WIRTUALNE SERWERY LOKALNE

ANKIETA

Część 1

Informacje ogólne

 

  1. Od jak dawna działa tworzony przez Pana / Panią wirtualny serwis lokalny miejscowosc.idn.org.pl?
    od ok. 1,5 roku

  2. Czy ma Pan / Pani kontakt z osobami niepełnosprawnymi z miejscowego środowiska (indywidualny, poprzez stowarzyszenia, fundacje, inny)?
    Tak, staram się poznać je osobiście - zarówno poprzez indywidualne rekomendacje już poznanych osób, jak i poprzez te stowarzyszenia itp. org-cje ON, które rzetelnie działają, gdzie można wyłonić osoby o zainteresowaniach zbliżonych do informatycznych. Liczę przy tym na wykorzystywanie w przyszłości utworzonej już grupy usenet-owej skupiającej użytkowników IdN1 z naszego Regionu (Lodzianie.idn.org.pl), gdyż osoby takie staram się nakłonić do wypełnienia ankiety FPMiINR, co wiąże się niejako "automatycznie" z przyznaniem miejsca na serwerach poczty i WWW oraz przynależnością do tej grupy.

  3. Czy osoby te współpracują z Panem / Panią przy tworzeniu serwisu (stale, doraźnie)?
    Tak, staram się wyłonić takie osoby i niektóre z nich faktycznie mi pomagają. Przeważnie jest to pomoc doraźna (np. ktoś z ON posiada skaner, którego mnie brak - jest więc dobra okazja do wymiany poglądów na poruszane w serwisie i inne tematy). Szczególnie korzystna jest współpraca z osobami, które już posiadają stałe łącze. Obecnie "mam" tylko jedną taką osobę, z którą tworzymy "zespół redakcyjny" ale liczę na jego rozszerzenie.
    Uważam, że taka współpraca jest doskonałym sposobem na:

    1. edukację informatyczną i informacyjną - internetową tych osób, a następnie ich pomoc w tworzeniu, rozwijaniu i aktualizacji poszczególnych działów serwisu,

    2. konsultowanie zgromadzonych informacji jak i ogólnych kierunków rozwoju serwisu jeszcze przed ich opublikowaniem. Następuje to często przy wspólnej pracy z komputerem, wówczas mogą powstać najlepsze pomysły na doskonalenie serwisu.

  4. Czy współpracuje Pan / Pani z innymi organizacjami działającymi na Pana / Pani terenie na rzecz osób niepełnosprawnych? Jeśli tak, to z jakimi?
    Owszem, staram się do nich docierać jak np. do Łódzkiego Sejmiku ON

  5. Czy zwracał(a) się Pan / Pani do miejscowych władz samorządowych w sprawie Informacji przydatnych dla osób niepełnosprawnych z Pana / Pani regionu (prawne, socjalne, zdrowotne itp.)?
    Jeśli tak, to do kogo i czy uzyskał Pan / Pani informacje, o które chodziło?
    Zwracałem się np. do Rzecznika ON, który ma siedzibę w bud. Urzędu Miasta i współdzieli ją z Łódzkim Sejmikiem ON z prośbą o podanie spisu organizacji pozarządowych - zbywali mnie przez bodaj pół roku, w końcu jednak dali taki spis komuś z podopiecznych IDN-u (wkrótce potem sami go również opublikowali na stronach urzędowyxh miasta) Samo biuro Rzecznika także niechętnie udziela informacji uważając najwyraźniej, że ich posiadanie uzasadnia ich pensje i sens zatrudnienia. Sami jednak (na szczęście) wykorzystują nasz serwis jak i cały serwis IDN traktując go autorytatywnie. Na "szczęście", można tu czasem liczyć na efekt wytrwałego "nachodzenia" tych pracowników. Najszybciej się można czegoś dowiedzieć od najbardziej niepełnosprawnych z nich, nierzadko sami są pewnie podopiecznymi Fundacji. Jest to zresztą uniwersalna metoda zdobywania informacji, niestety żmudna.. Pracownicy oficjalnych czynników chyba obawiają się w nas wykształconej (w internecie) czyli nowoczesnej konkurencji...To samo dotyczy PFRON-u: nie możemy liczyć na regularne przekazywanie nam informacji o aktualiach, co najwyżej na potwierdzenie już zdobytej z tablic ogłoszeń czy publikacji prasowych czy TV. Oczywiście, dyr. PFRON-u "przyciśnięty" argumentami merytorycznymi nie odmawia "wprost" mówiąc, że skonsultuje się np. ze swoimi "informatykami"... (czyli pracownikami umiejącymi i przez to uprawnionymi do odbierania poczty) często publicznie deklaruje słownie chęć pomocy...(później już niepublicznie się z niej wycofuje oferując ją głównie dla czynników rządowych czyli Biura Rzecznika ON do którego trafiają ci najbardziej poszkodowani. Konkludując, chcąc wiedzieć "co się dzieje w sprawie" czyli "co piszczy w trawie" warto odwiedzać Regionalne Biuro Rzecznika ON warto urzędowi.

  6. Czy orientuje się Pan / Pani jak duża część osób niepełnosprawnych z Pana / Pani regionu nie ma w ogóle możliwości korzystania z Internetu?
    Według szacunków sekcji ON akademickiej organizacji duszpasterskiej "Węzeł" w regionie mieszka ok. 50 - 80 tys. ON. Na razie brak mi danych co do tych najgorzej sytuowanych a przy tym poruszających się wył. na wózkach i źle (lub/i zupełnie nie-) wyedukowanych i bez własnego komputera. Sądzę, że jest ich bardzo dużo, może nawet 20 - 30 procent

  7. Czy są na Pana / Pani terenie osoby niepełnosprawne korzystające ze stałego dostępu do Internetu:

    • w domu (kto ponosił koszty instalacji ?)
      Tak, własny dostęp opłacają ON zazwyczaj same lub współzamieszkujący rodzice (również instalację) ale dotyczy to tylko szczęśliwców mieszkających w bardzo małym obszarze taniego dostępu i przy tym nie będących w najtrudniejszej sytuacji materialnej.

    • poza domem
      Chodzące ON są w tej dobrej sytuacji, że mają do wyboru coraz większą ilość konkurujących ze sobą (także cenowo) kawiarenek internetowych (średnia cena 3 zł/godz i różne zabawne zniżki np. tańsze abonamenty, generalnie jednak (jeszcze) brak zniżek dla ON), nieliczni studiujący mają dostęp na uczelniach; dla osób na wózkach nie będących w najtrudniejszej sytuacji materialnej pozostają może dwie kawiarenki internetowe bardzo ogólnie przystosowane dla ON - żadna nie ma np. przystosowanej toalety). oraz transport specjalistyczny. Chyba, że staniałby dostęp np. poprzez zniżki.

  8. Czy wiadomo Panu (i) w jaki sposób radzą sobie osoby niepełnosprawne z ponoszeniem kosztów korzystania z Internetu (kto płaci za abonament?)
    Najczęściej nie jest to abonament (nikogo nie stać na opłaty abonamentowe) lecz modem "telefoniczny", korzystanie najczęściej opłacają wspólnie zamieszkujący rodzice (osoby najlepiej wyposażone i o największych umiejętnościach komputerowych posiadają zwykle modemy przyłączone do tpsa, ich "rozkład" pokrywa się więc "z grubsza" z danymi tej grupy ON w referacie prof. Pleszczyńskiej n/t "rozkładu" sprzętu komputerowego wśród ON.

  9. Czy znane są Panu (i) przypadki znalezienia sponsora dostępu do Internetu dla osoby niepełnosprawnej na Pana (i) terenie (łącze, abonament)?
    Jeśli tak, to w jaki sposób to się udało ?
    Nie znam osobiście osób, którym się to udało, jednak możliwe, że się po prostu nie ujawniają ze słusznej obawy o utratę dobrego układu pracodawca - pracownik, gdyż wydaje się, że tylko taki układ był na razie możliwy. W dobie sponsoringu można i trzeba moim zdaniem próbować wykorzystać te możliwość uzyskania dostępu, dlatego prowadzę rozmowy z dwiema firmami providerami Internetu, które dzierżawią od tpsa do tego celu dodatkowe łącza telefoniczne wyłącznie do połączenia komp. klienta z serwerem dostępowym firmy (mają najtańszą ofertę dostępu) oraz jedną telewizją kablową, która także "dodatkowo" oferuje dostęp. W swoich poczynaniach starałem się:

    • znaleźć firmę o możliwie największym zasięgu dostępu,
    • występując w imieniu (interesów) osób niepełnosprawnych z Regionu oficjalnie występować o zwolnienie (zniżki) z opłat abonamentowych w zamian za umieszczenie reklamy firmy w administrowanym przez siebie serwisie informacyjnym ON (duże znaczenie miało tu możliwie dokładne poinformowanie pot. sponsora - zobrazowane wybranymi reprezentatywnymi wydrukami z idn1 o działalności FPMiINRuchowo w Warszawie, w imieniu której również występowałem) i np. opisanie "zbawiennych działań" firmy jako sponsora ON z Regionu. Proponowałem w zamian pomoc przy tworzeniu stron WWW, oraz tym za co sam mogłem odpowiadać - tłumaczeniach; wydawali się zainteresowani i zaintrygowani, na co też skrycie liczyłem, zaproponowali, że wymyślą sami jakąś formę współpracy wyraźnie licząc na dobrodziejstwa płynące dla formy z łączeniem ich z tak szacowną instytucją jak Fundacja. Oczywiście nie zapomnieli dodać, że są firmą handlową i sami spróbują znaleźć jakąś korzystną formę współpracy... Ja w związku z tym zacząłem liczyć na jakieś późniejsze systemowe rozwiązanie jak zniżki dla osób niepełnosprawnych z Regionu skupionych w IDN.

  10. Czy planuje Pan / Pani rozbudowę swojego serwera? Jeśli tak, to o jaki typ informacji?
    Oczywiście, gdy się powiedziało "a"... Będę w miarę możliwości rozwijał takie tematy jak:

    • Stale uaktualniany wykaz miejsc dostępu do sieci (kawiarenki internetowe itp. wraz z oznakowaniem ew. braku w nich barier)
    • Dostępność budynków w instytucjach i in. miejscach godnych polecenia uwadze ON
    • Wykaz przydatnych urzędów i instytucji

  11. Czy zapoznał(a) się Pan / Pani i zawartością innych wirtualnych serwerów lokalnych miejscowosc.idn.org.pl i czy nasunęły się Panu(i) w związku z tym jakieś pomysły, które warto byłoby naśladować?
    Tak jak w Szczecinie każdy serwer powinien być w swej formie jak najbardziej wyraźny - powiązane ze sobą strony powinny się szybko otwierać - to ważne ze względu na łatwe ew. zniechęcanie się do przekazywanej informacji.

  12. Jakie typy informacji powinny Pana / Pani zdaniem znajdować się na każdym wirtualnym serwerze lokalnym miejscowosc.idn.org.pl?

    • Wykaz ogólnodostępnych punktów dostępu do sieci na terenie Regionu: z podaną odpłatnością i jeśli to możliwe - oznakowaniem dostępności tych obiektów dla ON (bariery archit.).
    • Wykaz organizacji, stowarzyszeń itp. działających lokalnie na rzecz ON - zarówno rządowych np. Rzecznik ON, jak i pozarządowych ze szczególnym akcentem na omówienie działań Rzecznika ON oraz lokalnego ośrodka PFRON-u (z ew. oznakowaniem braku barier w ich siedzibach).
    • Wykaz urzędów i instytucji państwowych, które załatwiają różne sprawy ON obywateli - najlepiej z oznakowaniem dostępności tych obiektów dla ON (bariery).

  13. Czy Pana / Pani zdaniem tworzony przez Pana / Panią serwis jest przydatny dla miejscowego środowiska osób niepełnosprawnych?
    Czy zna Pan / Pani ich opinię na temat serwisu ?
    Moim zdaniem serwis jest przydatny choc może (na razie) przy mniejszej oglądalności bardziej dla ich rodzin i innych osób, które są związane zawodowo z działalnością na rzecz Środowiska.

  14. Czy często korzysta Pan / Pani z zasobów witryny www.idn.org.pl i czy nasuwają się Panu / Pani jakieś uwagi (zwłaszcza krytyczne - przyjmiemy z wdzięcznością)
    Korzystam często.

  15. Czy wyraża Pan / Pani chęć włączenia się w tworzenie strony dotyczącej wirtualnych lokalnych serwerów?
    Oczywiście,.w miarę wolnego czasu.

 

Część 2

Repozytorium ponownego użycia

 

Istotą ponownego użycia jest wykorzystanie czegoś, co już istnieje (np. dokumentu, programu, formularza, szablonu, a także pomysłu czy czyjegoś doświadczenia) przy tworzeniu czegoś nowego. Chodzi o to, by dzielić się wiedzą i nie wyważać drzwi już otwartych.
Zasoby wykorzystywane w tym kontekście można określić jako zasoby ponownego użycia.

Ta część ankiety jest niezbędna do analizy wymagań środowiska osób niepełnosprawnych pod kątem wykorzystania tzw. Repozytorium Ponownego Użycia (RPU) jako narzędzia do tworzenia lokalnego serwisu informacyjnego w ramach programu “Internet dla Niepełnosprawnych”.

  1. Czy stosuje Pan / Pani w swojej pracy zasoby, które można nazwać zasobami ponownego użycia? Jeśli tak - proszę podać ich rodzaje:
    Wykorzystuję informacje pochodzące z innych serwerów zawarte na stronach WWW sieci na interesujące tematy dot. ON np. nazwiska osób, adresy n-ry tel. nowości na różne związane ze stałymi i nowymi tematami poruszanymi w serwisie, a także skany różnych obiektów jak zdjęcia, formularze urzędowe, oznaczenia związane z niepełnosprawnych, przystosowane obiekty a także obrazki internetowe "gif" z różnych stron sieci, programy ich obróbki, optymalizacji.

  2. Jakie zasoby ponownego użycia uważa Pan / Pani za bardzo użyteczne?
    Lokalne oraz ogólnopolskie informacje dotyczące edukacji - pracy, rehabilitacji i zdrowia, aktualiów.

  3. Jakie zasoby ponownego użycia uważa Pan / Pani za najbardziej użyteczne osobom niepełnosprawnym?
    ..........................................................................................

  4. Jakie zasoby ponownego użycia, których Pan / Pani używa poleciłby Pan / Pani osobom niepełnosprawnym?
    Jeśli chodzi o zasoby użyteczne w tworzeniu serwisów lokalnych, to polecam:

    • informacje o FPMiINR z jej statutem i kierunkami działań by uniknąć bezowocnych wysiłków.
    • Strony WWW lokalnych władz, a zwłaszcza adresy, godziny urzędowania, tel. Rzecznika ON z ew. opisem jego działań, cały serwis www.idn.org.pl
    • Jeśli mowa tu o osobach korzystających w sposób bierny z serwisów, to dodatkowo polecam przede wszystkim kurier IdN

  5. Czy wszystkie zasoby ponownego użycia należy specyfikować (definiować) w podobny sposób, czy różnie (grupami)?
    Według mnie, pogrupować można wstępnie według kategorii ale tak, by pozostawić użytkownikowi wybór: czy ma wykorzystywać to pogrupowanie (rozumiem, że mowa tu o relacjach między kategoriami a samymi aktywami) czy też korzystać z kontekstów, które proponuje serwis lokalny. Konteksty w jakich umieszczone są informacje serwisu lokalnego mają moim zdaniem znaczenie decydujące, gdyż przesądzają o znaczeniu jakie dla ON niesie ze sobą dana informacja, jednak np. przy braku jakiejkolwiek informacji ew. występującym w lokalnym serwisie (co zawsze może się zdarzyć), a zamiast tego podanie tylko nazwy grupy do której należy, pożądane byłoby np. automatyczne połączenie za pomocą odpowiedniej relacji z całą grupą (kategorią) odpowiadających np. aktywów ogólnopolskich.

  6. Jeśli różnie, to jakie grupy zasobów Pan / Pani proponuje ?
    W świetle poprzedniego pytania proponuję pogrupować w kategorie jedynie te zasoby, które się najbardziej wyraźnie i jednoznacznie wyróżniają i nie są charakterystyczne tylko dla jakiegoś regionu, lecz są wspólne dla calego kraju. Szczególnym przykładem mogą tu być przepisy dotyczące ON - oprócz ogólnopolskich, funkcjonują dodatkowo różne przepisy lokalne, np. komunikacyjne typu zwolnienia z opłat za parkowanie samochodów przewożących ON. Te lokalne przepisy winy być publikowane w serwisach lokalnych, jeśli jednak ich zabraknie, to użytkownik serwisu lokalnego zamiast je odczytać, mógłby np. po "kliknięciu" lub choćby tylko przeniesieniu myszki nad słowo przepis zostać "przeniesiony" do pola o nazwie kategorii "PRZEPISY DOT. ON" bazy zasobów ponownego użycia. Takie rozwiązanie pozwoliłoby m.in. na uniknięcie dublowania informacji.
    Innymi takimi "ogólnymi" grupami mogłyby być: (szczegółowy opis kategorii - patrz załączzony materiał).

    • ZDROWIE I REHABILITACJA,
    • TELE/PRACA, (oferty / zgłoszenia - te, które wg warunków pracodawcy są niezależne od miejsca zamieszkania, ogólne wiadomości o rodzajach telepracy, ew. przepisach, nowościach),
    • TELEEDUKACJA, aktualne i planowane szkolenia i nauka nie związane ściśle z miejscem zamieszkania,
    • KONTAKTY Z ON I ORGANIZACJAMI
    • INFORMACJE O SPOŁECZNOŚCI ON
    • AKTUALIA
    • KOMUNIKACJA
    Pozostałe zasoby, których nie dałoby się przyporządkować jednoznacznie do "ogólnych" (związane raczej bądź ściśle z poszczególnymi warunkami i serwisami lokalnym) proponuję pozostawić pod grupami tak nazwanymi jak w serwisach lokalnych). Zadanie RPU w tym obszarze widzę w łatwym "przenoszeniu" użytkownika pomiędzy zasobami poszczególnych grup różnych miast oraz w nawigacji pomiędzy grupami "ogólnymi" (centralnymi) a "lokalnymi" poszczególnych miast.

  7. Czy zasoby te powinny być zapamiętane / przechowywane wg pewnej struktury? Jakiej?
    Odpowiednio do odpowiedzi na poprzednie pytanie zasoby te powinny być przechowywane w relacyjnej bazie danych wg struktury "drzewa" z załącznika, w której kategorie aktywów stanowiłyby obiekty "nadrzędne" a aktywa poszczególnych rodzajów byłyby z nimi relacyjnie powiązane i stanowiłyby kolejne "podgrupy" informacji do wyboru użytkownika.

  8. Kto może mieć dostęp do zasobów ponownego użycia i na jakiej zasadzie?
    Serwis www.idn.org.pl wraz z serwisami lokalnymi mogłyby w dotychczasowej postaci funkcjonować jako ogólnodostępne, ale wyspecjalizowany przez RPU powszechny dostęp do zasobów ponownego użycia możnaby ograniczyć np. symboliczną odpłatnością na rzecz osób tworzących serwisy lokalne przekazywaną na specjalne subkonto FPMiINR a następnie rozdzielane wśród tych osób.
    Rzecz jasna odpłatność ta nie dotyczyłaby osób posiadających konta na serwerze idn.- byłby to bodziec dla ON do samorozwoju informatycznego a przy tym sposób na powiększanie bazy użytkowników IdN-u.

  9. Czy należy utworzyć coś w rodzaju słownika z informacjami o zasobach?
    W świetle poprzedniego pytania można taki wykaz wykonać by dać pogląd komercyjnie podchodzącym do tych informacji - jakiego typu informację mogą uzyskać.

  10. Czy ma to być zwykły słownik, czy ma mieć strukturę bardziej rozbudowaną?
    Mógłby być rozbudowanym katalogiem tematycznym np. o strukturze drzewa + koniecznie indeks "słów kluczowych".

  11. Jakie rodzaje informacji - zasobów ponownego użycia należy umieścić na serwerze lokalnym aby były one dostępne lokalnym użytkownikom?
    Te zasoby, które są charakterystyczne tylko dla regionu, i nie są wspólne dla całego kraju lub też są, lecz twórcy serwisów lokalnych umieścili je tam w określonym kontekście z sobie tylko wiadomych względów. Kontekst, w jakim zostały podane winien decydować o strukturze dostępu do nich lokalnego użytkownika.
    Według mnie lokalne zasoby powinny być pogrupowane w ogólne kategorie możliwie maksymalnie czytelne dla użytkownika i obejmujące możliwie wszystkie aspekty. Proponowane kategorie zawarłem w załączniku.

    • DOSTĘP do sieci INTERNET (kawiarenki i in. Np. warunki lokalnych "dostawców" internetu.
    • Organizacje, stowarzyszenia ON (w tym oficjalne np. PFRON).
    • KOMUNIKACJA
    • MIASTO BEZ BARIER
    • I INNE - patrz załącznik

  12. Jakie elementy opisu zasobów mogłyby ułatwić przeszukiwanie takiej bazy zasobów?
    Alfabetyczny indeks słów kluczowych w połączeniu z katalogiem tematycznym opartym na nazwach kategorii zarówno "ogólnych", bibliotek aktywów itd. Na podobieństwo np. pomocy w programach Microsoft Office.

  13. Co powinno być brane pod uwagę przy ocenie przydatności aktywów w bazie danych?
    Źródło informacji - czy została zweryfikowana osobiście przez informatora, czy tylko przytoczona za innym źródłem (czy wiarygodnym - jakim?...)

  14. Czy powinna istnieć możliwość zwrotnego przekazywania uwag (opinii, ocen) dotyczących aktywów zawartych w bazie danych?
    Uważam to za konieczne dla jakości i przydatności informacji i całego systemu.

  15. W jakiej postaci powinno się takie uwagi przekazywać:

    • punktacja w pewnej skali
    • ocena
    • formularz - tak
    • e-mail - tak

    Te, które łatwo można umieścić w formularzu, można przesyłać w taki sposób, pozostałe przekazywane zwykłym tekstem mógłby porządkować ktoś z uprawnieniami serwera "ogólnego", wszystkie one mogłyby być przekazywane przez e-mail, co dodatkowo umożliwiłoby zwrotne przesłanie oceny informacji.

  16. Czy użytkownik powinien być informowany o pojawieniu się nowych zasobów w bazie danych - wszystkich, czy zgodnych z profilem, który zadeklaruje?
    Oczywiście, to jedna z największych zalet całego systemu RPU dla osób niepełnosprawnych, które powinny być przy tym preferowane.
    Zgodnych z zadeklarowanym profilem.

  17. Czy autorzy powinni być wynagradzani za swoją pracę? - Tak
    W jaki sposób? - Adekwatnie do przydatności informacji, w przypadkach wątpliwych informację winna zweryfikować jeszcze inna osoba przed jej opublikowaniem.Adekwatnie do przydatności informacji, w przypadkach wątpliwych informację winna zweryfikować jeszcze inna osoba przed jej opublikowaniem.
    Czy wszyscy? - Tylko ci, których informacja zostanie opublikowana w bazie (lokalnego lub "ogólnego" serwera.

Jeśli po wypełnieniu ankiety nasunęły się Panu / Pani jakieś dodatkowe uwagi, to bardzo prosimy wpisać je tutaj:
Wskazane się wydaje by grupy zasobów lokalnych różnych serwerów były do siebie podobne.

Paweł Zieliński

Data wypełnienia ankiety: 5 maja 2001 r.