>>Aktualności<<
|
PROJEKT
z 14 kwietnia 2006 r.
USTAWA
z dnia __________________ 2006 r.
o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz o zmianie
niektórych innych ustaw
Art. 1. W ustawie z
dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr
123, poz. 776, z późn. zm.) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 10b po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
"6a. Powiatowe centrum pomocy rodzinie przeprowadza co
najmniej raz w roku kontrolę warsztatów.";
2) w art. 10e ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Osoba niepełnosprawna może ubiegać się o
dofinansowanie ze środków Funduszu uczestnictwa w
turnusie, jeżeli przeciętny miesięczny dochód w
rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,
podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie
domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia
wniosku, nie przekracza kwoty:
1) 50% przeciętnego wynagrodzenia na osobę we wspólnym
gospodarstwie domowym,
2) 65% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby
samotnej.";
3) w art. 10f ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Podmiot zamierzający zorganizować lub prowadzący
warsztat przyjmuje i zatwierdza, w uzgodnieniu z
powiatowym centrum pomocy rodzinie, zgłoszenie osób do
uczestnictwa w warsztacie.";
4) art. 11 i 12 otrzymują brzmienie:
"Art. 11. 1. Osoba niepełnosprawna zarejestrowana w
powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca
pracy niepozostająca w zatrudnieniu ma prawo korzystać
z usług lub instrumentów rynku pracy na zasadach określonych
w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99,
poz. 1001, z późn. zm. )), zwanej dalej "ustawą o
promocji", z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Osoba niepełnosprawna zarejestrowana w powiatowym urzędzie
pracy jako poszukująca pracy niepozostająca w
zatrudnieniu może również korzystać na zasadach
takich jak bezrobotni z następujących usług lub
instrumentów określonych w ustawie o promocji:
1) szkoleń,
2) stażu,
3) prac interwencyjnych,
4) przygotowania zawodowego w miejscu pracy,
5) badań lekarskich, o których mowa w art. 2 ust. 3
ustawy o promocji,
6) zwrotu kosztów, o których mowa w art. 45 ust. 1,2 i
4 ustawy o promocji,
7) finansowania kosztów, o których mowa w art. 45 ust.
3 ustawy o promocji.
3. Wydatki na instrumenty lub usługi rynku pracy, o których
mowa w ust. 1 i 2, są finansowane w odniesieniu do osób
niepełnosprawnych zarejestrowanych jako:
1) bezrobotne - ze środków Funduszu Pracy,
2) poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu -
ze środków Funduszu.
Art. 12. 1. Osoba niepełnosprawna, o której mowa w art.
11 ust. 1, może otrzymać ze środków Funduszu,
jednorazowo środki na podjęcie działalności
gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni
socjalnej w wysokości określonej w umowie zawartej ze
starostą, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego
przeciętnego wynagrodzenia, jeżeli nie otrzymała środków
publicznych na ten cel.
2. Osoba niepełnosprawna, która otrzymała jednorazowo
środki na podjęcie działalności gospodarczej,
rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni
socjalnej, jest obowiązana do zwrotu otrzymanych środków
wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości
podatkowych, jeżeli z przyczyn leżących po jej stronie
zostały naruszone warunki umowy, o której mowa w ust.
1.
3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego
określi, w drodze
rozporządzenia:
1) warunki oraz tryb przyznawania i zwrotu środków, o
których mowa w ust. 1,
2) formy zabezpieczenia zwrotu środków, o których mowa
w ust. 1, w przypadku niedotrzymania warunków umowy
dotyczącej ich przyznania,
3) wzór wniosku i niezbędne elementy umowy dotyczącej
przyznania środków określonych w ust. 1
- mając na względzie zwiększenie aktywności
zawodowej osób niepełnosprawnych, zapewnienie zgodności
udzielanej pomocy z regułami przyznawania pomocy
publicznej w ramach zasady de minimis oraz racjonalne
gospodarowanie środkami Funduszu.";
5) uchyla się art. 25;
6) po art. 25 dodaje się art. 25a w brzmieniu:
"Art. 25a. 1. Składki na ubezpieczenia społeczne
zatrudnionych osób niepełnosprawnych nalicza się i opłaca
na zasadach określonych w ustawie z dnia 13 października
1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr
137, poz. 887, z późn. zm. )).
2. Fundusz refunduje pracodawcy zatrudniającemu:
1) mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny
wymiar czasu pracy,
2) co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny
wymiar czasu pracy i osiągającemu wskaźnik
zatrudnienia osób niepełnosprawnych ogółem w wysokości
co najmniej 6%
- część kosztów osobowych odpowiadających należnej
od pracodawcy składce na ubezpieczenie emerytalne w
stosunku do pracowników niepełnosprawnych zaliczonych
do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
którzy nie nabyli prawa do emerytury, jeżeli pracodawca
opłacił te składki w całości.
3. Fundusz refunduje pracodawcy prowadzącemu zakład
pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej część
kosztów osobowych odpowiadających należnej od
pracodawcy składce na ubezpieczenie emerytalne i rentowe
w stosunku do pracowników niepełnosprawnych, którzy
nie nabyli prawa do emerytury, jeżeli pracodawca opłacił
te składki w całości.
4. Zatrudnienie osób, o których mowa w ust. 2 i 3,
ustala się odpowiednio na podstawie art. 21 ust. 1 i 5
oraz art. 28 ust. 3.
5. W przypadku gdy osoba niepełnosprawna jest
zatrudniona u więcej niż jednego pracodawcy w wymiarze
czasu pracy:
1) nieprzekraczającym ogółem pełnego wymiaru czasu
pracy - refundację składek przyznaje się w pełnej
kwocie,
2) przekraczającym ogółem pełny wymiar czasu pracy
- refundację składek przyznaje się na tę osobę w
pełnej wysokości pracodawcom uprawnionym do miesięcznego
dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych,
zgodnie z art. 26b ust. 3.
6. Refundacja składek nie przysługuje w odniesieniu do
kosztów osobowych pracodawcy odpowiadającym składkom
na ubezpieczenia społeczne pracownika w części
finansowanej ze środków publicznych.
7. Pracodawca, o którym mowa w ust. 2 lub 3, składa
Funduszowi:
1) miesięczne informacje o wynagrodzeniach, składkach,
zatrudnieniu i stopniach niepełnosprawności pracowników
niepełnosprawnych, z uwzględnieniem pracowników, u których
stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe
lub epilepsję oraz pracowników niewidomych,
2) wniosek o wypłatę refundacji składek za dwa miesiące,
3) informacje o wysokości i rodzaju podwyższonych kosztów
zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
8. Informacje, o których mowa w ust. 7 pkt 3, składa
pracodawca będący przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów
o swobodzie działalności gospodarczej.
9. Informacje i wniosek, o których mowa w ust. 7,
pracodawca przekazuje w formie dokumentu elektronicznego
przez teletransmisję danych oraz pobiera drogą
elektroniczną potwierdzenie wysłanej informacji lub
wniosku, z tym że pracodawca zatrudniający nie więcej
niż 5 pracowników może przekazywać informacje i
wnioski w formie dokumentu pisemnego. Przepisy art. 391
§ 1, art. 46 § 3 i art. 61 § 3a Kodeksu postępowania
administracyjnego stosuje się odpowiednio.
10. W terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku przez
pracodawcę Fundusz przekazuje na rachunek bankowy
pracodawcy kwoty refundacji składek w wysokości
ustalonej na podstawie ust. 1-6 oraz informuje pracodawcę
o sposobie jej ustalenia, z zastrzeżeniem ust. 11-13.
11. Jeżeli pracodawca posiada zaległości w zobowiązaniach
wobec Funduszu przekraczające ogółem kwotę 100 złotych,
Prezes Zarządu Funduszu wydaje decyzję o wstrzymaniu
refundacji składek do czasu uregulowania zaległości
przez pracodawcę. Decyzja podlega wykonaniu z dniem
wydania.
12. W przypadku nieuregulowania przez pracodawcę zaległości
wobec Funduszu do dnia 31 stycznia roku następującego
po roku, za który pracodawcy przysługuje refundacja,
Prezes Zarządu Funduszu wydaje decyzję o odmowie wypłaty
refundacji składek za okres wskazany w decyzji, o której
mowa w ust. 11.
13. W przypadku gdy ustalona przez Fundusz kwota
refundacji składek jest inna niż kwota refundacji
wykazana we wniosku pracodawcy, Prezes Zarządu Funduszu
wydaje decyzję o wysokości refundacji, na wniosek
pracodawcy złożony w terminie 14 dni od dnia otrzymania
informacji o ustaleniu wysokości przysługującej
refundacji.
14. Pracodawca dokonuje rozliczenia środków uzyskanych
w ramach refundacji składek za okres roczny w terminie
do dnia 15 lutego roku następnego.
15. Fundusz refunduje składki przez okres roku na
zasadach określonych w ust. 1-13. Po upływie tego
okresu, pracodawca może wystąpić do Funduszu z
wnioskiem o przedłużenie wypłacania refundacji na
kolejne okresy roczne.
16. Prezes Zarządu Funduszu może przeprowadzać
kontrole pracodawcy w zakresie refundacji składek, w
szczególności dotyczące ustalania wysokości
refundacji składek i wypłaty wynagrodzeń pracowników
niepełnosprawnych. W przypadku stwierdzenia w wyniku
kontroli nieprawidłowości, Prezes Zarządu Funduszu
wydaje decyzję nakazującą zwrot wypłaconej refundacji
składek w zakresie stwierdzonych nieprawidłowości.
17. Od decyzji Prezesa Zarządu Funduszu, o których mowa
w ust. 11-13 i 16, przysługuje odwołanie do ministra właściwego
do spraw zabezpieczenia społecznego.
18. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego
określi, w drodze rozporządzenia:
1) tryb przekazywania oraz rozliczania refundacji składek,
2) terminy składania i wzory informacji i wniosku, o których
mowa w ust. 7,
3) wzór formularza rozliczenia, o którym mowa w ust.
14,
4) warunki, jakie muszą spełniać pracodawcy przekazujący
dokumenty w formie elektronicznej przez teletransmisję
danych
- uwzględniając potrzebę zapewnienia jednolitych
warunków niezbędnych dla prawidłowego przekazywania
dokumentów oraz racjonalne gospodarowanie środkami
Funduszu.";
7) w art. 26a:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Pracodawcy przysługuje ze środków Funduszu miesięczne
dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego,
który nie nabył prawa do emerytury, o ile pracownik ten
został ujęty w ewidencji zatrudnionych osób niepełnosprawnych,
o której mowa w art. 26b ust. 1, prowadzonej przez
Fundusz. Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia
pracownika niepełnosprawnego, zwane dalej "miesięcznym
dofinansowaniem", wypłacane raz na dwa miesiące,
przysługuje w kwocie:
1) 130% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osoby
niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego stopnia niepełnosprawności,
2) 110% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osoby
niepełnosprawnej zaliczonej do umiarkowanego stopnia
niepełnosprawności,
3) 50% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osoby
niepełnosprawnej zaliczonej do lekkiego stopnia niepełnosprawności.",
b) w ust. 5 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) w ust. 3, pracodawca otrzymuje miesięczne
dofinansowanie w wysokości miesięcznego wynagrodzenia
osiąganego przez pracownika niepełnosprawnego.",
c) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
"8. Jeżeli pracodawca posiada zaległości w zobowiązaniach
wobec Funduszu, przekraczające ogółem kwotę 100 złotych,
Prezes Zarządu Funduszu wydaje decyzję o wstrzymaniu
miesięcznego dofinansowania do czasu uregulowania zaległości
przez pracodawcę. Decyzja podlega wykonaniu z dniem
wydania.",
d) po ust. 8 dodaje się ust. 9-12 w brzmieniu:
"9. W przypadku nieuregulowania przez pracodawcę zaległości
wobec Funduszu do dnia 31 stycznia roku następującego
po roku, za który pracodawcy przysługuje miesięczne
dofinansowanie, Prezes Zarządu Funduszu wydaje decyzję
o odmowie wypłaty miesięcznego dofinansowania za okres
wskazany w decyzji, o której mowa w
ust. 8.
10. Prezes Zarządu Funduszu może przeprowadzać
kontrole pracodawcy w zakresie miesięcznego
dofinansowania, w szczególności dotyczące ustalania
wysokości miesięcznego dofinansowania i wypłaty
wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych.
11. W przypadku stwierdzenia w wyniku kontroli nieprawidłowości,
Prezes Zarządu Funduszu wydaje decyzję nakazującą
zwrot wypłaconego dofinansowania w zakresie
stwierdzonych nieprawidłowości.
12. Od decyzji Prezesa Zarządu Funduszu, o których mowa
w ust. 8, 9 i 11, przysługuje odwołanie do ministra właściwego
do spraw zabezpieczenia społecznego.";
8) w art. 26c:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Pracodawca, o którym mowa w art. 26a, składa
Funduszowi:
1) miesięczne informacje o wynagrodzeniach, składkach,
zatrudnieniu i stopniach niepełnosprawności pracowników
niepełnosprawnych, z uwzględnieniem pracowników, u których
stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe
lub epilepsję oraz pracowników niewidomych,
2) wniosek o wypłatę miesięcznego dofinansowania za
dwa miesiące,
3) informacje o wysokości i rodzaju podwyższonych kosztów
zatrudnienia osób niepełnosprawnych.",
b) ust. 1a otrzymuje brzmienie:
"1a. Informacje i wniosek, o których mowa w ust. 1,
pracodawca przekazuje w formie dokumentu elektronicznego
przez teletransmisję danych oraz pobiera drogą
elektroniczną potwierdzenie wysłanej informacji lub
wniosku, z tym że pracodawca zatrudniający nie więcej
niż 5 pracowników może przekazywać informacje i
wnioski w formie dokumentu pisemnego. Przepisy art. 391
§ 1, art. 46 § 3 i art. 61 § 3a Kodeksu postępowania
administracyjnego stosuje się odpowiednio.",
c) ust. 1b otrzymuje brzmienie:
"1b.Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 3, składa
pracodawca będący przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów
o swobodzie działalności gospodarczej.",
d) uchyla się ust. 2,
e) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
"3. W terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku przez
pracodawcę Fundusz przekazuje na rachunek bankowy
pracodawcy dofinansowanie w kwocie ustalonej na podstawie
art. 26a i 26b oraz informuje pracodawcę o sposobie jej
ustalenia.
4. W przypadku gdy ustalona przez Fundusz kwota
dofinansowania jest inna niż kwota dofinansowania
wykazana we wniosku pracodawcy, Prezes Zarządu Funduszu
wydaje decyzję o wysokości dofinansowania, na wniosek
pracodawcy złożony w terminie 14 dni od dnia otrzymania
informacji o ustaleniu wysokości przysługującego
dofinansowania do wynagrodzenia.",
f) uchyla się ust. 4a,
g) ust. 4b otrzymuje brzmienie:
"4b. Od decyzji, o której mowa w ust. 4, przysługuje
odwołanie do ministra właściwego do spraw
zabezpieczenia społecznego.",
h) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego
określi, w drodze rozporządzenia:
1) tryb przekazywania oraz rozliczania miesięcznego
dofinansowania,
2) terminy składania i wzory informacji i wniosku, o których
mowa w ust. 1,
3) wzór formularz rozliczenia, o którym mowa w ust. 5,
4) warunki, jakie muszą spełniać pracodawcy przekazując
dokumenty w formie elektronicznej przez teletransmisję
danych
- uwzględniając potrzebę zapewnienia jednolitych
warunków niezbędnych dla prawidłowego przekazywania
dokumentów oraz racjonalne gospodarowanie środkami
Funduszu.";
9) po art. 26c dodaje się art. 26c1 w brzmieniu:
"Art. 26c1. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia
społecznego określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe
warunki udzielania pomocy określonej w art. 25a ust. 2 i
3 oraz art. 26a ust. 2 i 3 , mając na uwadze konieczność
zapewnienia zgodności udzielania pomocy z warunkami
dopuszczalności jej udzielania w ramach pomocy na
zatrudnienie";
10) po art. 26d dodaje się art. 26e i 26f w brzmieniu:
"Art. 26e. 1. Pracodawca, który zatrudni przez okres
co najmniej 36 miesięcy osobę niepełnosprawną
zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy jako
bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostającą w
zatrudnieniu, może otrzymać ze środków Funduszu zwrot
kosztów wyposażenia stanowiska pracy do wysokości piętnastokrotnego
przeciętnego wynagrodzenia.
2. Zwrotu kosztów, o których mowa w ust. 1, dokonuje
starosta na warunkach i w wysokości określonych umową
zawartą z pracodawcą, z tym że zwrotowi nie podlegają
koszty poniesione przed dniem zawarcia umowy.
3. Umowy z pracodawcą, którym jest starosta, zawiera
Prezes Zarządu Funduszu.
4. Warunkiem zwrotu kosztów, o których mowa w ust. 1,
jest uzyskanie, wydanej na wniosek starosty, pozytywnej
opinii Państwowej Inspekcji Pracy o dostosowaniu wyposażonego
stanowiska pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności
osoby zatrudnionej na tym stanowisku.
5. Jeżeli okres zatrudnienia osoby niepełnosprawnej będzie
krótszy niż 36 miesięcy, pracodawca jest obowiązany
zwrócić Funduszowi za pośrednictwem starosty środki w
wysokości równej 1/36 ogólnej kwoty zwrotu za każdy
miesiąc brakujący do upływu okresu, o którym mowa w
ust. 1, jednak w wysokości nie mniejszej niż 1/6 tej
kwoty. Pracodawca dokonuje zwrotu w terminie 3 miesięcy
od dnia rozwiązania stosunku pracy z osobą niepełnosprawną.
6. Pracodawca nie zwraca środków, o których mowa w
ust. 5, jeżeli zatrudni w terminie 3 miesięcy od dnia
rozwiązania stosunku pracy z osobą niepełnosprawną
inną osobę niepełnosprawną, zarejestrowaną w
powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna lub poszukująca
pracy i niepozostającą w zatrudnieniu, przy czym
wynikająca z tego powodu przerwa nie jest wliczana do
okresu, o którym mowa w ust. 1.
7. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego
określi, w drodze rozporządzenia:
1) tryb postępowania w sprawach, o których mowa w ust.
1-6,
2) wzór wniosku i elementy umowy oraz dokumentację
niezbędną do zwrotu kosztów, o których mowa w ust. 1,
3) sposób i terminy rozpatrywania wniosków,
4) formy zabezpieczenia zwrotu otrzymanych środków w
przypadku niedotrzymania warunków umowy dotyczących ich
przyznania
- mając na względzie zwiększenie poziomu
zatrudnienia osób niepełnosprawnych, zwrot kosztów
zgodnie z zasadami udzielania pomocy w ramach zasady de
minimis oraz racjonalne gospodarowanie środkami
Funduszu.",
Art. 26f. 1. Pracodawca, który zatrudni przez okres co
najmniej 12 miesięcy osobę niepełnosprawną
zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy jako
bezrobotna albo poszukująca pracy niepozostającą w
zatrud?nieniu, może otrzymać ze środków Funduszu
zwrot 60%:
1) jej wynagrodzenia przed opodatkowaniem podatkiem
dochodowym oraz
2) obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne od
tego wynagrodzenia
- za okres jednego roku od dnia jej zatrudnienia.
2. Zwrotu wynagrodzenia dokonuje starosta na warunkach i
w wysokości określonych umową zawartą z pracodawcą,
z tym że:
1) zwrotowi nie podlegają kwoty wynagrodzeń, o których
mowa w ust. 1, wypłacone przez pracodawcę za okres
sprzed dnia podpisania umowy,
2) umowy z pracodawcą, którym jest starosta, zawiera
Prezes Zarządu Funduszu.
3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego
określi, w drodze
rozporządzenia:
1) tryb postępowania w sprawach, o których mowa w ust.
1 i 2,
2) wzór wniosku i elementy umowy, dokumentację niezbędną
do zwrotu wynagrodzenia,
3) sposób i terminy rozpatrywania wniosków,
4) formy zabezpieczenia zwrotu otrzymanej refundacji w
przypadku niedotrzymania warunków umowy dotyczącej ich
przyznania
- mając na względzie zwiększenie aktywności
zawodowej bezrobotnych i poszukujących pracy, racjonalne
gospodarowanie środkami Funduszu oraz prawidłowe
dokonywanie zwrotu wynagrodzenia zgodnie z zasadami
udzielania pomocy w ramach pomocy na zatrudnienie.";
11) w art. 29:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Fundacja, stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna,
której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i
społeczna osób niepełnosprawnych, może utworzyć
wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostkę i
uzyskać dla tej jednostki status zakładu aktywności
zawodowej, jeżeli:
1) co najmniej 70% ogółu osób zatrudnionych w tej
jednostce stanowią osoby niepełnosprawne w szczególności
skierowane do pracy przez powiatowe urzędy pracy:
a) zaliczone do znacznego stopnia niepełnosprawności,
b) zaliczone do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
u których stwierdzono autyzm, upośledzenie umysłowe
lub chorobę psychiczną, w tym osób w stosunku, do których
rada programowa, o której mowa w art. 10a ust. 4, zajęła
stanowisko uzasadniające podjęcie zatrudnienia i
kontynuowanie rehabilitacji zawodowej w warunkach pracy
chronionej,
2) spełniania warunki, o których mowa w art. 28 ust. 1
pkt 2 i 3,
3) przeznacza uzyskane dochody na zakładowy fundusz
aktywności zawodowej,
4) uzyska pozytywną opinię starosty.",
b) po ust 1 dodaje się ust 1a w brzmieniu:
"1a. Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, o
których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, nie może być wyższy
niż 35% ogółu zatrudnionych",
c) uchyla się ust. 2,
d) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego
określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy sposób, tryb i warunki tworzenia,
finansowania i działania zakładów aktywności
zawodowej,
2) wymiar czasu rehabilitacji osób zaliczonych do
znacznego stopnia niepełnosprawności i do umiarkowanego
stopnia niepełnosprawności wliczany do czasu pracy,
3) sposób tworzenia i wykorzystywania zakładowego
funduszu aktywności
- mając na względzie jednolite zasady funkcjonowania
zakładów aktywności zawodowej.";
12) w art. 30 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Wojewoda jest obowiązany przedkładać Pełnomocnikowi
zbiorcze informacje półroczne dotyczące wydanych
decyzji oraz stanu zatrudnienia w zakładach pracy
chronionej i zakładach aktywności zawodowej, w
terminach:
1) do dnia 20 sierpnia - za pierwsze półrocze,
2) do dnia 20 lutego - za drugie półrocze.";
13) w art. 31 w ust. 3 uchyla się pkt 2;
14) w art. 33:
a) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) ze środków, o których mowa w art. 31 ust. 3 pkt
1 lit. b,",
b) w ust. 3:
- pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) przekazywania środków funduszu rehabilitacji na
rachunek, o którym mowa w pkt 2, w terminie 7 dni od
dnia, w którym środki te uzyskano,",
- uchyla się pkt 4,
- pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) przeznaczenia co najmniej 20% środków funduszu
rehabilitacji na pomoc indywidualną dla niepełnosprawnych
pracowników i byłych niepracujących niepełnosprawnych
pracowników oraz dla niepełnosprawnych dzieci pracowników
tego zakładu.",
c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Środki funduszu rehabilitacji są przeznaczane na
finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i
leczniczej, w tym indywidualne programy rehabilitacji osób
niepełnosprawnych oraz ubezpieczenie osób niepełnosprawnych,
zgodnie z zakładowym regulaminem wykorzystania tych środków.",
d) w ust. 4a pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) wpłaty w wysokości 30% tych środków na Fundusz
w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu,
w którym nastąpiło ujawnienie niezgodnego z ustawą
przeznaczenia środków funduszu rehabilitacji, a także
niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3.",
e) ust. 7b otrzymuje brzmienie:
"7b. W przypadku utraty statusu zakładu pracy
chronionej i osiągania stanu zatrudnienia ogółem w
wysokości co najmniej 15 pracowników w przeliczeniu na
pełny wymiar czasu pracy oraz wskaźnika zatrudnienia osób
niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 25%,
pracodawca zachowuje fundusz rehabilitacji i
niewykorzystane środki tego funduszu.",
f) uchyla się ust. 7c i 7d,
g) ust. 11 otrzymuje brzmienie:
"11. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów
publicznych oraz ministrem właściwym do spraw zdrowia
określi, w drodze rozporządzenia:
1) rodzaje wydatków ze środków funduszu rehabilitacji,
w tym w ramach zasady de minimis,
2) warunki wykorzystania środków funduszu
rehabilitacji,
3) zakres, warunki i formy udzielania pomocy
indywidualnej,
4) tryb ustalania zakładowego regulaminu wykorzystania
tych środków,
5) warunki tworzenia indywidualnych programów
rehabilitacji, w tym skład i zakres działania komisji
tworzącej te programy
- mając na względzie prawidłowe wykorzystanie środków
tego funduszu.";
15) w art. 34 ust. 9 otrzymuje brzmienie:
"9. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego
określi, w drodze rozporządzenia, tryb kontroli
prowadzonej przez organy upoważnione do kontroli na
podstawie ustawy, z wyłączeniem organów sprawujących
kontrolę na podstawie odrębnych przepisów, mając na
względzie zapewnienie prawidłowego przeprowadzania
kontroli.";
16) w art. 35a w ust. 1:
a) po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:
"6a) finansowanie z Funduszu wydatków na instrumenty
lub usługi rynku pracy określone w ustawie o promocji,
w odniesieniu do osób niepełnosprawnych
zarejestrowanych jako poszukujące pracy niepozostające
w zatrudnieniu,",
b) po pkt 9 dodaje się pkt 9a-9c w brzmieniu:
"9a) przyznawanie środków, o których mowa w art. 12,
9b) realizacja zadań, o których mowa w art. 26,
26d-26f,
9c) zlecanie zadań zgodnie z art. 36,";
17) art. 36 otrzymuje brzmienie:
"Art. 36.1. Zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i
społecznej osób niepełnosprawnych mogą być
realizowane na zlecenie Funduszu przez fundacje oraz
organizacje pozarządowe.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, mogą być
realizowane ze środków Funduszu przez fundacje i
organizacje pozarządowe również na zlecenie samorządu
województwa lub powiatu.
3. Do zlecania zadań, o którym mowa w ust. 1 i 2,
stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 24
kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i
o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.
)).
4. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego
określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje zadań z
zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych,
które mogą być zlecane fundacjom oraz organizacjom
pozarządowym, mając na względzie zapewnienie
realizacji potrzeb osób niepełnosprawnych.";
18) w art. 41:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Na wniosek pracodawcy poniesione przez niego koszty
szkolenia zatrudnionych osób niepełnosprawnych mogą być
zrefundowane ze środków Funduszu do wysokości 90% tych
kosztów, nie więcej jednak niż do wysokości
dwukrotnego przeciętnego wynagrodzenia na jedną osobę.",
b) po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
"5. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego
określi, w drodze rozporządzenia warunki i tryb
dokonywania refundacji kosztów szkolenia, mając na względzie
zapewnienie skuteczności udzielanej pomocy oraz prawidłowe
dokonywanie refundacji zgodnie z zasadami udzielania
pomocy w ramach pomocy na szkolenia.";
19) w art. 42 w ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3.Do zakresu działania Rady należy:
1) przedstawianie Pełnomocnikowi:
a) propozycji przedsięwzięć zmierzających do
integracji osób niepełnosprawnych,
b) propozycji rozwiązań w zakresie zaspakajania potrzeb
osób niepełnosprawnych, wynikających z faktu niepełnosprawności,
c) opinii do materiałów przedkładanych Radzie przez Pełnomocnika,
w tym do projektów:
- aktów prawnych mających lub mogących mieć wpływ na
sytuację osób niepełnosprawnych, planów finansowych
oraz sprawozdań Funduszu,
- rządowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych
oraz informacji o ich realizacji,
d) rocznych informacji o działalności Rady,
2) sygnalizowanie odpowiednim organom potrzeby wydania
lub zmiany przepisów dotyczących sytuacji osób niepełnosprawnych.";
20) w art. 43:
c) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) pięciu przedstawicieli organów administracji rządowej,
w tym jednego przedstawiciela Ministra Finansów,",
b) w ust. 2 wyrazy "uprawnionych organizacji" zastępuje
się wyrazem "Pełnomocnika",
c) w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) na wniosek Pełnomocnika,",
d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
"3a. W przypadku gdy wniosek o odwołanie członka Rady
składa Pełnomocnik, minister właściwy do spraw
zabezpieczenia społecznego może przed odwołaniem członka
Rady zasięgnąć opinii organu lub organizacji, którą
członek Rady reprezentuje.",
e) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Posiedzenia Rady zwoływane są przez jej
przewodniczącego lub co najmniej 5 członków Rady nie
rzadziej niż raz na kwartał oraz w każdym czasie na
wniosek Pełnomocnika.";
21) w art. 44 :
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Wydatki związane z obsługą Rady są finansowane
ze środków urzędu obsługującego ministra właściwego
do spraw zabezpieczenia społecznego.",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego
określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb działania
Rady, w tym jej organizację, mając na względzie
zapewnienie sprawnego funkcjonowania Rady.";
22) w art. 44c ust. 9 otrzymuje brzmienie:
"9. Na wniosek członków rad zamieszkałych poza
miejscem obrad rady mogą być finansowane, odpowiednio z
budżetu samorządu województwa i powiatu, koszty ich
przejazdów publicznymi środkami komunikacji, na
zasadach określonych w przepisach w sprawie wysokości
oraz warunków ustalania należności przysługujących
pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej
jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej
na obszarze kraju.";
23) w art. 45 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Fundusz jest państwowym funduszem celowym w
rozumieniu przepisów o
finansach publicznych.";
24) w art. 46 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
"7) wpłaty, o których mowa w art. 26 ust. 4 oraz w
art. 41 ust. 4, a także spłaty pożyczek, o których
mowa w art. 12, udzielonych przed dniem 1 stycznia 2007
r., wraz z oprocentowaniem,";
25) w art. 46a w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w
brzmieniu:
"1a) na zadanie, o którym mowa w art. 25a ust. 3 - w
wysokości zapewniającej jego realizację,";
26) w art. 47:
a) w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
"1a) zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej
osób niepełnosprawnych realizowane przez fundacje i
organizacje pozarządowe,",
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Działalność Funduszu nie podlega opodatkowaniu
podatkiem dochodowym."
c) uchyla się ust. 6;
27) w art. 49:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Do wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1, art.
23, art. 31 ust. 3 pkt 1 i art. 33 ust. 4a, 7 i 7a,
stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 5a-5d
oraz art. 49a i 49b, przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.
60, z późn. zm. )), zwanej dalej "Ordynacją
podatkową", z tym że uprawnienia organów
podatkowych określone w tej ustawie przysługują
Prezesowi Zarządu Funduszu.",
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego
i Prezes Zarządu Funduszu mogą wydawać decyzje, o których
mowa w art. 48, art. 67 lub art. 67a Ordynacji
podatkowej, z zastrzeżeniem dopełnienia warunku
dokonania wpłat, o których mowa w ust. 1, w terminach
określonych decyzją.",
c) po ust. 5 dodaje się ust. 5a-5d, w brzmieniu:
"5a. Należności z tytułu wpłat mogą być umarzane
w całości lub w części decyzją Prezesa Zarządu
Funduszu wyłącznie w przypadku ich całkowitej nieściągalności.
5b. Całkowita nieściągalność, o której mowa w ust.
5, zachodzi gdy:
1) dłużnik zmarł nie pozostawiając żadnego majątku
lub pozostawił ruchomości nie podlegające egzekucji na
podstawie odrębnych przepisów albo pozostawił
przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna
wartość nie przekracza kwoty stanowiącej trzykrotność
przeciętnego wynagrodzenia i jednocześnie brak jest
następców prawnych oraz nie ma możliwości
przeniesienia odpowiedzialności na osoby trzecie w
rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej,
2) sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika
lub umorzył postępowanie upadłościowe z przyczyn, o
których mowa w art. 13 oraz w art. 361 pkt 1 i 2 ustawy
z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i
naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535, z późn. zm. )),
3) nastąpiło trwałe zaprzestanie prowadzenia działalności
przy jednoczesnym braku majątku, z którego można
egzekwować należności małżonka, następców
prawnych, możliwości przeniesienia odpowiedzialności
na osoby trzecie w rozumieniu przepisów Ordynacji
podatkowej,
4) nie nastąpiło zaspokojenie należności w zakończonym
postępowaniu likwidacyjnym,
5) wysokość zaległej wpłaty nie przekracza pięciokrotnej
kwoty kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym,
6) stwierdzono brak majątku, z którego można prowadzić
egzekucję,
7) jest oczywiste, że w postępowaniu egzekucyjnym nie
uzyska się kwot przekraczających wydatki egzekucyjne.
5c. Prezes Zarządu Funduszu może, w drodze decyzji, na
wniosek pracodawcy, w przypadku uzasadnionym ważnym
interesem pracodawcy lub interesem publicznym, odroczyć
termin płatności należności albo rat należności z
tytułu wpłat lub rozłożyć zapłatę należności na
raty, uwzględniając możliwości płatnicze pracodawcy
oraz stan finansów Funduszu, wyłącznie:
1) pod warunkiem rozpoczęcia spłaty zaległości w
miesiącu następującym po miesiącu wydania decyzji w
przypadku rozłożenia należności na raty lub
2) w razie spełnienia przez pracodawcę warunków dla
zwolnienia z wpłat w miesiącu wystąpienia z wnioskiem
o odroczenie lub rozłożenie na raty.
5d. W przypadku odroczenia terminu płatności należnych
wpłat na Fundusz i rozłożenia na raty należności z
tytułu wpłat naliczana jest opłata prolongacyjna na
zasadach określonych w Ordynacji podatkowej.";
28) w art. 50 w ust. 6 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8) składanie ministrowi właściwemu do spraw
zabezpieczenia społecznego, w terminie do dnia 20 marca
każdego roku, sprawozdań z działalności Funduszu.".
Art. 2. W ustawie z dnia 26 lipca 1991r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14,
poz.176, z późn. zm. ) ) w art. 21 w ust. 1 dodaje się
pkt 40c w brzmieniu:
"40c) zwrot kosztów przejazdu ucznia oraz jego
opiekuna środkami komunikacji publicznej, o których
mowa w art. 17 ust. 3 i 3a ustawy o systemie oświaty,".
Art. 3. W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. )) w
art. 17 ust. 3a otrzymuje brzmienie:
"3a. Obowiązkiem gminy jest:
1) zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie
i wychowanie odbywa się na podstawie art. 71b, bezpłatnego
transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej
szkoły podstawowej i gimnazjum, a uczniom posiadającym
orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności
wraz ze wskazaniem, o którym mowa w art. 6b ust. 3 pkt 9
ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
(Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późń. zm.) także do
najbliższej szkoły ponadgimnazjalnej, nie dłużej
jednak niż do ukończenia 21 roku życia;
2) zapewnienie dzieciom i młodzieży, o których mowa w
art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem
umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, bezpłatnego
transportu i opieki, w czasie przewozu do ośrodka umożliwiającego
tym dzieciom i młodzieży realizację obowiązku
szkolnego i obowiązku nauki, nie dłużej jednak niż do
ukończenia 25 roku życia;
3) zwrot kosztów przejazdu ucznia, o którym mowa w ust.
1 i 2, oraz jego opiekuna środkami komunikacji
publicznej, do szkoły lub ośrodka wymienionych w pkt 1
i 2, jeżeli dowożenie i opiekę zapewniają rodzice.".
Art. 4. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o
ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn.
zm. )) w art. 122 w ust. 1 uchyla się pkt 5.
Art. 5. W ustawie z dnia 13 października 1998 r. o
systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz.
887, z późn. zm. )) w art. 16 uchyla się ust. 13 i 14.
Art. 6. W ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99,
poz. 1001, z późn. zm. )) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 33 w ust. 4 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w
brzmieniu:
"2a) otrzymał jednorazowo środki z Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub
instytucji z udziałem środków publicznych na podjęcie
działalności gospodarczej, rolniczej lub wniesienie wkładu
do spółdzielni socjalnej;";
2) art. 105 otrzymuje brzmienie:
"Art. 105. Przedsiębiorcy Polskiego Związku Głuchych
i Polskiego Związku Niewidomych oraz Związku Ociemniałych
Żołnierzy Rzeczypospolitej Polskiej, Towarzystwo Opieki
nad Ociemniałymi, Zakład Opieki dla Niewidomych w
Laskach oraz zakłady aktywności zawodowej nie opłacają
składek na Fundusz Pracy za zatrudnionych pracowników o
znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.".
Art. 7. W ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach
publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420
oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 22 w ust. 2 po pkt 14 kropkę zastępuje się
przecinkiem i dodaje się pkt 15 w brzmieniu:
"15) z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
z tytułu zwrotu kosztów, o których mowa w art. 26 albo
26e ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
(Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.)";
2) w art. 22 w ust. 6 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) sfinansowanie wydatków bieżących lub
inwestycyjnych związanych z uzyskiwaniem przez jednostkę
budżetową dochodów z tytułów wymienionych w ust. 1
pkt 1, a przez państwową jednostkę budżetową również
z tytułów wymienionych w ust. 2 pkt 1-3, 5-11, 14 i 15;".
Art. 8. Na wniosek osoby, która otrzymała pożyczkę na
rozpoczęcie działalności gospodarczej lub rolniczej na
podstawie art. 12 ustawy wymienionej w art. 1, w
dotychczasowym jego brzmieniu, starosta może:
1) umorzyć do 50% kwoty pożyczki - pod warunkiem
prowadzenia przez dłużnika działalności gospodarczej
albo rolniczej przez okres co najmniej 24 miesięcy oraz
po spełnieniu pozostałych warunków umowy;
2) odroczyć termin spłaty pożyczki, rozłożyć jej spłatę
na raty lub umorzyć spłatę w części albo w całości,
jeżeli pożyczka stała się wymagalna - w przypadku
uzasadnionym trudną sytuacją materialną lub losową dłużnika.
Art. 9. 1. Finansowanie składek na ubezpieczenia społeczne
na zasadach określonych w art. 25 ust. 2, 3, 3a i 3b
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym
do dnia 31 grudnia 2006 r., przysługuje nie dłużej niż
do składek rozliczanych w dokumentach składanych za
grudzień 2006 r.
2. Nie podlegają finansowaniu na zasadach określonych w
art. 25 ust. 2, 3, 3a i 3b ustawy, o której mowa, w art.
1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006
r., zaległe składki na ubezpieczenia społeczne
rozliczane w dokumentach składanych za okres do dnia 31
grudnia 2006r., jeżeli złożenie tych dokumentów do
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nastąpi po dniu 30
września 2007 r.
Art. 10. Z dniem 31 grudnia 2007r. ulegają umorzeniu
wzajemne należności i zobowiązania między Zakładem
Ubezpieczeń Społecznych a budżetem państwa i Państwowym
Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych powstałe
z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne należnych
za okres do 31
grudnia 2006 r., które podlegały finansowaniu ze środków
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
i budżetu państwa.
Art. 11. Przepisy art. 29 ustawy, o której mowa w art.
1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się
do utworzonych przez powiat lub gminę wyodrębnionych
organizacyjnie i finansowo jednostek, które uzyskały
status zakładu aktywności zawodowej przed dniem 1
stycznia 2007 r.
Art. 12. 1. Pracodawcy, którzy przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy przeznaczyli w przypadku zagrożenia
utraty płynności finansowej, na okres przejściowy, nie
dłuższy niż 12 miesięcy, do 70% środków zakładowego
funduszu rehabilitacji na spłatę zobowiązań w celu
utrzymania zagrożonych likwidacją miejsc pracy osób
niepełnosprawnych, są zobowiązani do zwrotu tych środków
na rachunek zakładowego funduszu rehabilitacji osób
niepełnosprawnych w terminie 12 miesięcy od dnia ich
przeznaczenia, jednak nie później niż do dnia 31
grudnia 2007 r.
2. W przypadku przekroczenia terminu, wymienionego w ust.
1, pracodawca jest zobowiązany do dokonania wpłaty określonej
w art. 33 ust. 4a pkt 2 ustawy , o której mowa w art. 1.
Art. 13. Środki zgromadzone z przeznaczeniem na
indywidualne programy rehabilitacji, które nie zostały
wydatkowane przed wejściem w życie niniejszej ustawy,
pracodawca przeznacza na realizację celów określonych
w art. 33 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, w tym
co najmniej 20% na pomoc indywidualną.
Art. 14. Pracodawcy, którzy zachowali zakładowy fundusz
rehabilitacji i niewykorzystane środki tego funduszu na
podstawie art. 33 ust. 7b ustawy, o której mowa w art.
1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia
2007r., zachowują zakładowy fundusz rehabilitacji i
niewykorzystane środki tego funduszu na dotychczasowych
zasadach.
Art. 15. Rada, określona w art. 42 ustawy, o której
mowa w art. 1, powołana przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, wykonuje swoje zadania do czasu powołania
nowej, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2006
r.
Art. 16. Opłatę prolongacyjną, o której mowa w art. 1
pkt 23 lit. c, nalicza się w odniesieniu do należności
z tytułu wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1, art.
23, art. 31 ust. 3 pkt 1 i art. 33 ust. 4a, 7 i 7a ustawy
wymienionej w art. 1, w przypadku decyzji wydawanych począwszy
od stycznia 2007 r.
Art. 17. Sprawy wszczęte, a niezakończone przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy podlegają
rozpatrzeniu według przepisów dotychczasowych.
Art. 18. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na
podstawie art. 26c ust. 6, art. 29 ust. 2 i 4,
art. 33 ust. 11, art. 34 ust. 9, art. 36 ust. 2 i art. 44
ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do
czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych,
nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007 r., oraz
mogą być zmieniane na podstawie upoważnienia w
brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 19. Ogłoszenie tekstu jednolitego ustawy z dnia 27
sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych nastąpi w
terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia niniejszej
ustawy.
Art. 20. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 1, pkt 5-11,
pkt 13, pkt 14 lit. a i e oraz art. 2-5, art. 9-11, art.
14 i 16, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2007
r.
Źródło: >>Komunikat
po posiedzeniu Rady Ministrów<<
|