![]() |
![]() |
NETSCAPE | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]()
|
lp. | nazwa aparatu - typ | producent | cena w zł | dane techniczne producenta | Uwagi | |
wzmocnienie max [dB] | ciśnienie max [dB] | |||||
ZAUSZNE | ||||||
1 | SENSO C8T | WIDEX | 2775 | |||
2 | SENSO C9T | WIDEX | 2930 | |||
3 | SENSO C18T | WIDEX | 2850 | |||
4 | SENSO C19T | WIDEX | 2930 | |||
5 | SENSO P37 | WIDEX | 2500 | |||
6 | SENSO P38 | WIDEX | 2900 | |||
7 | PRISMA BTE | SIEMENS | brak danych | |||
8 | DigiFocus BTE | OTICON | brak danych | |||
WEWNĄTRZUSZNE | ||||||
1 | SENSO CX T EH | WIDEX | 2930 | |||
2 | PRISMA ITE/ITC | SIEMENS | brak danych | |||
3 | DigiFocus ITE | OTICON | brak danych | |||
WEWNĄTRZKANAŁOWE | ||||||
1 | SENSO CIC | WIDEX | 3150 | |||
2 | PRISMA CIC | SIEMENS | brak danych | |||
3 | DigiFocus CIC | OTICON | brak danych |
CYFROWE APARATY SŁUCHOWE
(część ta opracowana jest w oparciu o referat prof. dr. hab. Edwarda HOJANA z Instytutu Akustyki Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu pt. "Technika cyfrowa w aparatach słuchowych")
Uszy do góry. Jeżeli jesteś użytkownikiem aparatu słuchowego lub nim będziesz (bo np. namiętnie słuchasz muzyki poprzez słuchawki walkmana) i chcesz słyszeć tak jak dawniej, a może jeszcze lepiej, masz już dosyć słabych wzmocnień, szumów, sprzężeń, braku możliwości rozmowy przez telefon GSM - to j
est dla Ciebie propozycja. Skorzystaj z cyfrowego aparatu słuchowego. Wszystkie wymienione problemy znikną jak ręką odjął. Zniknie również niestety, nadmierna waga zawartości portfela, ale wierzyć trzeba, że z czasem cena tych aparatów z pewnością znacznie się obniży.Cyfrowy aparat słuchowy w najprostszym ujęciu składa się z
mikrofonu, przetwornika sygnału dźwiękowego na wartość cyfrową, komputera cyfrowego, przetwornika wartości cyfrowej na dopasowany sygnał dźwiękowy, wzmacniacza i słuchawki emitującej dźwięk. Opiszę to wszystko d
Ciut - ciut teorii
Najprościej rzecz ujmując dźwięk dostarczany z mikrofonu jest przetwarzany w przetworniku A/D (analog to digital) w sygnały o określonej wartości liczbowej. A jak wiemy już ze szkoły podstawowej każdą liczbę możemy dowolnie zmieniać w trakcie działań matematycznych (dodawać, odejmować, mnożyć, dzielić). Jest to banalnie proste dla procesora, jeże
li uświadomimy sobie, że dostaje on z przetwornika zaledwie dwie liczby: 0 i 1.W samym procesorze te ogromne ilości działań arytmetycznych wykonują chłopaki o nazwie chip-y, w skrócie
DSPs. Robią to w sposób ściśle określony i nie inaczej. A sposób ten określa już człowiek - programista, producent procesora, producent aparatu i ostatecznie audioprotetyk. Właściwe dostrojenie i dopasowanie aparatu odbywa się głównie u producenta aparatu. Tam wyznaczany jest dla chipów sposób reakcji w odpowiednich pasmach częstotliwości i pacjent nie ma możliwości sterowania tym aparatem, gdyż nie ma takiej potrzeby. Aparat po założeniu i dostrojeniu jest już dopasowany do konkretnego ucha i reaguje automatycznie dostrajając się do odpowiednich warunków akustycznych.Kontynuując opis procesów w procesorze: chipy po obrobieniu otrzymanych liczb podają je na przetwornik D/A (digital to analog), w którym następuje proces odwrotny czyli przetworzenie sygnału cyfrowego na analogowy. Sygnał ten jest wzmacniany i podawany do słuchawki aparatu słuchowego. I to wszystko. I to właśnie słyszysz.
Jeszcze na chwilę przyjrzyjmy się ważnemu procesowi przetwarzania dźwięku analogowego na dźwięk w postaci cyfr. Proces ten nazywa się kwantowaniem sygnału i jest prosty jak działanie maszyny losującej:
.... plum.... i z wielkiego chaosu wyłaniają się kolejno liczby np. 5, 7, 14, 23, 11, 31 i dodatkowa 28. No, może dokładnie tak nie jest, ale w każdym razie coś w tym rodzaju. Oczywiście liczby te są przedstawiane w systemie binarnym (0-1). Jak już wspomniałem, liczby te Chipy odpowiednio obrabiają arytmetycznie. Mogą je np. wzmocnić, czyli pomnożyć przez odpowiedni współczynnik. Mogą wzmocnić wszystkie lub tylko niektóre w zależności od poziomu sygnału wejściowego, czyli poddać kompresji, mogą je odpowiednio filtrować itd., itd. I tak zmienione liczby odzwierciedlają zmieniony już sygnał dźwiękowy.
Jak się łatwo domyśleć im więcej zostanie pobranych próbek dźwięku przez przetwornik tym lepiej będzie ten dźwięk odzwierciedlał rzeczywistość. Technika cyfrowa daje nieograniczone możliwości w tym względzie. Jedyne ograniczenia stwarza technologia wykonania. Miniaturowe wymiary, minimalny pobór prądu i eliminacja konwencjonalnego wzmacniacza końcowego. Obecnie problemy te są coraz lepiej rozwiązywane.
Co nieco o producentach
Do pierwszych firm, które wprowadziły na rynek
Widex - aparat SENSO
oraz Oticon - aparat DigiFocus.
Obecnie, opró
cz tych aparatów na rynku znajdują się również aparaty firm: Siemens (PRISMA), Philips (D72), ReSound (Ressound 2000).
I w ten sposób cyfrowe aparaty słuchowe w dal odsuwają problemy występujące w aparatach analogowych związane z niedostatecznym lub nadmiernym wzmocnieniem, szumami, zakłóceniami, sprzęganiami itp.
Celem staje się zadowolenie, wygoda i komfort użytkownika. Percepcja dźwięku staje się coraz bardziej zbliżona do rzeczywistości.
No i przykład
Decydującą rolę w obróbce sygnału dźwiękowego w cyfrowych aparatach słuchowych odgrywa procesor. W aparacie SENSO procesor ten o nazwie DSP (Digital Signal Procesor) wykonany jest w technologii 0,7m. a znaczy to, że poszczególne ścieżki oddalone są od siebie o 0,7 x 10
Procesor umożliwia obróbkę sygnału w 3 lub 4 równoległych pasmach częstotliwości. W pasmach tych kontroluje 180 parametrów sygnału. Sygnał analogowy, po wstępnej obróbce, podawany jest na procesor DSP z częstotliwością 32 kHz przy rozdzielczości 20 bitów.
Rozkład sygnału mowy i hałasu określany jest w poszczególnych pasmach częstotliwości o szerokości: do 833 Hz (pasmo niskie), 833-2500 Hz (pasmo średnie), 2500-6400 Hz (pasmo wysokie). Zastosowany system rozpoznawania mowy dokonuje wzmocnienia sygnału mowy, a tłumienia sygnału zakłóceń. Wymagany prąd baterii wynosi 0,8 mA, a czas pracy baterii = 325 godz. dla aparatu zausznego i 165 godz. dla aparatu wewnątrzusznego. Dla porównania aparat ana
logowy o zbliżonych porównywalnych parametrach wymagałby prądu 100 mA, a czas pracy baterii wyniósłby 2,5 godz.Przez aparat cyfrowy można bezkonfliktowo porozumiewać się przy pomocy aparatu telefonii komórkowej GSM, a wbudowana cewka indukcyjna umożliwia korzystanie z pętli indukcyjnej.
Niestety, do ocen i porównań aparatów cyfrowych nie można stosować metod i parametrów zalecanych w normach dla aparatów analogowych. Stąd też dane techniczne tych aparatów nie są porównywalne.
Dla aparatu SENSO dane techniczne wynoszą (mierzone w układzie sprzęgacza 2 cm
3 ):Maksymalny poziom sygnału wyjściowego (1000 Hz) = 116 dB SPL
Wartość szczytowa 125 dB SPL
Prąd baterii = 0,8 mA
Czas pracy baterii typ 312 = 325 h
Czułość cewki = 70 dB
Zniekształcenia harmoniczne < = 1%
Potencjalny obszar pola słuchowego objęty działaniem wewnątrzusznego aparatu SENSO CX to:
Częstotliwość (Hz) |
Pole słuchowe (dB) |
250 |
0 - 75 |
500 |
0 - 80 |
1k |
0 - 83 |
2k |
0 - 86 |
4k |
0 - 88 |
Słuch i Hałas 1998