Problemy Osób
Niepełnosprawnych
OPINIA ORGANIZACJI ZPCh
Dofinansowanie zagrożonych likwidacją
miejsc pracy osób niepełnosprawnych
3 sierpnia Rada Nadzorcza PFRON podjęła uchwałę nr 34/2000 dotyczącą kryteriów udzielania pomocy finansowej ZPCh, w celu utrzymania istniejących, a zagrożonych likwidacją miejsc pracy osób niepełnosprawnych.
Dofinansowanie ma na celu długookresowe odsunięcie zagrożenia likwidacji wspomnianych miejsc pracy w zakładach, którym grozi zaprzestanie działalności gospodarczej. Przedstawione programy muszą zapewniać restrukturyzację, w wyniku, której zakłady będą mogły funkcjonować na otwartym rynku gospodarczym.
W związku z przyjętymi rozwiązaniami, 10 października cztery organizacje ZPCh działające na Śląsku wystosowały do przewodniczącej Rady Nadzorczej PFRON Joanny Staręgi - Piasek pismo, w którym opiniują otrzymane z początkiem września dokumenty, zawierające procedurę tego programu.
Prezentujemy je poniżej. Będziemy bacznie monitorować skutki tego rozporządzenia i zbadamy czy i ilu zakładom uda się zostać jego beneficjantami.
Nawiązując do uchwały nr 34/2000 Rady Nadzorczej Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z dnia 3 sierpnia br. oraz następujących po niej uchwał nr 39/2000 i 409/2000, zobligowani przez naszych Członków, przekazujemy uwagi będące opinią środowiska o wartości powyższych uchwał.
W pierwszej kolejności stwierdzamy, że wymienione Uchwały zostały początkowo przyjęte z ogromnym zainteresowaniem i nadzieją, że oto PFRON uchwałami Rady Nadzorczej chce pomóc zakładom pracy chronionej, a przede wszystkim osobom niepełnosprawnym, którym grozi utrata miejsc pracy.
Niestety dokładniejsza analiza tekstów tych uchwał, a szczególnie załączników określających uwarunkowania i procedury jakie należy spełnić by móc ubiegać się o środki PFRON na utrzymanie istniejących, a zagrożonych likwidacją miejsc pracy szybko rozwiała wszelkie nadzieje.
Konkretyzując nasze uwagi stwierdzamy, że:
rozpiętość czasu od podjęcia uchwał do ich promulgacji znacznie ograniczała możliwość sprostania wyznaczonemu i nieprzekraczalnemu terminowi przyjmowania wniosków do dnia 22 września,
zapis o konieczności posiadania siedmioletniego statusu ZPCh - skorygowany do 5 lat, co w dalszym ciągu budzi niezrozumienie dla jego zasadności i rodzi pytanie dlaczego np. nie 3 lata?,
bardzo kontrowersyjny zapis, który stawia wymóg by program restrukturyzacji z business planem był sporządzony wg metodologii UNIDO, która wg naszego rozeznania dostępna jest za wysoką odpłatnością, co znacznie podnosi i tak wysokie koszty prawidłowego sporządzenia wniosku.
Przedstawione powyżej bardzo skrótowo uwagi będące sumą najczęściej wnoszonych zastrzeżeń przez zakłady pracy chronionej woj. śląskiego, całkowicie pokrywają się z uwagami wyspecjalizowanych firm doradczych, do których zwróciliśmy się chcąc pomóc naszym Członkom w opracowaniu wniosków.
Na nasze propozycje opracowania tych wniosków, skierowane do wyspecjalizowanych firm otrzymaliśmy jednoznaczne odpowiedzi, że:
- minimalny czas na opracowanie wniosku zgodnie z wymogami - wynosi co najmniej 1 miesiąc,
- koszt opracowania od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych.
W związku z powyższym rodzą się pytania:
dlaczego pozostawiono ZPCh zaledwie 16 dni na sporządzenie wniosku wiedząc, że złożoność procedury wyklucza dotrzymanie tak krótkiego terminu?
dlaczego wiedząc, że do tej formy pomocy ze środków PFRON sięgać będą przede wszystkim ZPCh znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej, naraża się je na dodatkowe wysokie koszty, przy enigmatycznej możliwości uzyskania tych środków?
Zdaniem naszych Członków, można przyjąć tylko jedną odpowiedź, a mianowicie, że powstał jeszcze jeden iluzoryczny program, który ma stwarzać wrażenie, iż Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych otwiera się na potrzeby zakładów pracy chronionej, które z tej pomocy skorzystać nie chcą bądź nie potrafią.
W tym miejscu pozwalamy sobie przypomnieć, że przedstawiciele śląskich ZPCh - podobnie zresztą jak większość innych organizacji tych zakładów - wielokrotnie w przeszłości przedstawiali konkretne propozycje systemowych rozwiązań dotyczących pomocy ze środków PFRON dla wymagających restrukturyzacji zakładów.
Propozycje te - poprzedzone wnikliwą analizą sytuacji zakładów - prezentowane były przez naszego przedstawiciela na jednym z posiedzeń Rady PFRON w 1999 roku; do chwili obecnej Fundusz na te propozycje w żaden sposób nie zareagował.
Apelujemy do Rady Nadzorczej Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o akceptowanie wyłącznie takich programów Funduszu, które stworzą warunki do udzielenia zakładom pracy chronionej skutecznej pomocy w zakresie restrukturyzacji i utrzymania istniejących miejsc pracy, a nie będą nosiły znamion pomocy pozornej.
Deklarujemy - kolejny raz - gotowość przedłożenia naszych propozycji w tym zakresie.
Z wyrazami szacunku
Edmund Lis, Henryk Zdebski
Z-ca Prezesa
Przewodniczący Spółdzielczego Związku Śląskiego Związku
Rewizyjnego w Katowicach Pracodawców ZPCh
Leszek Marażewski, Andrzej
Pałka
Przewodniczący,
Prezes Śląskiego Oddziału Polskiej Śląskiego Oddziału
Organizacji Pracodawców Krajowej Izby
Osób Niepełnosprawnych Gospodarczo-Rehabilitacyjnej
Ostatnia
modyfikacja:
kwiecień, 2003
romans@idn.org.pl
Problemy Osób Niepełnosprawnych