Statut

Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych

Uchwalony na Zebraniu Założycielskim w dniu 10 lutego 2003r.

 

I.                    Postanowienia ogólne

 

§ 1.

Użyte skróty nazw:

a)      Forum – Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych,

b)      Kongres – Kongres Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych,

c)      Zarząd – Zarząd Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych

d)      Komisja Rewizyjna – Komisja Rewizyjna Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych,

f)        członek – stowarzyszenie lub związek stowarzyszeń osób niepełnosprawnych należący do Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych.

 

§ 2.

 

Forum jest związkiem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.

 

§ 3.

Terenem działania Forum jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a siedzibą jego władz jest miasto Warszawa.

§ 4.

 

1.      Forum tworzą stowarzyszenia i związki stowarzyszeń niepełnosprawnych na zasadzie dobrowolnej przynależności.

2.      Forum zrzesza przynajmniej po jednym stowarzyszeniu reprezentującym osoby niepełnosprawne z tytułu dysfunkcji narządu słuchu, dysfunkcji narządu ruchu, upośledzenia umysłowego oraz dysfunkcji narządu wzroku.

3.      Forum używa znaku, odznak i pieczęci według ustalonych wzorów.

 

§ 5.

Członkowie Forum zachowują pełną niezależność.

 

§ 6.

 

Forum działa na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach i niniejszego statutu.

 

§ 7.

Władzami Forum są:

1)      Kongres,

2)      Zarząd,

3)      Komisja Rewizyjna.

 

§ 8.

Forum jest związkiem apolitycznym i prowadzi działalność o charakterze nie zarobkowym

 

§ 9.

Forum może być członkiem organizacji pozarządowych krajowych i międzynarodowych, których cele i zadania są pokrewne.

 

§ 10.

Forum opiera swoją działalność na pracy społecznej; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

 

II. Misja i cele działania Forum

 

§ 11.

Misją Forum jest jednoczenie sił społecznych i instytucjonalnych dla tworzenia warunków wyrównywania szans, równoprawnego uczestnictwa w życiu społecznym oraz walki z wszelkimi przejawami dyskryminacji osób niepełnosprawnych, aby mogły żyć zgodnie i w pełni korzystać z praw człowieka.

§ 12.

Celami Forum są:

1)      tworzenie płaszczyzny współpracy i jednolitej reprezentacji stowarzyszeń osób niepełnosprawnych oraz rodzin osób niepełnosprawnych, gdy rodzaj niepełnosprawności uniemożliwia samorealizację,

2)      wpływanie na politykę społeczną państwa oraz rozwiązania prane decydujące o jakości życia osób niepełnosprawnych w wymiarze osobowym, społecznym i ekonomicznym oraz o ich równym traktowaniu, a także o wspieraniu ich rodzin,

3)      zmienianie postaw społecznych wobec ludzi z niepełnosprawnościami – z opiekuńczych o nastawieniu wyłącznie charytatywnym na uznające godność i wartość osoby niepełnosprawnej, jej pozytywny potencjał oraz prawa równe dla wszystkich,

4)      umacnianie organizacji pozarządowych osób niepełnosprawnych i ich rodzin oraz partnerska współpraca tych organizacji i ich związków z władzą ustawodawczą i wykonawczą szczebla rządowego i samorządowego,

5)      współpraca z organizacjami pozarządowymi zagranicznymi i międzynarodowymi.

 

§ 13.

Cele wymienione w § 12 Forum realizuje przez:

1)      organizowanie współpracy członków Forum z innymi organizacjami zrzeszającymi osoby niepełnosprawne oraz z organizacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych – w zakresie misji Forum,

2)      występowanie w imieniu reprezentowanych osób niepełnosprawnych, zrzeszonych w stowarzyszeniach będących członkami Forum, w zakresie spraw wspólnych wobec:

a)władzy ustawodawczej, wykonawczej, rządowej i samorządowej,

b)     władz Unii Europejskiej i innych międzynarodowych,

c)organizacji pozarządowych krajowych i międzynarodowych,

3)      ustalanie i prowadzenie wspólnej polityki w zakresie:

a)      oceny projektów krajowych i międzynarodowych aktów normatywnych mających wpływ na sytuację osób niepełnosprawnych,

b)     proponowania nowych uregulowań prawnych oraz nowelizacji istniejących,

c)      oceny działań państwa mających wpływ na jakość życia i realizację praw człowieka wobec osób niepełnosprawnych,

d)     zgłaszanie wniosków i propozycji w dziedzinach, o których mowa w pkt. C.

e)      strategii współpracy z mediami,

4.      świadczenie pomocy informacyjnej, szkoleniowej i organizacyjnej, w tym rozpowszechnianie międzynarodowych standardów, przede wszystkim Unii Europejskiej, wśród członków Forum oraz wśród innych organizacji o zbliżonych celach,

5.      konsolidowanie działań, których celem jest realizacja praw osób niepełnosprawnych określonych w Konstytucji RP i w dokumentach ustalających standardy krajowe i międzynarodowe,

6.      prowadzenie działalności edukacyjnej, popularyzatorskiej, wydawniczej, propagandowej i informacyjnej, w zakresie wynikającym z misji i celów Forum,

7.      desygnowanie obserwatorów do Europejskiego Forum Niepełnosprawnych, a po wejściu Polski do Unii Europejskiej – desygnowanie reprezentantów Polski w Europejskim Forum Niepełnosprawnych,

8.      podejmowanie innych działań niezbędnych do realizacji misji i celów Forum.

 

§ 14.

Forum realizuje zadania również:

1)      wspierając działania podejmowane przez członków Forum,

2)      współdziałając z organami włądzy i administracji publicznej, z Kościołami i związkami wyznaniowymi, z palcówkami naukowymi, fundacjami, z innymi instytucjami oraz osobami fizycznymi, a także z organizacjami zagranicznymi i międzynarodowymi, działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych.

 

III Członkowie Forum, ich prawa i obowiązki

 

§ 15.

Członkiem Forum może być stowarzyszenie i związek stowarzyszeń, który spełnia łącznie niżej podane warunki:

1)      jest stowarzyszeniem lub związkiem stowarzyszeń o ogólnopolskim zasięgu działania,

2)      jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym,

3)      posiada jednostki organizacyjne więcej niż w połowie liczby województw, przy czym w przypadku związków stowarzyszeń jako jednostki organizacyjne rozumie się także zrzeszone organizacje i ich oddziały terenowe,

4)      osoby niepełnosprawne legitymujące się odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności stanowią przynajmniej 50% zwyczajnych członków stowarzyszenia lub stowarzyszeń wchodzących w skład związku stowarzyszeń, przy czym w przypadku stowarzyszeń, w których z powodu niepełnoletności lub rodzaju niepełnosprawności samoreprezentacja osób niepełnosprawnych nie jest możliwa – do wymaganych 50% zwyczajnych członków zaliczani są rodzice i opiekunowie prawni,

5)      w skład władz statutowych wchodzi przynajmniej połowa osób niepełnosprawnych zgodnie z zapisem punktu 4,

6)      statutowe władze stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń wyrażą wolę przynależności do Forum

7)      opłaca w Forum składki członkowskie ustalone przez Zarząd Forum.

 

§ 16.

1)      Przynależność do Forum ustaje w razie:

a. rozwiązania stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń,

b.            dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego w formie uchwały władz statutowych występującego członka,

c.            skreślenia członka w przypadku podejmowania działań niezgodnych z celami Forum lub po stwierdzeniu braku tytułu przynależności określonego w § 15,

d.            skreślenia z listy członków z powodu nie usprawiedliwionego zalegania w opłacie składek przez okres sześciu miesięcy

2)                 Członek Forum skreślony z listy członków w trybie ust. 1) lit c. lub d., może wnieść odwołanie od decyzji Zarządu do Kongresu w terminie 30 dni od daty otrzymania powiadomienia o skreśleniu z listy członków.

 

 

 

§ 17.

Członkowie Forum mają prawo:

1)      uczestniczyć w kształtowaniu polityki Forum,

2)      zgłaszać postulaty i wnioski do władz Forum,

3)      wyrażać opinie na tematy wchodzące w zakres zainteresowania Forum,

4)      uzyskiwać poparcie Forum dla swoistych celów realizowanych przez członka, zbieżnych z celami Forum,

5)      korzystać z dorobku Forum oraz jego majątku i urządzeń na zasadach ustalonych przez władze Forum.

 

§ 18.

Członkowie Forum są obowiązani:

1)      współdziałać z innymi członkami Forum,

2)      wykonywać uchwały władz Forum, które dotyczą realizacji celów określonych w rozdziale II,

3)      terminowo opłacać składki członkowskie.

 

IV. Kongres

 

§ 19.

Najwyższą władzą Forum jest Kongres składający się z delegatów – przedstawicieli stowarzyszeń i związków zrzeszonych w Forum.

 

§ 20.

Przedstawicieli na Kongres delegują statutowe władze stowarzyszeń i związków zrzeszonych w Forum w proporcji 1 delegat na 5 000 zwyczajnych członków oraz dodatkowo jeden delegat w przypadku przekroczenia liczby 2 500 członków powyżej liczby dzielącej się przez 5 000. Stowarzyszenia zrzeszające mniej niż 5 000 członków delegują na Kongres po jednym przedstawicielu.

§ 21.

Kadencja przedstawicieli – delegatów na Kongres trwa 4 lata, przy czym władze stowarzyszenia lub związku, który delegował przedstawiciela, mają prawo odwołać go przed upływem czteroletniej kadencji i delegować na okres do końca kadencji innego przedstawiciela

§ 22.

Kongres pracuje w czasie plenarnych posiedzeń. Może również powołać komisje problemowe do wypracowania rozwiązań w zleconych sprawach.

 

§ 23.

Kongres zbiera się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na rok.

 

§ 24.

Obradami Kongresu kieruje trzyosobowe prezydium wybrane przez Kongres.

 

§ 25.

1.      Kongres jest zwoływany przez Zarząd:

1)     z własnej inicjatywy,

2)     na wniosek Komisji Rewizyjnej,

3)     na żądanie co najmniej 1/3 członków Forum

 

 

w drodze uchwały i pisemnego zawiadomienia każdego delegata co najmniej na 14 dni przed terminem posiedzenia. Zawiadomienie powinno zawierać termin, miejsce i proponowany porządek obrad. Ponadto do zawiadomienia należy dołączyć materiały dotyczące zagadnień, które będą przedmiotem obrad.

 

2.W razie wystąpienia okoliczności, o której mowa w ust. 1 pkt b lub c – Kongres powinien być zwołany nie później niż w ciągu 6 miesięcy.

3.W razie zgłoszenia w czasie obrad Kongresu wniosku o uzupełnienie porządku obrad o sprawy zmiany statutu lub składu Zarządu bądź rozwiązania Forum – wnioski te rozpatruje się na następnym Kongresie, który powinien być zwołany nie później niż w ciągu 6 miesięcy.

§ 26.

Do kompetencji Kongresu należy w szczególności:

1)      uchwalanie statutu Forum i dokonywanie jego zmian,

2)      przyjmowanie rocznych i wieloletnich programów działania Forum,

3)      przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,

4)      udzielanie absolutorium Zarządowi za okres kadencji,

5)      wybieranie Zarządu w składzie 5 do 7 osób, wybranych po jednym z czterech list przedstawionych przez stowarzyszenia lub związki stowarzyszeń reprezentujące osoby niepełnosprawne z tytułu:

a)      dysfunkcji narządu słuchu,

b)      dysfunkcji narządu ruchu,

c)      upośledzenia umysłowego

d)      dysfunkcji narządu wzroku.

Pozostali członkowie Zarządu są wybierani spośród delegatów. Co najmniej czterech członków Zarządu musi być osobami niepełnosprawnymi lub rodzicami osób niepełnosprawnych.

 

6)      wybieranie spośród delegatów Komisji rewizyjnej w składzie 3-5 osób; Komisja konstytuuje się, wybierając ze swojego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza,

7)      wybieranie zastępców Członków Zarządu Forum oraz Komisji Rewizyjnej, którzy obejmują funkcję w przypadku potrzeby uzupełnienia składu władz w czasie trwania kadencji,

8)      desygnowanie obserwatorów akredytowanych przy Europejskim Forum Osób Niepełnosprawnych, a po wejściu Polski do Unii Europejskiej – desygnowanie przedstawicieli w Europejskim Forum Osób Niepełnosprawnych,

9)      podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach, co do których Zarząd, Komisja Rewizyjna lub większość obecnych delegatów uzna, że ich ważność wymaga ustosunkowania się Kongresu,

10)  podjęcie uchwały o rozwiązaniu Forum w przypadku, gdy:

a)      wyczerpie ono możliwości efektywnego działania,

b)      straci reprezentatywność w rozumieniu zapisów § 4 i stwierdzony zostanie brak możliwości jej odzyskania,

c)      członkowie wymienieni w § 4 wyrażą wolę rozwiązania Forum,

11)  podjęcie decyzji dotyczącej przeznaczenia majątku Forum,

12)  rozpatrywanie odwołań od decyzji podjętych w trybie § 16 ust. 1 lit. C. i d.

 

 

 

 

 

§ 27

Obrady Kongresu są ważne bez względu na liczbę uczestników, jeśli Kongres został zwołany prawidłowo.

§ 28

Uchwały Kongresu zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

§ 29

Uchwały w sprawie zmian statutu zapadają większością 2/3 głosów w obecności więcej niż 1/2 ogólnej liczby delegatów, a w sprawie rozwiązania Forum – 3/4 głosów delegatów w obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby delegatów.

 

§ 30

Głosowanie w sprawie wyboru władz Forum jest tajne, a w pozostałych sprawach – jawne, chyba że Kongres postanowi inaczej.

§ 31

W obradach Kongresu biorą udział:

1) z głosem decydującym – delegaci członków,

2) z głosem doradczym – nie będący delegatami przedstawiciele członków i goście.

 

V. Zarząd Forum

§ 32

Zarząd jest najwyższą władzą Forum w okresach między posiedzeniami Kongresu.

 

§ 33

1.Zarząd Forum powoływany w trybie określonym w § 26 pkt 5, konstytuuje się wybierając ze swojego grona przewodniczącego, dwóch wiceprzewodniczących, sekretarza i skarbnika.

2.W razie potrzeby uzupełnienia składu Zarządu Forum w czasie trwania kadencji do Zarządu Forum wchodzą zastępcy powołani przez Kongres.

 

§ 34

Do kompetencji Zarządu należy:

1)      reprezentowanie Forum wobec władz rządowych i samorządowych, organizacji pozarządowych oraz władz i organizacji międzynarodowych,

2)      kierowanie całokształtem działalności Forum,

3)      ustalanie harmonogramów realizacji programów uchwalanych przez Kongres i uchwał Kongresu oraz podejmowanie związanych z tym decyzji wykonawczych,

4)      przygotowanie projektów programów działania, rozwiązywania poszczególnych problemów oraz innych opracowań, które mają być przedmiotem obrad Kongresu,

5)      przyjmowanie członków,

6)      skreślanie z listy członków,

7)      uchwalanie regulaminu pracy Zarządu,

8)      opracowywanie planów i budżetu Forum oraz przedkładanie ich do zatwierdzenia Kongresowi,

9)      składanie sprawozdań ze swej działalności na Kongresie,

10)  podejmowanie uchwał w sprawie nabywania, obciążania i zbywania majątku Forum oraz zaciągania zobowiązań w imieniu Forum,

11)  opracowanie projektów ordynacji wyborczej do władz Forum,

12)  powoływanie doraźnych zespołów konsultacyjnych,

13)  uchwalanie wysokości składek członkowskich,

 

 

14)  podejmowanie decyzji związanych z finansowaniem zadań realizowanych przez Forum.

15)  podejmowanie decyzji w sprawie powołania sekretariatu Forum oraz ustalanie liczby zatrudnionych w nim pracowników,

16)  powołanie i odwoływanie dyrektora sekretariatu Forum oraz nadzorowanie jego pracy,

17)  zatwierdzanie preliminarzy kosztów działania sekretariatu,

18)  przyjmowanie darowizn i zapisów w formie nieruchomości,

19)  podejmowanie uchwał w innych sprawach przekazywanych do rozpatrzenia przez Kongres,

20)  podejmowanie bieżących decyzji i działań niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania Forum

 

§35.

Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż 8 razy w roku. Do ważności uchwał wymagana jest obecność więcej niż ½ ogólnej liczby członków Zarządu.

 

§36.

Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.

§37.

Posiedzenia Zarządu zwołuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący. O posiedzeniu członkowie powinni być zawiadomieni co najmniej na 5 dni przed terminem posiedzenia. W sprawach nagłych posiedzenie Zarządu może być zwołane bez zachowania tego terminu. W zawiadomieniu o terminie posiedzenia powinien być podany proponowany porządek obrad.

 

VI. Komisja Rewizyjna

§38.

1.      Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Forum

2.      W razie potrzeby uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji, w jej skład wchodzą zastępcy powołani przez Kongres

 

§39.

1.      Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:

1)     kontrolowanie działalności statutowej u finansowej Forum oraz przedstawianie wniosków i zaleceń pokontrolnych

2)     opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych oraz występowanie w razie potrzeby z wiążącym wnioskiem o wydanie opinii przez biegłego księgowego

3)     składanie sprawozdań na posiedzeniach Kongresu i występowanie z wnioskami o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi

4)     wnioskowanie o zwołanie Kongresu w przypadku, gdy Komisja Rewizyjna uzna, że jest to niezbędne

5)     uchwalenie regulaminu pracy Komisji Rewizyjnej

2.      Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.

 

§40.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek Komisji uczestniczy z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu.

 

 

 

 

§ 41.

Zarząd może wystąpić do Komisji Rewizyjnej z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie przekazanych zaleceń. W razie odmowy wykonania zaleceń podtrzymanych przez Komisję Rewizyjną wnosi ona sprawę do decyzji Kongresu.

 

VII. Fundusze i majątek Forum

§ 42.

Majątek Forum stanowią nieruchomości, ruchomości, fundusze i inne walory.

 

§43.

Na fundusze Forum składają się:

1.składki członkowskie

2.spadki, zapisy, dotacje i darowizny

3.przychody z przyjęcia do realizacji zadań zleconych

4.inne wpływy i dochody

§44.

Na majątek Forum składa się cały majątek ruchomy i nieruchomy zakupiony przez Forum oraz uzyskany w drodze darowizn i spadków.

 

§45.

Majątkiem i funduszami Forum zarządza Zarząd zgodnie z preliminarzami budżetowymi uchwalonymi przez Kongres oraz w zakresie udzielonych pełnomocnictw.

 

§46.

Umowy, pełnomocnictwa oraz wszelkie oświadczenia woli, które pociągają za sobą zobowiązania majątkowe lub zmianę majątku Forum, wymagają do swej ważności podpisów dwóch członków Zarządu lub innych osób upoważnionych przez Zarząd na podstawie uchwały.

 

§47.

W razie likwidacji Forum pozostały majątek powinien być przeznaczony na cele związane z rehabilitacją, edukacją lub działalnością społeczną na rzecz osób niepełnosprawnych prowadzoną przez członków Forum.

 

 

 

 

 

 

Postanowienie Sądu o Wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000161135 wydane przez Sąd Rejonowy dla M. ST. Warszawy w Warszawie. XIX Wydział Gospodarczy KRS dnia 09.05.2003 r.