Powrót do strony OśrodkaGaleria PME


Pracownia Malarstwa Emocjonalnego

Nagrody

Nasz sukces

OBRAZ "PANI SOWA" NAGRODZONY
W KONKURSIE INTERNETOWYM ZORGANIZOWANYM PRZEZ PORTAL www.katowice.naszemiasto.pl

     "Pani Sowa" obraz z Pracowni Malarstwa Emocjonalnego z powodzeniem brał udział w konkursie internetowym zorganizowanym przez portal www.katowicenaszemiasto.pl.

     Konkurs podzielony był na II kategorie - dorośli i dzieci. Z 53 prezentowanych prac, w ogólnej klasyfikacji udało nam się uzyskać III miejsce, uzyskując 2439 głosów internautów, w kategorii dzieci - uzyskaliśmy I miejsce.

     Nagrodą w konkursie był dwutygodniowy wernisaż pracy w GALERII POJEDYŃCZA znajdującej się w Centrum Kultury im. Krystyny Bochenek w Katowicach.

     Wernisaż z naszym licznym udziałem - autorów prac, ich kolegów i opiekunów odbył się 23 stycznia 2013r. Wszyscy mieliśmy lekką tremę, gdyż pierwszy raz uczestniczyliśmy w takiej formule konkursu. Trema jednak szybko minęła, nasza "Pani Sowa" godnie prezentowała się na ścianie galerii.

     Zostaliśmy bardzo miło i serdecznie przyjęci przez Gospodarzy CKK, poza wernisażem i słodkim poczęstunkiem mieliśmy możliwość zwiedzania aktualnych wystaw malarstwa i fotografii, otrzymaliśmy piękne książki i kalendarze. "Pani Sowa" dostarczyła nam wiele radości już podczas tworzenia, a udział w konkursie i wygrana to niezapomniane emocje i wrażenia, które tylko mobilizują nas do dalszej pracy.

 

Pragniemy z całego serca podziękować wszystkim którzy na nas głosowali



DZIĘKUJEMY



Cele programu

     W programie zrealizowanej innowacji pedagogicznej, pragnę przedstawić, jak skutecznie można wpłynąć na wszechstronny rozwój dziecka o obniżonej sprawności umysłowej poprzez stosowanie form oddziaływań niewerbalnych, do których m.in. zaliczyć można technikę ekspresji twórczej jako formy terapii w pracy rewalidacyjnej.

Cele na które podczas pracy zwracałam szczególną uwagę to:










    Na poziomie uczniów:
  • Stworzyć przyjemny nastrój i pracować w dynamicznych grupach;
  • Pobudzać zmysły i wyobraźnię, wyzwalać ekspresję ciała;
  • Rozwijać kreatywność i ciekawość wiedzy;
  • Sprzyjać integracji społecznej;
  • Umożliwić poznanie, akceptację i szacunek dla różnorodności;
  • Umacniać szacunek dla samego siebie, motywację, własną inicjatywę i uczyć odpowiedzialności;
  • Ułatwiać współpracę w grupie i uczyć wzajemnego szacunku;
  • Wyrażać swoje emocje i łączyć je harmonijnie z emocjami pozostałych;
  • Umożliwiać kontakt z dziełami sztuki
  • Wzbudzać i rozwijać uczniowską postawę "bycia twórcą".
Na poziomie nauczyciela:
  • Pokazywać nowe możliwości dzieciom;
  • Wzbogacać własną metodykę pracy;
  • Interesować się sztuką;
  • Nawiązać współpracę z artystami i nauczycielami z innych placówek;
  • Zmienić wizerunek dziecka o obniżonej sprawności umysłowej w społeczeństwie.
     Aby osiągnąć spodziewany cel i efekt, w trakcie pracy należy pamiętać, że proponowane działania plastyczne mogą w znacznym stopniu przyczynić się do wszechstronnego rozwoju dziecka o obniżonej sprawności umysłowej, ale przede wszystkim sprawić mu dużo przyjemności i dostarczyć wielu radosnych przeżyć. To jedyna droga rozwoju, polegająca na połączeniu twórczej ekspresji i percepcji, niezastąpiona z punktu widzenia nie tylko rozwoju dziecka, lecz także zadań, jakie w przyszłości nałoży na nie społeczeństwo. Przywykliśmy myśleć, że twórczość, to przywilej ludzi utalentowanych. Przy takim podejściu twórczość staje się wyłącznie przywilejem utalentowanych profesjonalistów. Warto więc zauważyć różnicę pomiędzy twórczością wynikającą ze specjalnego talentu, a twórczością wyrastającą z osobowości, twórczej samorealizacji.

     Twórczą postawę prezentuje prawie każde dziecko, ponieważ potrafi postrzegać swobodnie, nie nastawiając się z góry na to, co ma być widziane, co musi być, co było zawsze. Prawie każde dziecko potrafi stworzyć obraz, wiersz czy zatańczyć pod impulsem chwili, bez uprzedniego planowania czy projektowania.

     Zajęcia w Pracowni Malarstwa Emocjonalnego to zabawa i terapia dla wszystkich uczestników spotkania, to możliwość malowania emulsją akrylową na dużych powierzchniach, pracujemy w strojach roboczych, nakładając farbę za pomocą rąk, pędzli, wałków i szpachli.

     Powstające podczas zajęć wytwory nie służą jedynie komunikacji między nauczycielem, a uczniem. Stanowią pozytywne wzmocnienie dla dziecka, źródło natychmiastowej i bezpośredniej przyjemności. Ponadto zespołowe wykonywanie niektórych prac, wspólne rozwiązywanie zadań, wymiana myśli tworzą korzystną atmosferę dla rozwoju twórczości plastycznej. Dzieci upośledzone umysłowo, które w swoim życiu doznały wiele społecznej i psychologicznej deprywacji, uczestnicząc w terapii przez sztukę kreują swoje potrzeby. Jest to odbierane przez otoczenie bardziej przychylnie niż próby ich bezpośredniej ekspresji. Zapraszanie kolegów z innych placówek sprzyja integracji, nawiązywaniu przyjaźni, wymianie doświadczeń. Istotnym elementem rewalidacji dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, jest eksponowanie wytworów plastycznych. Wystawianie prac na widok publiczny, udział w konkursach plastycznych, przeglądach twórczości artystycznej, zaspokaja ich potrzebę uznania i własnej wartości.

     Programowe założenie, że każdy może być artystą nie dotyczy wszystkich w jednakowym stopniu, ale się sprawdza.



PME-Galeria


           Marzena Zając

   Zapraszam do obejrzenia galerii prac powstałych w Pracowni >>>