Statut
Polskiego Forum Osób
Niepełnosprawnych
Uchwalony na Zebraniu
Założycielskim w dniu 10 lutego 2003r.
I.
Postanowienia ogólne
§ 1.
Użyte skróty nazw:
a)
Forum
– Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych,
b)
Kongres
– Kongres Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych,
c)
Zarząd
– Zarząd Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych
d)
Komisja
Rewizyjna – Komisja Rewizyjna Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych,
f)
członek
– stowarzyszenie lub związek stowarzyszeń osób niepełnosprawnych należący do
Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych.
§ 2.
Forum
jest związkiem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.
§ 3.
Terenem
działania Forum jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a siedzibą jego władz
jest miasto Warszawa.
§ 4.
1.
Forum
tworzą stowarzyszenia i związki stowarzyszeń niepełnosprawnych na zasadzie
dobrowolnej przynależności.
2.
Forum
zrzesza przynajmniej po jednym stowarzyszeniu reprezentującym osoby
niepełnosprawne z tytułu dysfunkcji narządu słuchu, dysfunkcji narządu ruchu,
upośledzenia umysłowego oraz dysfunkcji narządu wzroku.
3.
Forum
używa znaku, odznak i pieczęci według ustalonych wzorów.
§ 5.
Członkowie
Forum zachowują pełną niezależność.
§ 6.
Forum
działa na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach i niniejszego statutu.
§ 7.
Władzami
Forum są:
1)
Kongres,
2)
Zarząd,
3)
Komisja
Rewizyjna.
§ 8.
Forum
jest związkiem apolitycznym i prowadzi działalność o charakterze nie zarobkowym
§ 9.
Forum
może być członkiem organizacji pozarządowych krajowych i międzynarodowych,
których cele i zadania są pokrewne.
§ 10.
Forum
opiera swoją działalność na pracy społecznej; do prowadzenia swych spraw może
zatrudniać pracowników.
II. Misja i cele
działania Forum
§ 11.
Misją
Forum jest jednoczenie sił społecznych i instytucjonalnych dla tworzenia
warunków wyrównywania szans, równoprawnego uczestnictwa w życiu społecznym oraz
walki z wszelkimi przejawami dyskryminacji osób niepełnosprawnych, aby mogły
żyć zgodnie i w pełni korzystać z praw człowieka.
§ 12.
Celami
Forum są:
1)
tworzenie
płaszczyzny współpracy i jednolitej reprezentacji stowarzyszeń osób niepełnosprawnych
oraz rodzin osób niepełnosprawnych, gdy rodzaj niepełnosprawności uniemożliwia
samorealizację,
2)
wpływanie
na politykę społeczną państwa oraz rozwiązania prane decydujące o jakości życia
osób niepełnosprawnych w wymiarze osobowym, społecznym i ekonomicznym oraz o
ich równym traktowaniu, a także o wspieraniu ich rodzin,
3)
zmienianie
postaw społecznych wobec ludzi z niepełnosprawnościami – z opiekuńczych o
nastawieniu wyłącznie charytatywnym na uznające godność i wartość osoby
niepełnosprawnej, jej pozytywny potencjał oraz prawa równe dla wszystkich,
4)
umacnianie
organizacji pozarządowych osób niepełnosprawnych i ich rodzin oraz partnerska
współpraca tych organizacji i ich związków z władzą ustawodawczą i wykonawczą
szczebla rządowego i samorządowego,
5)
współpraca
z organizacjami pozarządowymi zagranicznymi i międzynarodowymi.
§ 13.
Cele
wymienione w § 12 Forum realizuje przez:
1)
organizowanie
współpracy członków Forum z innymi organizacjami zrzeszającymi osoby
niepełnosprawne oraz z organizacjami działającymi na rzecz osób
niepełnosprawnych – w zakresie misji Forum,
2)
występowanie
w imieniu reprezentowanych osób niepełnosprawnych, zrzeszonych w
stowarzyszeniach będących członkami Forum, w zakresie spraw wspólnych wobec:
a)władzy ustawodawczej, wykonawczej, rządowej i
samorządowej,
b)
władz
Unii Europejskiej i innych międzynarodowych,
c)organizacji pozarządowych krajowych i
międzynarodowych,
3)
ustalanie
i prowadzenie wspólnej polityki w zakresie:
a) oceny projektów
krajowych i międzynarodowych aktów normatywnych mających wpływ na sytuację osób
niepełnosprawnych,
b) proponowania nowych
uregulowań prawnych oraz nowelizacji istniejących,
c) oceny działań państwa
mających wpływ na jakość życia i realizację praw człowieka wobec osób
niepełnosprawnych,
d) zgłaszanie wniosków i
propozycji w dziedzinach, o których mowa w pkt. C.
e) strategii współpracy z
mediami,
4.
świadczenie
pomocy informacyjnej, szkoleniowej i organizacyjnej, w tym rozpowszechnianie
międzynarodowych standardów, przede wszystkim Unii Europejskiej, wśród członków
Forum oraz wśród innych organizacji o zbliżonych celach,
5.
konsolidowanie
działań, których celem jest realizacja praw osób niepełnosprawnych określonych
w Konstytucji RP i w dokumentach ustalających standardy krajowe i
międzynarodowe,
6.
prowadzenie
działalności edukacyjnej, popularyzatorskiej, wydawniczej, propagandowej i
informacyjnej, w zakresie wynikającym z misji i celów Forum,
7.
desygnowanie
obserwatorów do Europejskiego Forum Niepełnosprawnych, a po wejściu Polski do
Unii Europejskiej – desygnowanie reprezentantów Polski w Europejskim Forum
Niepełnosprawnych,
8.
podejmowanie
innych działań niezbędnych do realizacji misji i celów Forum.
§ 14.
Forum
realizuje zadania również:
1)
wspierając
działania podejmowane przez członków Forum,
2)
współdziałając
z organami włądzy i administracji publicznej, z Kościołami i związkami
wyznaniowymi, z palcówkami naukowymi, fundacjami, z innymi instytucjami oraz
osobami fizycznymi, a także z organizacjami zagranicznymi i międzynarodowymi,
działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych.
III Członkowie Forum,
ich prawa i obowiązki
§ 15.
Członkiem
Forum może być stowarzyszenie i związek stowarzyszeń, który spełnia łącznie
niżej podane warunki:
1)
jest
stowarzyszeniem lub związkiem stowarzyszeń o ogólnopolskim zasięgu działania,
2)
jest
zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym,
3) posiada jednostki
organizacyjne więcej niż w połowie liczby województw, przy czym w przypadku
związków stowarzyszeń jako jednostki organizacyjne rozumie się także zrzeszone
organizacje i ich oddziały terenowe,
4) osoby niepełnosprawne legitymujące
się odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności stanowią przynajmniej 50%
zwyczajnych członków stowarzyszenia lub stowarzyszeń wchodzących w skład
związku stowarzyszeń, przy czym w przypadku stowarzyszeń, w których z powodu
niepełnoletności lub rodzaju niepełnosprawności samoreprezentacja osób
niepełnosprawnych nie jest możliwa – do wymaganych 50% zwyczajnych członków
zaliczani są rodzice i opiekunowie prawni,
5)
w
skład władz statutowych wchodzi przynajmniej połowa osób niepełnosprawnych
zgodnie z zapisem punktu 4,
6)
statutowe
władze stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń wyrażą wolę przynależności do
Forum
7)
opłaca
w Forum składki członkowskie ustalone przez Zarząd Forum.
§ 16.
1)
Przynależność
do Forum ustaje w razie:
a. rozwiązania
stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń,
b.
dobrowolnego
wystąpienia zgłoszonego w formie uchwały władz statutowych występującego
członka,
c.
skreślenia
członka w przypadku podejmowania działań niezgodnych z celami Forum lub po
stwierdzeniu braku tytułu przynależności określonego w § 15,
d.
skreślenia
z listy członków z powodu nie usprawiedliwionego zalegania w opłacie składek
przez okres sześciu miesięcy
2)
Członek
Forum skreślony z listy członków w trybie ust. 1) lit c. lub d., może wnieść
odwołanie od decyzji Zarządu do Kongresu w terminie 30 dni od daty otrzymania
powiadomienia o skreśleniu z listy członków.
§ 17.
Członkowie
Forum mają prawo:
1)
uczestniczyć
w kształtowaniu polityki Forum,
2)
zgłaszać
postulaty i wnioski do władz Forum,
3)
wyrażać
opinie na tematy wchodzące w zakres zainteresowania Forum,
4)
uzyskiwać
poparcie Forum dla swoistych celów realizowanych przez członka, zbieżnych z
celami Forum,
5)
korzystać
z dorobku Forum oraz jego majątku i urządzeń na zasadach ustalonych przez
władze Forum.
§ 18.
Członkowie
Forum są obowiązani:
1)
współdziałać
z innymi członkami Forum,
2)
wykonywać
uchwały władz Forum, które dotyczą realizacji celów określonych w rozdziale II,
3)
terminowo
opłacać składki członkowskie.
IV. Kongres
§ 19.
Najwyższą
władzą Forum jest Kongres składający się z delegatów – przedstawicieli
stowarzyszeń i związków zrzeszonych w Forum.
§ 20.
Przedstawicieli
na Kongres delegują statutowe władze stowarzyszeń i związków zrzeszonych w
Forum w proporcji 1 delegat na 5 000 zwyczajnych członków oraz dodatkowo
jeden delegat w przypadku przekroczenia liczby 2 500 członków powyżej
liczby dzielącej się przez 5 000. Stowarzyszenia zrzeszające mniej niż
5 000 członków delegują na Kongres po jednym przedstawicielu.
§ 21.
Kadencja
przedstawicieli – delegatów na Kongres trwa 4 lata, przy czym władze
stowarzyszenia lub związku, który delegował przedstawiciela, mają prawo odwołać
go przed upływem czteroletniej kadencji i delegować na okres do końca kadencji
innego przedstawiciela
§ 22.
Kongres
pracuje w czasie plenarnych posiedzeń. Może również powołać komisje problemowe
do wypracowania rozwiązań w zleconych sprawach.
§ 23.
Kongres
zbiera się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na rok.
§ 24.
Obradami
Kongresu kieruje trzyosobowe prezydium wybrane przez Kongres.
§ 25.
1.
Kongres
jest zwoływany przez Zarząd:
1)
z
własnej inicjatywy,
2)
na
wniosek Komisji Rewizyjnej,
3)
na
żądanie co najmniej 1/3 członków Forum
w
drodze uchwały i pisemnego zawiadomienia każdego delegata co najmniej na 14 dni
przed terminem posiedzenia. Zawiadomienie powinno zawierać termin, miejsce i
proponowany porządek obrad. Ponadto do zawiadomienia należy dołączyć materiały
dotyczące zagadnień, które będą przedmiotem obrad.
2.W razie wystąpienia okoliczności, o której mowa
w ust. 1 pkt b lub c – Kongres powinien być zwołany nie później niż w ciągu 6
miesięcy.
3.W razie zgłoszenia w
czasie obrad Kongresu wniosku o uzupełnienie porządku obrad o sprawy zmiany
statutu lub składu Zarządu bądź rozwiązania Forum – wnioski te rozpatruje się
na następnym Kongresie, który powinien być zwołany nie później niż w ciągu 6
miesięcy.
§ 26.
Do
kompetencji Kongresu należy w szczególności:
1)
uchwalanie
statutu Forum i dokonywanie jego zmian,
2)
przyjmowanie
rocznych i wieloletnich programów działania Forum,
3)
przyjmowanie
sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
4)
udzielanie
absolutorium Zarządowi za okres kadencji,
5)
wybieranie
Zarządu w składzie 5 do 7 osób, wybranych po jednym z czterech list
przedstawionych przez stowarzyszenia lub związki stowarzyszeń reprezentujące
osoby niepełnosprawne z tytułu:
a)
dysfunkcji
narządu słuchu,
b)
dysfunkcji
narządu ruchu,
c)
upośledzenia
umysłowego
d)
dysfunkcji
narządu wzroku.
Pozostali
członkowie Zarządu są wybierani spośród delegatów. Co najmniej czterech
członków Zarządu musi być osobami niepełnosprawnymi lub rodzicami osób
niepełnosprawnych.
6)
wybieranie
spośród delegatów Komisji rewizyjnej w składzie 3-5 osób; Komisja konstytuuje
się, wybierając ze swojego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i
sekretarza,
7)
wybieranie
zastępców Członków Zarządu Forum oraz Komisji Rewizyjnej, którzy obejmują
funkcję w przypadku potrzeby uzupełnienia składu władz w czasie trwania
kadencji,
8)
desygnowanie
obserwatorów akredytowanych przy Europejskim Forum Osób Niepełnosprawnych, a po
wejściu Polski do Unii Europejskiej – desygnowanie przedstawicieli w
Europejskim Forum Osób Niepełnosprawnych,
9)
podejmowanie
decyzji we wszystkich sprawach, co do których Zarząd, Komisja Rewizyjna lub
większość obecnych delegatów uzna, że ich ważność wymaga ustosunkowania się
Kongresu,
10)
podjęcie
uchwały o rozwiązaniu Forum w przypadku, gdy:
a)
wyczerpie
ono możliwości efektywnego działania,
b)
straci
reprezentatywność w rozumieniu zapisów § 4 i stwierdzony zostanie brak
możliwości jej odzyskania,
c)
członkowie
wymienieni w § 4 wyrażą wolę rozwiązania Forum,
11)
podjęcie
decyzji dotyczącej przeznaczenia majątku Forum,
12)
rozpatrywanie
odwołań od decyzji podjętych w trybie § 16 ust. 1 lit. C. i d.
§ 27
Obrady
Kongresu są ważne bez względu na liczbę uczestników, jeśli Kongres został
zwołany prawidłowo.
§ 28
Uchwały
Kongresu zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów
rozstrzyga głos przewodniczącego.
§ 29
Uchwały
w sprawie zmian statutu zapadają większością 2/3 głosów w obecności więcej niż
1/2 ogólnej liczby delegatów, a w sprawie rozwiązania Forum – 3/4 głosów
delegatów w obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby delegatów.
§ 30
Głosowanie
w sprawie wyboru władz Forum jest tajne, a w pozostałych sprawach – jawne,
chyba że Kongres postanowi inaczej.
§ 31
W
obradach Kongresu biorą udział:
1) z głosem decydującym – delegaci członków,
2) z głosem doradczym – nie będący delegatami
przedstawiciele członków i goście.
V. Zarząd Forum
§ 32
Zarząd
jest najwyższą władzą Forum w okresach między posiedzeniami Kongresu.
§ 33
1.Zarząd Forum powoływany w trybie określonym w §
26 pkt 5, konstytuuje się wybierając ze swojego grona przewodniczącego, dwóch
wiceprzewodniczących, sekretarza i skarbnika.
2.W razie potrzeby uzupełnienia składu Zarządu
Forum w czasie trwania kadencji do Zarządu Forum wchodzą zastępcy powołani przez
Kongres.
§ 34
Do
kompetencji Zarządu należy:
1)
reprezentowanie
Forum wobec władz rządowych i samorządowych, organizacji pozarządowych oraz
władz i organizacji międzynarodowych,
2)
kierowanie
całokształtem działalności Forum,
3)
ustalanie
harmonogramów realizacji programów uchwalanych przez Kongres i uchwał Kongresu
oraz podejmowanie związanych z tym decyzji wykonawczych,
4)
przygotowanie
projektów programów działania, rozwiązywania poszczególnych problemów oraz
innych opracowań, które mają być przedmiotem obrad Kongresu,
5)
przyjmowanie
członków,
6)
skreślanie
z listy członków,
7)
uchwalanie
regulaminu pracy Zarządu,
8)
opracowywanie
planów i budżetu Forum oraz przedkładanie ich do zatwierdzenia Kongresowi,
9)
składanie
sprawozdań ze swej działalności na Kongresie,
10)
podejmowanie
uchwał w sprawie nabywania, obciążania i zbywania majątku Forum oraz zaciągania
zobowiązań w imieniu Forum,
11)
opracowanie
projektów ordynacji wyborczej do władz Forum,
12)
powoływanie
doraźnych zespołów konsultacyjnych,
13)
uchwalanie
wysokości składek członkowskich,
14)
podejmowanie
decyzji związanych z finansowaniem zadań realizowanych przez Forum.
15)
podejmowanie
decyzji w sprawie powołania sekretariatu Forum oraz ustalanie liczby
zatrudnionych w nim pracowników,
16)
powołanie
i odwoływanie dyrektora sekretariatu Forum oraz nadzorowanie jego pracy,
17)
zatwierdzanie
preliminarzy kosztów działania sekretariatu,
18)
przyjmowanie
darowizn i zapisów w formie nieruchomości,
19)
podejmowanie
uchwał w innych sprawach przekazywanych do rozpatrzenia przez Kongres,
20)
podejmowanie
bieżących decyzji i działań niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania Forum
§35.
Posiedzenia
Zarządu odbywają się nie rzadziej niż 8 razy w roku. Do ważności uchwał
wymagana jest obecność więcej niż ½ ogólnej liczby członków Zarządu.
§36.
Uchwały
Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów
decyduje głos przewodniczącego.
§37.
Posiedzenia
Zarządu zwołuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący. O posiedzeniu członkowie
powinni być zawiadomieni co najmniej na 5 dni przed terminem posiedzenia. W sprawach
nagłych posiedzenie Zarządu może być zwołane bez zachowania tego terminu. W
zawiadomieniu o terminie posiedzenia powinien być podany proponowany porządek
obrad.
VI. Komisja Rewizyjna
§38.
1. Komisja Rewizyjna jest
organem kontrolnym Forum
2. W razie potrzeby
uzupełnienia składu Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji, w jej skład
wchodzą zastępcy powołani przez Kongres
§39.
1. Do zakresu działania
Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
1) kontrolowanie
działalności statutowej u finansowej Forum oraz przedstawianie wniosków i
zaleceń pokontrolnych
2) opiniowanie rocznych
sprawozdań finansowych oraz występowanie w razie potrzeby z wiążącym wnioskiem
o wydanie opinii przez biegłego księgowego
3) składanie sprawozdań na
posiedzeniach Kongresu i występowanie z wnioskami o udzielenie absolutorium
ustępującemu Zarządowi
4) wnioskowanie o zwołanie
Kongresu w przypadku, gdy Komisja Rewizyjna uzna, że jest to niezbędne
5) uchwalenie regulaminu
pracy Komisji Rewizyjnej
2. Uchwały Komisji
Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów
decyduje głos przewodniczącego.
§40.
Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek Komisji uczestniczy z
głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu.
§ 41.
Zarząd
może wystąpić do Komisji Rewizyjnej z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie
przekazanych zaleceń. W razie odmowy wykonania zaleceń podtrzymanych przez
Komisję Rewizyjną wnosi ona sprawę do decyzji Kongresu.
VII. Fundusze i majątek
Forum
§ 42.
Majątek
Forum stanowią nieruchomości, ruchomości, fundusze i inne walory.
§43.
Na
fundusze Forum składają się:
1.składki członkowskie
2.spadki, zapisy, dotacje i darowizny
3.przychody z przyjęcia do realizacji zadań
zleconych
4.inne wpływy i dochody
§44.
Na
majątek Forum składa się cały majątek ruchomy i nieruchomy zakupiony przez
Forum oraz uzyskany w drodze darowizn i spadków.
§45.
Majątkiem
i funduszami Forum zarządza Zarząd zgodnie z preliminarzami budżetowymi
uchwalonymi przez Kongres oraz w zakresie udzielonych pełnomocnictw.
§46.
Umowy,
pełnomocnictwa oraz wszelkie oświadczenia woli, które pociągają za sobą
zobowiązania majątkowe lub zmianę majątku Forum, wymagają do swej ważności
podpisów dwóch członków Zarządu lub innych osób upoważnionych przez Zarząd na
podstawie uchwały.
§47.
W
razie likwidacji Forum pozostały majątek powinien być przeznaczony na cele
związane z rehabilitacją, edukacją lub działalnością społeczną na rzecz osób
niepełnosprawnych prowadzoną przez członków Forum.
Postanowienie
Sądu o Wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000161135 wydane przez Sąd Rejonowy dla M. ST. Warszawy w
Warszawie. XIX Wydział Gospodarczy KRS dnia 09.05.2003 r.