Seminarium Informacyjne Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych
oraz I Kongres Forum, 18-19 stycznia 2004
z perspektywy organizacji osób niepełnosprawnych
aktualnie niezrzeszonych w Forum.
18 i 19 stycznia odbyło się Seminarium Informacyjne i I Kongres Polskiego
Forum Osób Niepełnosprawnych. W obu wydarzeniach uczestniczyli w charakterze
uczestników seminarium informacyjnego i obserwatorów kongresu, reprezentanci
Porozumienia Autyzm-Polska i organizacji, których przedstawiciele (min.
Stowarzyszenie "Bardziej Kochani", Federacja Organizacji Służebnych
"Mazowia", Fundacja Pomocy Matematykom i Informatykom Niepełnosprawnym
Ruchowo) podpisali się pod listem protestacyjnym do PFON ogłoszonym w lipcu
2003 roku na www.idn.org.pl oraz na portalu
www.niepełnosprawni.info. Podczas
seminarium informacyjnego 18 stycznia 2004 roku zgłosili oni następujące
zapytania:
- W jaki sposób PFON buduje swoją reprezentatywność dla środowiska
osób niepełnosprawnych i działających na ich rzecz organizacji. W jaki
sposób w strukturach PFON mogą być reprezentowane wszystkie rodzaje niepełnosprawności
występujące w Polsce?
- W jaki sposób realizowana jest zasada demokratycznego zarządzania
PFON i jakie znajduje to odzwierciedlenie w strukturze zarządu PFON?
- Dlaczego PFON nie udzielił odpowiedzi na list protestacyjny skierowany
do PFON podpisany przez wiele organizacji nie zaproszonych do udziału w
jego powstawaniu, a nawet nie poinformowanych o nim?
W odpowiedzi przewodniczący zespołu powołanego przez PFON do opracowania
zmian w statucie Forum ustnie zreferował jedynie propozycje zmian, które miałyby
umożliwić przyjmowanie nowych organizacji do PFON i ich udział w zarządzaniu
nim. Proponowane zmiany są następujące:
- Stworzenie nowych kategorii członkostwa tak, żeby poza dotychczas
istniejącym członkostwem pełnym (zwykłym) w statucie znalazła się
kategoria członka stowarzyszonego z PFON oraz członka wspierającego
(kategorie te nie zostały bliżej scharakteryzowane, można jedynie
przypuszczać, że wzorcem do ich stworzenia będzie statut EDF);
- Ustalenie, że członkiem PFON może być stowarzyszenie zrzeszające w
przynajmniej 50% osoby niepełnosprawne lub reprezentujących ich rodziców
i opiekunów (należy domniemywać, że dotyczy to pełnego (zwykłego) członka
PFON);
- Wprowadzenie zapisów umożliwiających wstępowanie do PFON sejmików
wojewódzkich osób niepełnosprawnych (nie sprecyzowano, jakiego rodzaju członkiem
mogłyby być takie sejmiki);
- Ustalenie, że organizacja ubiegająca się o przyjęcie do PFON będzie
musiała spełniać jedno z następujących kryteriów: posiadać jednostki
lokalne w co najmniej połowie województw (zapis już istniejący) lub
posiadać zasięg ogólnokrajowy i mieć co najmniej 500 członków w
przypadku stowarzyszenia bądź co najmniej 1000 członków w przypadku
federacji co najmniej 3 stowarzyszeń (tu ponownie należy domniemywać, że
chodzi o organizację aspirującą do pełnego członkostwa);
- Wprowadzenia nowych zasad wyboru władz PFON (w odpowiedzi na zarzut
dotyczący art. 26 statutu PFON dotyczącego wyboru członków Zarządu).
Nie uzyskano odpowiedzi na pytanie dotyczące braku odpowiedzi PFON na list
protestacyjny.
Podczas seminarium odbyło się również spotkanie przedstawicieli
wspomnianych wyżej organizacji spoza PFON z uczestniczącym w seminarium
Koordynatorem ds. Rozszerzenia Europejskiego Forum Osób Niepełnosprawnych (European
Disability Forum) panem Jean-Paul Pritchardem, który przekazał następujące
treści:
- EDF akceptuje dotychczasowy sposób ukonstytuowania się i działania
PFON,
- EDF będzie zachęcał PFON do dokonania pewnych zmian w statucie tak,
aby PFON i jego zarząd były otwarte na przyjmowanie nowych członków i
działały w sposób zachęcający inne organizacje do przystępowania do
federacji,
- EDF popiera federalizację i będzie dążył do wzmacniania procesów
federalizacji polskich organizacji działających na rzecz osób niepełnosprawnych.
Podczas I Kongresu PFON 19 stycznia 2004 zgłoszono następujące postulaty:
- Określenie klarownych zasad przyjmowania nowych członków do PFON
tak, aby organizacje niezrzeszone w PFON wiedziały jakie miałyby spełnić
warunki i w jaki sposób mogłyby włączać się w działalność nowo
powstającego forum.
- Pilne stworzenie przejrzystej strategii informacyjnej PFON tak, aby
organizacje niezrzeszone w PFON mogły bieżąco obserwować prace PFON i
zajmować stanowisko w kwestiach istotnych dla całego środowiska.
Strategia informacyjna powinna gwarantować udzielanie szybkiej odpowiedzi
na kierowane do PFON listy i zapytania oraz bieżące informowanie o
planowanych zmianach w statucie PFON.
Notatkę przygotowali: Olga Frączak, Julia Wygnańska, Ewa Suchcicka, Piotr
Todys.