BACK

TELEPRACA
Opcja zatrudnienia osób z niesprawnościami

(Ulotka National Rehabilitation Board z Irlandii,
tłum. Krzysztof Markiewicz, opublik. w GIPS nr 18/1992r.)


Co to jest Telepraca ?

Telepraca to określenie charakteryzujące pracę, która może być prowadzona z dala od konwencjonalnego miejsca zatrudnienia, z użyciem komputera włącznie.

Telepraca domowa oznacza taką organizację pracy, gdzie indywidualna osoba pracuje przede wszystkim w domu, w pełnym lub niepełnym wymiarze zatrudnienia, korzystając z bezpośredniej lub pośredniej łączności z pracodawcą lub zleceniodawcą.

Telepraca okrężna - to taki rodzaj zorganizowania pracy, w którym bierze udział więcej niż jedna osoba, w grupie, przygotowując pracę umowną z wykorzystaniem łączności bezpośredniej lub pośredniej.

Co to znaczy łączność bezpośrednia ?

Pojęcie to oznacza elektroniczne połączenie (z wykorzystaniem modemu i telefonu) pomiędzy stanowiskiem roboczym pracownika a pracodawcą lub zleceniodawcą.

Co to znaczy łączność pośrednia ?

Pojęcie to oznacza użycie konwencjonalnego transportu (tj. samochód, poczta, kurier) dla dostarczenia pracy i/lub przy zwrocie wyników pracy do źródła. Wyniki te mogą być w formie drukowanej lub zapamiętane na dysku lub taśmie magnetycznej.

Kto może zajmować się telepracą ?

Mogą to być osoby, które:

- w trakcie zatrudnienia stały się niepełnosprawne,
- będąc niepełnosprawnymi rozpoczynają pracę.
Powinny to być osoby, które:
- są samodzielne w wykonywaniu swojej pracy,
- potrafią pracować niezależnie, bez bezpośredniego nadzoru,
- umieją obsługiwać komputer.

Jakie rodzaje prac mogą być wykonywane w formie telepracy ?

Są to prace, które można jasno sprecyzować i które nie wymagają częstych, nieplanowanych konsultacji. Przykładami takich prac są:
- wprowadzanie danych,
- przepisywanie i edycja tekstów,
- komputerowy skład tekstów i prace publikacyjne,
- prace managerskie jak np. pisanie raportów lub analiz finansowych,
- księgowość i buchalteria,
- tłumaczenia,
- programowanie,
- projektowanie systemów,
- projektowanie wspomagane komputerowo,
- prace badawcze.

Jak można zarządzać telepracą ?

Pracodawca powinien powierzyć odpowiedzialność za prowadzenie interesów z telepracownikami specjalnej osobie.
Byłoby wskazane aby na początku współpracy telepracownik spędził trochę czasu w zatrudniającej go instytucji aby zapoznać się z problemami i nawiązać kontakty z ludźmi. Dla zapewnienia dobrej pracy powinny być utrzymywane regularne, rutynowe kontakty z pracobiorcą. Może to być zrealizowne za pomocą telefonu lub poczty elektronicznej, ale powinny być zaplanowane spotkania między ludźmi.

BACK