WIRTUALNE SERWERY LOKALNE

ANKIETA

Część 1

Informacje ogólne

 

  1. Od jak dawna działa tworzony przez Pana / Panią wirtualny serwis lokalny miejscowosc.idn.org.pl?
    Wirtualny serwis lokalny lublin.idn.org.pl działa od 1997 r., choć dopiero od 2000 r. w postaci lublin.idn.org.pl, a wcześniej jako ffm.lublin.pl/serwis.htm

  2. Czy ma Pan / Pani kontakt z osobami niepełnosprawnymi z miejscowego środowiska (indywidualny, poprzez stowarzyszenia, fundacje, inny)?
    Tak. Kontakt ma bardzo różne formy. Są to kontakty osobiste, poprzez organizacje pozarządowe, przy okazji różnych spotkań. W tej chwili najbardziej rozwinięte kontakty odbywają się w związku z prowadzoną przeze mnie Fundacją Fuga Mundi - fundacją osób niepełnosprawnych. Prowadzimy działalność informacyjną, doradczą i szkoleniową i właśnie w tym kontekście spotykam najwięcej osób niepełnosprawnych z różnych środowisk i z różnym rodzajem niepełnosprawności.
  3. Czy osoby te współpracują z Panem / Panią przy tworzeniu serwisu (stale, doraźnie)?
    Część osób aktywnie współpracuje przy tworzeniu wirtualnego serwisu lokalnego. Ta współpraca bywa zwykle doraźna, choć są też osoby (w mniejszości) stale współtworzące serwis. Proponujemy szkolenia komputerowe ze środków pozyskanych przez naszą Fundację, a od uczestników szkoleń oczekujemy ich wkładu w działalność pracowni komputerowej i tworzenia serwisu lokalnego.
  4. Czy współpracuje Pan / Pani z innymi organizacjami działającymi na Pana / Pani terenie na rzecz osób niepełnosprawnych? Jeśli tak, to z jakimi?
    Tak. Z ramienia Fundacji współpracuję przede wszystkim z organizacjami pozarządowymi osób niepełnosprawnych (stowarzyszenia, fundacje, kluby, ruchy). Są też organizacje "nie-branżowe". Przekrój organizacji jest różnorodny: organizacje różnych rodzajów niepełnosprawności, organizacje osób niepełnosprawnych, organizacje rodziców osób niepełnosprawnych, wreszcie organizacje rzecznictwa interesów tych osób.
  5. Czy zwracał(a) się Pan / Pani do miejscowych władz samorządowych w sprawie Informacji przydatnych dla osób niepełnosprawnych z Pana / Pani regionu (prawne, socjalne, zdrowotne itp.)?
    Jeśli tak, to do kogo i czy uzyskał Pan / Pani informacje, o które chodziło?
    Tak. Nasza Fundacja współpracuje z administracją publiczną, nie tylko zresztą na szczeblu lokalnym. Uzyskujemy informacje od władz lokalnych, choć trzeba powiedzieć, że są one niepełne, często zdezaktualizowane, a bywa że i mylące. Szczególnie po reformie administracyjnej kraju spotykam się z przykładami niekompetencji i nierzetelności ze strony pracowników władz samorządowych. Pojawiły się zupełnie nowe osoby, często bez żadnego przygotowania w problematyce osób niepełnosprawnych.
  6. Czy orientuje się Pan / Pani jak duża część osób niepełnosprawnych z Pana / Pani regionu nie ma w ogóle możliwości korzystania z Internetu?
    Nie posiadam dokładnych danych, wynikających z badań. Moja wiedza na te temat pochodzi z kontaktów w środowisku osób niepełnosprawnych. W regionie Polski południowo-wschodniej niemal z całą pewnością można powiedzieć, że zdecydowana większość osób niepełnosprawnych nie ma dostępu do Internetu. Brak dostępu do Internetu szczególnie obserwowany jest na terenach wiejskich.
  7. Czy są na Pana / Pani terenie osoby niepełnosprawne korzystające ze stałego dostępu do Internetu:
    • w domu (kto ponosił koszty instalacji ?)
      Są takie osoby - same płacą za dostęp do Internetu.

    • poza domem
      Również są takie osoby. Koszty dostępu ponoszą np. organizacje pozarządowe (nasza Fundacja prowadzi pracownię internetową z nieodpłatnym dostępem dla osób niepełnosprawnych), ale także same osoby niepełnosprawne w kawiarenkach internetowych.

  8. Czy wiadomo Panu (i) w jaki sposób radzą sobie osoby niepełnosprawne z ponoszeniem kosztów korzystania z Internetu (kto płaci za abonament?)
    Takich osób znam niewiele. A te, które posiadają taki dostęp, płacą ze swoich budżetów rodzinnych.
  9. Czy znane są Panu (i) przypadki znalezienia sponsora dostępu do Internetu dla osoby niepełnosprawnej na Pana (i) terenie (łącze, abonament)?
    Jeśli tak, to w jaki sposób to się udało ?
    Nie znam takich przypadków, choć znam próby zakończone niepowodzeniem.
  10. Czy planuje Pan / Pani rozbudowę swojego serwera? Jeśli tak, to o jaki typ informacji?
    Tak, planujemy rozbudowę naszego wirtualnego serwera lokalnego. Przede wszystkim chcemy skupić się na kompleksowej informacji regionalnej, przydatnej lub związanej z osobami niepełnosprawnymi. A zatem chcemy umieścić informacje o dostępności miast i budynków użyteczności publicznej, o bazie rekreacyjno - sportowej i inne. Ważnym elementem ma być pomoc osobom niepełnosprawnym w poruszaniu się w gąszczu przepisów i uprawnień dla osób niepełnosprawnych.
  11. Czy zapoznał(a) się Pan / Pani i zawartością innych wirtualnych serwerów lokalnych miejscowosc.idn.org.pl i czy nasunęły się Panu(i) w związku z tym jakieś pomysły, które warto byłoby naśladować?
    Przeglądałem te serwisy. Moje pierwsze spostrzeżenie dotyczy faktu, że wiele informacji powtarza się. Być może warto skoordynować te działania, utworzyć trans-regionalny zespół redakcyjny. Oczywiście, czymś, co warto zauważyć i rozwijać, jest zawartość regionalna wirtualnych serwisów lokalnych.
  12. Jakie typy informacji powinny Pana / Pani zdaniem znajdować się na każdym wirtualnym serwerze lokalnym miejscowosc.idn.org.pl?
    Przede wszystkim informacje lokalne i, o ile dojdzie do bliższej współpracy między lokalnymi serwerami, tematy ogólne redagowane przez zespoły regionalne.
  13. Czy Pana / Pani zdaniem tworzony przez Pana / Panią serwis jest przydatny dla miejscowego środowiska osób niepełnosprawnych?
    Czy zna Pan / Pani ich opinię na temat serwisu ?
    Wydaje mi się, że tak. Mam nadzieje, że będzie bardziej przydatny, gdy zostanie dopracowany i uzupełniony o sprawy i informacje ważne dla środowiska. Nie posiadam badań na ten temat.
  14. Czy często korzysta Pan / Pani z zasobów witryny www.idn.org.pl i czy nasuwają się Panu / Pani jakieś uwagi (zwłaszcza krytyczne - przyjmiemy z wdzięcznością)
    Czasem korzystam.
  15. Czy wyraża Pan / Pani chęć włączenia się w tworzenie strony dotyczącej wirtualnych lokalnych serwerów?
    Tak, deklaruję taką chęć.

 

Część 2

Repozytorium ponownego użycia

 

Istotą ponownego użycia jest wykorzystanie czegoś, co już istnieje (np. dokumentu, programu, formularza, szablonu, a także pomysłu czy czyjegoś doświadczenia) przy tworzeniu czegoś nowego. Chodzi o to, by dzielić się wiedzą i nie wyważać drzwi już otwartych.
Zasoby wykorzystywane w tym kontekście można określić jako zasoby ponownego użycia.

Ta część ankiety jest niezbędna do analizy wymagań środowiska osób niepełnosprawnych pod kątem wykorzystania tzw. Repozytorium Ponownego Użycia (RPU) jako narzędzia do tworzenia lokalnego serwisu informacyjnego w ramach programu “Internet dla Niepełnosprawnych”.

  1. Czy stosuje Pan / Pani w swojej pracy zasoby, które można nazwać zasobami ponownego użycia? Jeśli tak - proszę podać ich rodzaje:
    Tak, stosuję. Przede wszystkim są to programy użytkowe z Pakietu MS Office. Wykorzystuję również dokumenty tekstowe (artykuły, publikacje, itp.).
  2. Jakie zasoby ponownego użycia uważa Pan / Pani za bardzo użyteczne?
    Na pewno programy. Ponadto dokumenty tekstowe, np. ustawy, rozporządzenia, itp.
  3. Jakie zasoby ponownego użycia uważa Pan / Pani za najbardziej użyteczne osobom niepełnosprawnym?
    Na pewno programy. Ponadto dokumenty tekstowe, np. ustawy, rozporządzenia, itp.
  4. Jakie zasoby ponownego użycia, których Pan / Pani używa poleciłby Pan / Pani osobom niepełnosprawnym?
    Serwisy informacyjne, wyszukiwarki, portale internetowe, serwisy administracji publicznej polskiej i obcojęzycznej, np. Główny serwer Unii Europejskiej, itp.
  5. Czy wszystkie zasoby ponownego użycia należy specyfikować (definiować) w podobny sposób, czy różnie (grupami) ?
    Raczej definiować w sposób podobny. Wydaje się, że pewna unifikacja upraszcza system i łatwiej zrozumieć całość.
  6. Jeśli różnie, to jakie grupy zasobów Pan / Pani proponuje ?
    Z uwagi na powyższe, nie dotyczy.
  7. Czy zasoby te powinny być zapamiętane / przechowywane wg pewnej struktury? Jakiej?
    Tak. Zasoby powinny być czytelne dla użytkownika, a zatem struktura powinna być jak najbardziej przyjazna użytkownikowi. Trudno precyzyjnie wskazać, jaka powinna być struktura, ale z całą pewnością należy zachować podział logiczny, według pewnych określonych kryteriów merytorycznych. Nie będzie to pewnie podział rozłączny, gdyż zbyt wiele kategorii (np. praca i prawo) może odwoływać się do tych samych jednostek, np. ustawa o zatrudnieniu i bezrobociu. Należy unikać wielokrotnego powielania tych samych informacji, ale nie za wszelką cenę.
  8. Kto może mieć dostęp do zasobów ponownego użycia i na jakiej zasadzie?
    Zasoby ponownego użycia mogą być magazynowane na różnych poziomach dostępu. Wyobrażam sobie, że będą informacje ogólnodostępne (np. uprawnienia osób niepełnosprawnych), ale i takie, do których dostęp może być ograniczony (artykuły czasopism, które wymagają wykupienia abonamentu).
  9. Czy należy utworzyć coś w rodzaju słownika z informacjami o zasobach?
    Tak. Słownik umożliwia zapoznanie się z podstawowymi terminami, co ma kapitalne znaczenie np. dla osób, które zaczynają wchodzić w daną dziedzinę (problematyka osób niepełnosprawnych).
  10. Czy ma to być zwykły słownik, czy ma mieć strukturę bardziej rozbudowaną?
    Oczywiście, lepiej byłoby, gdyby to był słownik bardziej rozbudowany, z większą liczbą zdefiniowanych terminów.
  11. Jakie rodzaje informacji - zasobów ponownego użycia należy umieścić na serwerze lokalnym aby były one dostępne lokalnym użytkownikom?
    Na pewno, wszystkie informacje użyteczne z punktu widzenie życia osoby niepełnosprawnej: uprawnienia, nowe programy PFRON, adresy, wykaz instytucji i urzędów, itp.
  12. Jakie elementy opisu zasobów mogłyby ułatwić przeszukiwanie takiej bazy zasobów?
    Zasoby muszą stanowić pewien logiczny system. Dlatego być może podstawowe definicje haseł ze słownika (zdefiniowane precyzyjnie w innym miejscu i "olinkowane") mogłyby ułatwić poruszanie się po bazie.
  13. Co powinno być brane pod uwagę przy ocenie przydatności aktywów w bazie danych?
    Wiele różnych kryteriów: praktyczna przydatność, merytoryczna wartość, perspektywa historyczna, itp.
  14. Czy powinna istnieć możliwość zwrotnego przekazywania uwag (opinii, ocen) dotyczących aktywów zawartych w bazie danych?
    Tak. Dzięki systemowi przyjmowania informacji zwrotnych można modyfikować i rozbudowywać aktywa, stając się bardziej wrażliwym na realne potrzeby użytkowników.
  15. W jakiej postaci powinno się takie uwagi przekazywać:
    • punktacja w pewnej skali
    • ocena
    • formularz
    • e-mail

    Myślę, że warto zastosować różne formy zbierania informacji, a to dlatego, że każdy z użytkowników ma swoje preferencje lub/i umiejętności posługiwania się określonymi narzędziami. Zastosowanie różnych narzędzi może skutkować bogatszą paletą informacji zwrotnych. Mankamentem takiego podejścia jest niewątpliwie pracochłonność opracowania takich danych.
  16. Czy użytkownik powinien być informowany o pojawieniu się nowych zasobów w bazie danych - wszystkich, czy zgodnych z profilem, który zadeklaruje?
    Tak. Głównie według zadeklarowanego profilu.
  17. Czy autorzy powinni być wynagradzani za swoją pracę?
    W jaki sposób? ...................
    Czy wszyscy? .....................
    Tak. Jeśli system ma funkcjonować na wysokim poziomie, trzeba zgromadzić wybitnych autorów i ludzi, których będzie można rozliczyć z wykonanej pracy. Wydaje się, że najlepszy sposób wynagrodzenia polegałby na gratyfikacjach finansowych. Czy wszyscy? Chyba nie. Należy pomyśleć o umożliwieniu wkładu ze strony woluntariuszy czy praktykantów np. ze strony studentów zajmujących się to problematyką.

Jeśli po wypełnieniu ankiety nasunęły się Panu / Pani jakieś dodatkowe uwagi, to bardzo prosimy wpisać je tutaj:

.................................................................................................................................

Marek Piasecki

Data wypełnienia ankiety 14 maja 2001 r.