Joanna Woyciechowska M.D., Ph. D., Neurology.


grudzien, 2001 r.

 

安i徠ecznie i Noworocznie na 2002 rok

Znowu 安i皻a. 安i徠eczny nastr鎩 pozwala na od這瞠nie na bok wielu codzienno軼i i r騜nic zda. Pozwala na 豉godniejsze spojrzenia na nas samych jak te i na innych. "Cicha Noc, 安i皻a Noc" - S這wa tej kol璠y znane s we wszystkich prawie j瞛ykach 鈍iata i 酥iewane przez wielu niezale積ie od ich przekona.  Bo瞠 Narodzenie i Nowy Rok to okres w kt鏎ym ludzie robi postanowienia, szukaj wewn皻rznego spokoju. Niekt鏎ych ogarnia depresja i smutek. Wiekszo嗆 t瘰kni za czym wi瘯szym, co trudno okre郵i. Nie zawsze wiadomo czy to co czy KTO.

Poza neuroimmunologi, neurofizjologia zainteresowa豉 si tematem prze篡 psychicznych oraz metodami, jakie pozwalaj cz這wiekowi odzyska wewn皻rzny spok鎩, ten pok鎩 ducha, kt鏎y z kolei daje nam wszystkim wi瘯sze szanse lepszego samopoczucia, zdrowych my郵i i uczu, szanse regeneracji i zdrowienia. 

W maju 2001 ukaza豉 si w ksi璕arniach ksi捫ka pisana przez lekarzy, Andrew Newberg M.D. i Eugene D'Aquili MD, PhD, z pracowni neurofizjologii Uniwersytetu Pennsylvania. Tytu:" Dlaczego B鏬 nie chce p鎩嗆 sobie?" (Why God won't go away). Pieczo這wicie przeprowadzone badania naukowe z zastosowaniem PET skanowania m霩gu mnich闚 buddyjskich jak te siostr zakonnych, Franciszkanek, wykaza造 istnienie czego nigdy dot康 nie udokumentowanego metodami laboratoryjnymi. Filozofia, psychologia, i teologia od wiek闚 przewidywa造 nieudowodnione dot康 istnienie Si造 Wy窺zej 軼i郵e zwi您anej z nami. Teraz s dowody na istnienie KTOSia. Pami皻acie Wasze w豉sne s這wa, 瞠 KTO musi by odpowiedzialny za Wasz SM. Mieli軼ie racje jest KTO.

Pionierskie badania neurofizjologiczne wykaza造, 瞠 w m霩gu ludzkim jest o鈔odek pozwalaj帷y nam na dok豉dna ocen naszego miejsca w stosunku do otoczenia. Jest to okolica orientacyjnej asociacji. W okresie czuwania ta okolica jest aktywna. W czasie 瘸rliwej modlitwy czy medytacji, jej wyciszenie daje danej osobie realne poczucie znajdowania si w przestrzeni bez granic oraz poczucie ca趾owitego w陰czenia w jedno嗆 wszech鈍iata i 陰czno軼i z Wszechbytem, Si陰 Wy窺z, KTOSiem, Bogiem. Siostry Franciszkanki przypisuj to prze篡cie namacalnej obecno軼i Boga. Wed逝g nauki jest ono 豉鎍uchem neurologicznych proces闚, kt鏎e mog by obiektywnie obserwowane, zapisane i fotografowane. Wyja郾ienie jest zaskakuj帷o proste i naukowo bardzo precyzyjne. Nieuniknionym wnioskiem jest to, ze KTO, Si豉 Wy窺za/B鏬 istnieje (hardwired ) w naszym m霩gu. Te badania otworzy造 now dziedzin naukow NEUROTEOLOGIE. Jej tematem s skomplikowane powi您ania mi璠zy duchowo軼i i m霩giem, fantazj mit闚 i rzeczywisto軼i fakt闚, ekstaz religijn a orgazmem seksualnym, jak te  prze篡cia bliskie 鄉ierci wyja郾iaj帷e natur duchowych fenomen闚 takich jak: B鏬 i my ludzie.

W m霩gu istnieje mechanizm pozwalaj帷y nam na REIFICATION czyli zdolno嗆 przetworzenia konceptu my郵owego w konkret, kt鏎y jest realny i prawdziwie istniej帷y. Si豉 umys逝 pozwala na kreowanie konkretnego 鈍iata dooko豉 nas. Nasze my郵i i przekonania maj dla nas realne znaczenie. Psychoneuroimmunologia i Psychocybernetyka t逝macz jak pomagamy SAMI SOBIE, budz帷 pot篹ne si造 drzemi帷e wewn徠rz nas samych.

Nale篡my do czego wi瘯szego ni nasze cia這 i jego granice. Jeste鄉y czym wi璚ej ni ono. S這wa X. J霩efa Tischnera wracaj do nas : "Poznaj c貫ku samego siebie...Cym 瞠 c貫ku jest. Mos noge, ale przecie nie nogom. Mos brzuch, ale przecie nie brzuchem......... No to cym-e? Dusom-ze c貫ku dusom". Warto zajrze do niej.

Si造 duchowe pozwalaj nam 豉twiej walczy o zdrowie fizyczne. Nasze cia這 jest tylko cz窷ci nas i nie mo瞠 by zdrowe, kiedy nasze wn皻rze kuleje. I to jest podstawa zdrowia wielowymiarowego. Spok鎩 i pogoda ducha u豉twiaj wykonywanie 獞icze fizycznych, pomagaj my郵e o m康rym, zdrowym od篡wianiu si i innych aspektach zdrowego 篡cia. Nawet leki jako lepiej nas lecz wtedy, bo do陰cza si wiara w jego moc, czyli ogromna si豉 placebo, bliska warto軼i 90%. Placebo, si豉 zdrowienia oparta na wierze, dzia豉. Wyciszeni wewn皻rznie 豉twiej podejmujemy m康re, zdrowe decyzje, 篡czliwiej patrzymy na siebie i na innych a metody leczenia, zwi瘯szaj帷e szanse zdrowienia bez drenowania naszych kieszeni, staj si dla nas i logiczne i realne.

S w鈔鏚 nich metody wizualizacyjne zalecane przez Carla Simonton'a M.D. i jego propagatora, polskiego lekarza Mariusza Wirge. W鈔鏚 wielu psycholog闚 jest znany Wam Dr. Ernest Rossi, kt鏎ego proste ryciny wskazuj na destruktywne dzia豉nie stresu psychologicznego oraz na konstruktywny wp造w medytacji i innych metod wyciszenia wewn皻rznego. Zmieniaj one nawet aktywno嗆 naszych genow na poziomie DNA i RNA. Inne metody rehabilitacyjne jak Tai Chi i Yoga, Feldenkrais, NLP ju niejednej osobie z SM w Polsce otworzy造 drog do zdrowia. Rehabilitacja fizyczna, niekwestionowany ju atrybut walki o zdrowie osoby z SM, jest niezmiennie bardziej efektywna w po陰czeniu z metodami psychologicznymi, bo dzi瘯i ich wp造wowi, efekt rehabilitacji zwi瘯sza si wielokrotnie.

I znowu pytanie na ile realna jest mo磧iwo嗆 zmiany gen闚, kt鏎e predysponuj do choroby, w tym do SM. Odpowiada na to pytanie genetyk Jeffrey Vance M.D , Ph.D. z Duke University: "Gen闚 nie mo瞠my zmieni, ale mo瞠my je w陰czy lub wy陰czy. ("We can turn them on and off"). I tylko o to nam chodzi. Chcemy, 瞠by nasze geny SMowe wy陰czy造 si a geny zdrowienia wzi窸y g鏎. W tym procesie najwyra幡iej mog nam by pomocne i medytacja i modlitwa. Obie wp造waj na aktywno嗆 naszego m霩gu na jego wyciszenie i na w陰czenie pot篹nej si造 zdrowienia, jak jest KTO czyli REIFICATION. 

Wszystkim  篡cz sukcesu w ich  zdrowotnych przemy郵eniach, emocjach i dzia豉niach. W wigilijny wiecz鏎 my郵帷 o Was z melodi : "Cicha Noc, 安i皻a Noc" 篡cz Wam wielowymiarowej pomy郵no軼i i zdrowia na te 安i皻a i na ca造 Nowy Rok 2002.

 JW