obom niepełnosprawnym, poszkodowanym, uzależnionym, bezrobotnym i innym grupom marginalizowanym. Zamierzamy m.in. prowadzić działalność mającą na celu aktywizowanie grup defaworyzowanych na rzecz szeroko rozumianego udziału w życiu społecznym i zawodowym.
W chwili obecnej prowadzimy Warsztat Terapii Zajęciowej w Jarocinie. Podstawowym celem Warsztatu jest zwiększanie zakresu samodzielności i zaradności życiowej, wdrażanie do pracy fizycznej i umysłowej, kształtowanie charakteru, rozwijanie osobowości oraz opanowywanie przez uczestników czynności przysposabiających do samodzielnej egzystencji i do pracy zawodowej. Uczestnikami Warsztatu są dorośli niepełnosprawni i w przeważającej części upośledzeni umysłowo. Prowadzimy zajęcia w pracowniach: plastycznej, krawieckiej, rękodzielniczej, muzycznej, komputerowej, ogrodniczej, ceramicznej, technicznej, gospodarstwa domowego.
-
W pracowni plastycznej uczestnicy uczą się samodzielności wykonując prace za pomocą różnych technik, np. wyklejanie bibułą, plasteliną, papierem kolorowym czy włóczką; poza tym malowanie i rysowanie prac.
-
W pracowni krawieckiej uczestnicy kształtują i rozwijają podstawowe umiejętności zawodowe, jakimi są: obsługa i szycie na maszynie, operowanie igłą ręczną, krojenie, przebijanie muster, nauka cięcia nożyczkami.
-
Pracownia rękodzielnicza pozwala uczestnikom rozwijać podstawowe umiejętności artystyczne, tzn. możliwość samodzielnego podejmowania decyzji w układach kompozycyjnych powierzchni i przestrzeni. Ponadto pozwala rozwijać psychofizyczną sprawność, m.in. kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych.
-
W pracowni muzycznej największym wyzwaniem dla uczestników są występy na scenie gdzie samodzielnie muszą zaprezentować się przed publicznością. W miarę swoich możliwości uczą się śpiewu, tekstów piosenek, wierszy, biorą udział w przedstawieniach teatralnych itp.
-
W pracowni komputerowej uczestnicy uczą się samodzielności poprzez obsługę programów komputerowych tj.: Word i Excel. Pracując na programach graficznych, m.in. Power Point wyrabiają sobie i kształtują zmysł wizualizacji przestrzennej. Uczestnicy umiejętnie posługują się klawiaturą literową. Pozwala im to na sprawną obsługę programów, a szczególnie edytorów tekstów, w których pisanie jest podstawową funkcją. Wprowadzenie do nauczania dodatkowego elementu, jakim jest Internet, zwiększy zainteresowanie uczestników i poszerzy ich horyzonty.
-
W pracowni ogrodniczej uczestnicy pełnią dyżury przy podlewaniu kwiatów, hodowaniu roślin doniczkowych oraz dbaniu o trawniki i warzywnik. Praca przy pielęgnacji zieleni wyrabia u uczestników poczucie estetyki oraz zdolność współpracy z innymi.
-
W pracowni ceramicznej uczestnicy uczą się lepienia konkretnych przedmiotów z gliny , gipsu i modeliny. Pomagają sobie wzajemnie przy przygotowywaniu materiału do wykonywania wyrobów. Poza tym zwiedzają wystawy artystyczne w Muzeum Etnograficznym w Jarocinie, które kształtuje nowe spojrzenie na otaczający ich świat.
-
W pracowni technicznej uczestnicy wykonują prace narzędziami technicznymi i stolarskimi, np.: cięcie piłą do drewna, rzeźbienie dłutem, szlifowanie powierzchni drewnianych papierem ściernym, itp.
-
Pracownia gosp. domowego uczy czytania i rozumienia informacji w przepisach kulinarnych, przygotowywania posiłków, nakrywanie do stołu, zmywania i sprzątania pracowni, odmierzania i ważenia produktów. Pozwala uczestnikom na samodzielne dokonywanie zakupów w sklepach samoobsługowych.
Instruktorzy, po zakończonych zajęciach, uczą uczestników zostawiania porządku na swoich stanowiskach pracy. Zajmujemy się również fizjoterapią naszych uczestników poprzez prowadzenie kinezyterapii, fizykoterapii oraz innych form aktywności ruchowej.
Aktualnie planujemy realizację projektu utworzenia bezpłatnej pracowni internetowej "Pajęczaki", dostępnej dla uczestników WTZ, a także dla osób niepełnosprawnych nie będących uczestnikami warsztatu, oraz dla osób wspomagających niepełnosprawnych.
Cele istnienia tej pracowni są następujące:
- Umożliwienie bezpłatnego dostępu do publikacji zawartych na:
-
stronach WWW
-
w czasopismach dostępnych w Internecie
-
w bibliotekach internetowych
-
Umożliwienie bezpłatnego dostępu do informacji dla osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem osób niewidomych, niesłyszących.
-
Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych.
-
Pokazanie możliwości, jakie daje wykorzystanie nowych technologii w edukacji, aktywizacji zawodowej oraz w codziennym funkcjonowaniu
-
korzystanie z kursów, szkoleń, bibliotek, wykładów uniwersyteckich,
- pozyskiwanie ofert pracy, świadczenie telepracy,
-
korzystanie z banków, sklepów internetowych,
-
uzyskiwanie informacji niezbędnych do codziennego funkcjonowania.
Planujemy utworzyć ośrodki, w których działałyby grupy wsparcia m.in. dla niepełnosprawnych i ich rodzin, ofiar przemocy, bezrobotnych, uzależnionych; prowadzona byłaby rehabilitacja ruchowa oraz szkolenia w zakresie:
-
prowadzenia rehabilitacji (dla rodzin osób niepełnosprawnych),
- nauki obsługi komputera i przygotowania do telepracy,
-
rozwijania umiejętności w zakresie asertywności, samoobrony (przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, szkolenia dla kobiet),
-
rozwoju osobowości,
-
umiejętności poszukiwania pracy,
-
zdobywania nowych kwalifikacji zawodowych.
W związku z powyższym jesteśmy zainteresowani współpracą w szeroko pojętym zakresie. Szczególnie liczymy na wymianę doświadczeń dotyczącą rewalidacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, z upośledzeniem umysłowym. Sądzimy, że wiedza pozyskana drogą korespondencji pomoże nam w pracy i realizacji naszych zamierzeń.
Liczymy na zrozumienie naszych potrzeb i wsparcie idei, które nasza organizacja propaguje.