Powrót do strony Ośrodka













Zajęcia z elementami hortiterapii
w SOSW w Lublińcu



     Od kilku miesięcy w naszym ośrodku odbywają się zajęcia z elementami hortiterapii. Hortiterapia - ogrodoterapia – to terapia i wspomaganie leczenia za pomocą ogrodu. Jest ona uzupełnieniem podstawowej rehabilitacji wykorzystywana w leczeniu zaburzeń i upośledzeń umysłowych, niepełnosprawności fizycznej.

     Celem głównym zajęć z elementami hortiterapii w SOSW w Lublińcu jest wspieranie procesu rewalidacyjnego wobec osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, zaburzeniami zachowania, autystycznych, z chorobami przewlekłymi dzięki obcowaniu w ogrodzie i bezpośrednim kontakcie z roślinami.

     Uczniowie zespołu edukacyjno-terapeutycznego „A” uczęszczają na takie zajęcia od kilku miesięcy. Wszyscy uczniowie mają pisemną zgodę rodziców i opiekunów prawnych na udział w zajęciach z elementami hortiterapii.



     W szklarni i ogrodzie mają szansę zobaczyć różnorodne rośliny, dotknąć, a niektórych nawet posmakować. W naszej ośrodkowej szklarni uczniowie ZET „A” zaopatrzeni w rękawiczki ogrodowe i narzędzia dla nich dostosowane prowadzą własny ogródek – zasiali i posadzili rośliny, opiekują się nimi, patrzą jak się zmieniają i rosną. Ciekawe świata dzieci poszerzają swoją wiedzę o przyrodzie dostrzegając zachodzące w niej zmiany w zależności od pory roku. Do przygotowanych pikowników zasiali nasiona kwiatów nasturcji, lawendy, mimozy i żagwinu.

     Na grządki w ogrodzie zewnętrznym posiali nasiona warzyw: marchewki, rzodkiewki i pietruszki. Od niedawna dołączyli do uczniów z ZET „A” uczniowie gimnazjum z ZET „H”, z&bnsp;którymi wspólnie posadzili wcześniej wysiane przez siebie sadzonki sałaty i kalarepy na grządki w ogrodzie przy szkole zawodowej. Posadzili również wyhodowane przez siebie sadzonki nasturcji do doniczek, które teraz będą zdobić parapety okien pokoju nauczycielskiego.




     Prowadzący zajęcia starają się, aby dzieci poznawały ogród wszystkimi zmysłami, przygotowują odpowiednie pomoc i materiały metodyczne np. tabliczki z oznaczeniami roślin (uprzednio wcześniej zalaminowanymi przed wilgocią), jak również rekwizyty i naturalne okazy dojrzałych owoców bądź warzyw.

     Poprzez różnorodność wykonywanych czynności uczniowie nieświadomie wykonują jednocześnie ćwiczenia rehabilitacyjne, uczą się przy tym pracować w grupie. Przebywanie wśród zieleni dostarcza wrażeń estetycznych, pielęgnowanie roślin wymusza aktywność fizyczną, a bierne i aktywne obcowanie z roślinami stymuluje procesy emocjonalne uczniów.



Zapraszamy do obejrzenia zdjęć

Opracowała:
Aleksandra Perkowska
Klaudia Brewka