracowywania adekwatnych rozwiązań sprawy dostępu osób ze stwardnieniem rozsianym do różnego rodzaju stanowisk pracy zgodnie z ich możliwościami fizycznymi, kwalifikacjami i zainteresowaniami oraz zasad jego realizacji,
    • opiniowania i inicjowania produkcji sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego niezbędnego lub usprawniającego życie codzienne i pracę osób ze stwardnieniem rozsianym.
  6. organizowanie kongresów, konferencji, sympozjów, posiedzeń, zjazdów, poradnictwa, imprez kulturalnych, rekreacyjnych, oświatowych i innych, a także obozów i wczasów,
  7. podejmowanie i popieranie inicjatyw społecznych zgodnie z celami statutowymi Towarzystwa,
  8. otaczanie szczególną opieką dzieci osób ze stwardnieniem rozsianym i ich rodzin, a także osób z nowym rozpoznaniem stwardnienia rozsianego,
  9. budzenie i pogłębianie wrażliwości społecznej różnych środowisk do działania na rzecz osób ze stwardnieniem rozsianym,
  10. prowadzenie działalności gospodarczej, a w szczególności działalności wydawniczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  11. udzielanie pomocy interwencyjnej w załatwianiu indywidualnych spraw osób ze stwardnieniem rozsianym,
  12. ułatwianie osobom ze stwardnieniem rozsianym podejmowania zatrudnienia oraz podnoszenia kwalifikacji zawodowych, a także podejmowania działalności społeczno-użytecznej,
  13. podnoszenie kwalifikacji zawodowych personelu medycznego.

 

 

 

ROZDZIAŁ III
Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 8

Członkami Towarzystwa mogą być:

  1. Członkowie zwyczajni,

  2. Członkowie wspierający,

  3. Członkowie honorowi.

§ 9

  1. Członkiem zwyczajnym może być obywatel Polski, posiadający pełną zdolność do czynności prawnych.
  2. Warunkiem zaliczenia w poczet członków zwyczajnych jest złożenie pisemnej deklaracji. Decyzję o przyjęciu podejmuje Rada Oddziału w formie uchwały.

§ 10

  1. Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna lub prawna, która zadeklaruje określone świadczenia finansowe i materialne na rzecz Towarzystwa. Członkowie wspierający biorą udział w działalności Towarzystwa osobiście lub przez upełnomocnionego przedstawiciela.
  2. Decyzję o przyjęciu członka wspierającego podejmuje Rada Główna lub Rada Oddziału w formie uchwały.

§ 11

Członkiem honorowym może być osoba fizyczna zasłużona dla rehabilitacji leczniczej, społecznej i zawodowej osób ze stwardnieniem rozsianym lub realizacji zadań statutowych Towarzystwa.

§ 12

Godność członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie Towarzystwa na wniosek Komitetu Nominacyjnego.

§ 13

Członek zwyczajny ma prawo do:

  1. realizowania czynnych i biernych praw wyborczych do Władz Towarzystwa,
  2. uczestniczenia bezpośrednio lub przez wybór delegatów z głosem stanowiącym w Walnym Zgromadzeniu,
  3. korzystania ze wszelkich form działalności i urządzeń Towarzystwa na zasadach określonych przez jego Władze,
  4. pomocy w zaopatrzeniu w sprzęt, urządzenia i przedmioty o znaczeniu rehabilitacyjnym oraz do wszelkiej innej pomocy na zasadach określonych przez Władze Towarzystwa,
  5. uzyskania wszechstronnego poparcia ze strony Towarzystwa w sprawach szkolenia, zatrudnienia, rehabilitacji społecznej, zawodowej, sportu i rekreacji oraz polepszenia warunków bytowych,
  6. zgłaszania postulatów i wniosków pod adresem Władz Towarzystwa,
  7. brania udziału w działalności Towarzystwa.

§ 14

Członkom wspierającym przysługują prawa określone w § 13 od pkt. 2 do punktu 7.

§ 15

Członkom honorowym przysługują wszystkie uprawnienia członków zwyczajnych z wyjątkiem biernego prawa wyborczego.

§ 16

Członkowie zwyczajni i wspierający są zobowiązani:

  1. brać czynny udział w realizacji zadań statutowych Towarzystwa i propagować jego idee,
  2. przestrzegać postanowień statutu i uchwał Władz Towarzystwa,
  3. regularnie opłacać składki członkowskie.

§ 17

Przynależność do Towarzystwa ustaje na skutek:

  1. dobrowolnego wystąpienia członka zgłoszonego Radzie Oddziału,
  2. skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres 12 miesięcy,
  3. pozbawienia praw publicznych prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego,
  4. śmierci członka,
  5. likwidacji osoby prawnej.

 

 

ROZDZIAŁ IV
Władze Towarzystwa

§ 18

  1. Władzami Towarzystwa są:
    1. Walne Zgromadzenie Członków, a powyżej 200 członków Walne Zgromadzenie Delegatów zwane dalej Walnym Zgromadzeniem
    2. Rada Główna, która wyłania ze swego grona:
      1. Komitet Wykonawczy Rady
      2. Komitet Nominacyjny
      3. Komitet Budżetu i Finansów
      4. Komitet Zbierający Fundusze
      5. Komitet Edukacji Publicznej
    3. Doradcza Komisja Medyczna
    4. Komisja Rewizyjna
  2. Kadencja wszystkich Władz Towarzystwa trwa co najwyżej 4 lata z możnością tylko 2-krotnego wyboru na to samo stanowisko, chyba że inaczej zadecyduje Walne Zgromadzenie.
  3. Władze mają prawo kooptacji nowych członków na miejsce członków ustępujących, z tym że liczba dokooptowanych członków danej Władzy nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
  4. Uchwały Władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania, o ile dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej. W razie równej liczby głosów przy powtórnym głosowaniu decyduje głos przewodniczącego.
  5. Wybory do Władz odbywają się w głosowaniu tajnym.

 

WALNE ZGROMADZENIE

§ 19

  1. Walne Zgromadzenie jest najwyższą Władzą Towarzystwa.
  2. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
    1. ustalanie głównych kierunków działania Towarzystwa
    2. rozpatrywanie sprawozdań z działalności Towarzystwa
    3. podejmowanie uchwał w sprawach przedstawionych przez Radę Główną, Komitety i Doradczą Komisję Medyczną oraz Komisję Rewizyjną
    4. udzielanie lub odmowa udzielenia absolutorium Radzie Głównej na wniosek Komisji Rewizyjnej
    5. wybór Rady Głównej i Doradczej Komisji Medycznej
    6. wybór Komisji Rewizyjnej
    7. uchwalanie zmian statutu
    8. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa
    9. podejmowanie uchwał w sprawach, które ze względu na szczególne znaczenie wymagają decyzji ogółu uprawnionych członków.


    § 20
     

  1. Walne Zgromadzenie zwołuje Rada Główna co najmniej raz na 4 lata.
  2. Delegaci na Walne Zgromadzenie są wybierani przez zebrania członków oddziałów. Liczbę delegatów określa Rada Główna. Mandaty delegatów są ważne do następnego Walnego Zgromadzenia.
  3. Rada zawiadamia członków - delegatów o terminie, miejscu i porządku obrad co najmniej 30 dni przed ich rozpoczęciem.
  4. Walne Zgromadzenie może podejmować uchwały przy obecności w I terminie co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, w II terminie - bez względu na liczbę obecnych, o czym należy zamieścić wzmiankę w zawiadomieniu.

    § 21

W Walnym Zgromadzeniu biorą udział:

  1. z głosem decydującym - członkowie zwyczajni, wspierający i honorowi lub wybrani delegaci,
  2. z głosem doradczym - członkowie władz, jeśli nie są delegatami
    oraz zaproszeni goście.

§ 22

  1. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Rada Główna z własnej inicjatywy i na wniosek Komitetu Wykonawczego Rady, Komisji Rewizyjnej lub 1/5 liczby członków zwyczajnych Towarzystwa w ciągu 60 dni od daty wpłynięcia wniosku.
  2. W Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu biorą udział członkowie - delegaci wybrani na ostatnie Zwyczajne Walne Zgromadzenie.
  3. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.

RADA GŁÓWNA

§ 23

  1. Rada Główna kieruje pracą Towarzystwa w okresie między Walnymi Zgromadzeniami.
  2. Rada Główna składa się z członków wybranych przez Walne Zgromadzenie. Liczebność każdorazowej Rady ustala Walne Zgromadzenie.
  3. Co najmniej połowę członków Rady Głównej powinny stanowić osoby chore na stwardnienie rozsiane.

§ 24

Do kompetencji Rady Głównej należy:

  1. kierowanie działalnością oraz zarządzanie funduszami i majątkiem Towarzystwa,
  2. uchwalanie planu działalności i preliminarzy budżetowych,
  3. przedkładanie sprawozdań ze swej działalności podczas obrad Walnego Zgromadzenia oraz wykonywanie jego uchwał,
  4. reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
  5. zwoływanie Walnych Zgromadzeń,
  6. ustalanie wysokości składek członkowskich,
  7. podejmowanie uchwał o przystąpieniu Towarzystwa do krajowych i międzynarodowych stowarzyszeń, organizacji oraz delegowanie przedstawicieli na zjazdy międzynarodowe,
  8. powoływanie, rozwiązywanie i nadzorowanie oddziałów,
  9. powoływanie, rozwiązywanie i nadzorowanie klubów i komisji oraz uchwalanie regulaminów ich działania,
  10. uchwalanie regulaminu działania kół,
  11. czuwanie nad przestrzeganiem Statutu przez wszystkich członków Towarzystwa,
  12. podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Towarzystwa,
  13. okresowa ocena działalności Prezydium oraz Komitetu Wykonawczego Rady i zatwierdzanie uchwał podjętych przez Prezydium lub Komitet Wykonawczy,
  14. nadawanie godności członka honorowego Towarzystwa.

§ 25

Rada Główna odbywa posiedzenia w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy do roku.

ORGANIZACJA RADY GŁÓWNEJ

§ 26

W ciągu 14 dni od daty wyboru Rada Główna na posiedzeniu konstytucyjnym wybiera spośród siebie Prezydium w składzie: przewodniczący, dwóch wice-przewodniczących, sekretarz i skarbnik oraz przewodniczący Komitetów (§ 18 ust. 2 pkt. b-e) stanowią Komitet Wykonawczy Rady.

§ 27

  1. Komitet Wykonawczy Rady kieruje bieżącą działalnością Towarzystwa w ramach upoważnienia udzielonego przez Radę Główną.
  2. Do zakresu działania Komitetu Wykonawczego należy w szczególności:

    1/ opracowanie rocznego planu pracy oraz sprawozdań z działalności Komitetu,
    2/ gospodarowanie majątkiem i funduszami Towarzystwa w granicach 
        określonych  przez Radę Główną,
    3/ zaciąganie zobowiązań, zatwierdzanie umów zgodnie z obowiązującymi
        przepisami i upoważnieniem Rady Głównej,
    4/ kierowanie działalnością Towarzystwa i składanie sprawozdań ze swych prac
        na posiedzeniu Rady Głównej.

§ 28

Posiedzenia Komitetu Wykonawczego Rady odbywają się nie rzadziej jak raz na kwartał.

§ 29

Do kompetencji Komitetu Nominacyjnego należy w szczególności:

  1. rekomendowanie kandydatów do Rady Głównej oraz do Komitetów, 
  2. rekomendowanie kandydatów na członków honorowych Towarzystwa.

§ 30

1. Do kompetencji Komitetu Budżetu i Finansów należy:
    1/ zarządzanie funduszami Towarzystwa,
    2/ przygotowywanie rocznego budżetu i przedłożenie go do zatwierdzenia Radzie
        Głównej,
    3/ składanie sprawozdań ze swej działalności Radzie Głównej.
2. Przewodniczącym Komitetu jest skarbnik Towarzystwa.

§ 31

Komitet Zbierający Fundusze ma za zadanie planowanie i zbieranie funduszy w imieniu Towarzystwa. Komitet podlega bezpośrednio Prezydium.

§ 32

Komitet Edukacji Publicznej ma za zadanie nadzorowanie i koordynowanie prac w dziedzinie stosunków społecznych, szerzenie informacji i publikacji w celu poparcia działalności Towarzystwa.

 

MEDYCZNA KOMISJA DORADCZA


§ 33

Zadaniem Komisji jest inspirowanie prac naukowych w zakresie leczenia, rehabilitacji i opieki społecznej oraz propagowanie najnowszych osiągnięć medycyny w zakresie etiologii i leczenia stwardnienia rozsianego oraz współpraca z Komitetem Wykonawczym.

§ 34

  1. Komisja składa się z 7-15 członków.
  2. Pracami Komisji kieruje Prezydium wybrane z jej członków w składzie: przewodniczący, dwóch zastępców i sekretarz.
  3. Komisja powołuje Komitet Nominacyjny.

§ 35

Prezydium i Komitet Nominacyjny Komisji wybiera się na pierwszym posiedzeniu nowo wybranej Komisji.

§ 36

Zasady prac Komisji i strukturę organizacyjną opracowuje Komisja i
przedstawia do wiadomości Radzie Głównej Towarzystwa.


KOMISJA REWIZYJNA


§ 37

  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli Towarzystwa.
  2. Komisja składa się z 3 - 5 członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego.
  3. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy kontrola całokształtu
    działalności Towarzystwa, a w szczególności:

          1/ kontrola gospodarki finansowej,
          2/ składanie sprawozdania na Walnym Zgromadzeniu wraz z oceną  działalności i 
              wnioskami dotyczącymi udzielenia absolutorium ustępującej Radzie Głównej,
          3/ przedstawienie Radzie Głównej wniosków w sprawie działalności Towarzystwa,
          4/ uchwalenie regulaminu Komisji Rewizyjnej i regulaminów Komisji Rewizyjnych
              oddziałów.

  4. Kontrola całokształtu działalności Towarzystwa odbywa się co najmniej raz w roku.

 

 

ROZDZIAŁ V
Oddziały Towarzystwa

§ 38

  1. Rada Główna Towarzystwa w miarę potrzeby powołuje oddziały wojewódzkie.
  2. Członkami oddziałów są członkowie Towarzystwa mieszkający na obszarze działania.
  3. Warunkiem powołania oddziału jest wniosek złożony przez co najmniej 15 członków.

§ 39

  1. Władzami Oddziału są:
    1. Zebranie członków Oddziału,
    2. Rada Oddziału,
    3. Komisja Rewizyjna Oddziału.

    Dopuszcza się powołanie przez Radę Oddziału komitetów i komisji w porozumieniu z Radą Główną.

  2. Uchwały władz wybieralnych Oddziału zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków tych władz.
  3. Władze Oddziału mają prawo kooptacji nowych członków na miejsce członków ustępujących, z tym że liczba dokooptowanych członków nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.

 

Zebranie Członków Oddziału


§ 40

Zebranie Członków Oddziału jest zwoływane co najmniej raz na 4 lata przez Radę Oddziału.

§ 41

  1. Zebranie Członków Oddziału jest najwyższą władzą Oddziału i podejmuje uchwały w I terminie przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, w II terminie bez względu na liczbę obecnych. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów.
  2. W Zebraniu Członków Oddziału biorą udział wszyscy członkowie tego Oddziału. O terminie, miejscu i porządku obrad zawiadamia Rada Oddziału na co najmniej 30 dni przed ich rozpoczęciem.
  3. Zebranie Członków Oddziału może być zwyczajne i nadzwyczajne.
  4. Nadzwyczajne Zebranie Członków Oddziału zwołuje Rada Oddziału:
    1. z własnej inicjatywy,
    2. na żądanie Komisji Rewizyjnej Oddziału,
    3. na żądanie Rady Głównej,
    4. na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków Oddziału.

Nadzwyczajne Zebranie Członków Oddziału winno być zwołane w terminie 60 dni od daty zgłoszenia wniosku i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§ 42

Do kompetencji Zebrania Członków Oddziału należy:

  1. uchwalanie programu działania Oddziału,
  2. rozpatrywanie sprawozdań z działalności Rady Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału,
  3. podejmowanie uchwał w sprawach udzielenia absolutorium ustępującej Radzie Oddziału na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału,
  4. wybór Rady Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału oraz delegatów na Walne Zebranie. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym.
  5. podejmowanie uchwał w sprawach przedstawionych przez Władze Oddziału oraz członków.

Rada Oddziału


§ 43

  1. Rada Oddziału składa się z członków wybranych przez Walne Zgromadzenie Członków Oddziału. Liczebność Rady ustala każdorazowo Walne Zgromadzenie.

  2. W ciągu 14 dni od daty wyboru Rada Oddziału na posiedzeniu konstytucyjnym wybiera spośród swoich członków prezydium w składzie: przewodniczący, jeden lub dwóch wice-przewodniczących, sekretarz i skarbnik.

  3. Do kompetencji Rady Oddziału należy:
    1/ kierowanie działalnością oraz zarządzanie funduszami i majątkiem Oddziału,
    2/ uchwalanie planu działalności i preliminarzy budżetowych,
    3/ przedkładanie sprawozdań ze swej działalności Radzie Głównej, Zebraniu Członków
        Oddziału oraz wykonywanie ich uchwał,
    4/ reprezentowanie Oddziału na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
    5/ zwoływanie Zebrań Członków Oddziału
    6/ podejmowanie uchwał o nawiązywaniu współpracy Oddziału z krajowymi i
       zagranicznymi organizacjami i stowarzyszeniami w porozumieniu z Radą
       Główną,
    7/ podejmowanie uchwał w sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych
       Władz Towarzystwa,
    8/ okresowa ocena działalności Prezydium i zatwierdzanie uchwał podjętych
        przez Prezydium,
    9/ przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie członków,
    10/ organizowanie i koordynowanie działalności kół.

  4. Rada Oddziału odbywa posiedzenia w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 2 razy w roku.

  5. Oświadczenia w sprawach majątkowych Oddziału składają 2 osoby:
    przewodniczący lub wice-przewodniczący albo skarbnik.

  6. Dla ważności dokumentów wymagane są dwa podpisy członków Prezydium Rady Oddziału.

Komisja Rewizyjna Oddziału

§ 43a

  1. Komisja Rewizyjna Oddziału jest organem kontroli Oddziału.

  2. Komisja składa się z 3 - 5 członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego.

  3. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy kontrola całokształtu
    działalności Oddziału, a w szczególności:
    1/ kontrola gospodarki finansowej,
    2/ składanie sprawozdania na Zebraniu Członków Oddziału wraz z oceną działalności
        i wnioskami dotyczącymi udzielania absolutorium ustępującej Radzie Oddziału,
    3/ przedstawienie Radzie Oddziału wniosków w sprawie działalności Oddziału.

  4. Kontrola całokształtu działalności Oddziału odbywa się co najmniej raz w roku.

 


ROZDZIAŁ VI
Majątek Towarzystwa


§ 44.

  1. Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.

  2. Na fundusze składają się:
    1/ składki członkowskie,
    2/ dotacje, subwencje i darowizny,
    3/ dochód z działalności statutowej,
    4/ dochód z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów.

§ 45

  1. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej Towarzystwa ustala Rada Główna.

  2. Władze Oddziałów są obowiązane zarządzać majątkiem Towarzystwa zgodnie z zasadami ustalonymi przez Radę Główną.


§ 46

  1. Oświadczenia w sprawach majątkowych Towarzystwa składają 2 osoby: przewodniczący lub wice-przewodniczący albo skarbnik.
  2. Do ważności dokumentów wymagane są dwa podpisy członków Prezydium Rady Głównej.

 

 

ROZDZIAŁ VII
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa

§ 47

  1. Uchwałę w sprawie zmiany statutu lub rozwiązania się Towarzystwa podejmuje Walne Zgromadzenie lub Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania.

  2. Uchwała o rozwiązaniu się Towarzystwa określa sposób likwidacji oraz cel na jaki ma być przekazany majątek Towarzystwa.

 

Strona główna | O PTSR | O chorobie i terapii | SM w Internecie | Wydarzenia