>>Aktualności<<
|
Rada Ministrów
zaakceptowała informację rządu Rzeczypospolitej
Polskiej o działaniach podejmowanych w 2004 roku na
rzecz realizacji postanowień uchwały Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej z 1 sierpnia 1997 roku
"Karta Praw Osób Niepełnosprawnych". Uchwała
Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 1 sierpnia 1997 roku -
"Karta Praw Osób Niepełnosprawnych"
potwierdza prawo osób niepełnosprawnych do niezależnego,
samodzielnego i aktywnego oraz wolnego od przejawów
dyskryminacji życia. W uchwale wymieniono dziesięć
szczegółowych praw, wskazując tym samym na
najistotniejsze i najbardziej wrażliwe sfery życia społecznego,
które wymagają szczególnego zainteresowania i troski. "Karta Praw Osób Niepełnosprawnych"
zobowiązuje jednocześnie rząd do składania co roku
informacji o działaniach podjętych w celu wprowadzenia
jej postanowień w życie.
Tak jak i w latach poprzednich, pełnomocnik rządu do
spraw osób niepełnosprawnych zwrócił się do
wszystkich ministrów i kierowników wybranych urzędów
centralnych (w sumie 28), z prośbą o przekazanie
informacji o podejmowanych w 2004 roku działaniach, w
celu umożliwienia osobom niepełnosprawnym rzeczywistego
korzystania z praw, o których mowa w Karcie.
Po raz pierwszy została opracowana specjalna ankieta.
Decyzja o nowej formule zbierania informacji oraz
rozszerzeniu zakresu poszukiwanych danych była
umotywowana m.in. koniecznością uwrażliwienia resortów
na ideę tzw. "mainstreaming disability".
Koncepcja ta oznacza "zintegrowane podejście do
niepełnosprawności". Polega na włączaniu rozwiązań
dotyczących osób niepełnosprawnych w główny nurt
polityki oraz jest równoznaczna z dzieleniem
odpowiedzialności za te rozwiązania przez cały rząd.
Polityka zintegrowanego podejścia do niepełnosprawności
wynika z szeregu dokumentów Unii Europejskiej, natomiast
w Polsce właśnie "Karta Praw Osób Niepełnosprawnych"
uosabia jej przesłanie i dlatego jej zapisy powinny być
uwzględnianie za każdym razem, gdy kreuje się nowe
rozwiązania lub przygotowuje nowe strategie.
Zebrane za pośrednictwem ankiety informacje posłużyły
do opracowania projektu Informacji rządu
Rzeczypospolitej Polskiej o działaniach podejmowanych w
2004 roku na rzecz realizacji postanowień uchwały Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej z 1 sierpnia 1997 roku
"Karta Praw Osób Niepełnosprawnych". Projekt
ten był następnie przekazany do konsultacji
ministerstwom i zainteresowanym organom centralnym.
W przedstawionej Radzie Ministrów ostatecznej wersji
Informacji omówione zostały społeczno-demograficzne
aspekty zjawiska niepełnosprawności w Polsce oraz
szczegółowe działania, podejmowane w 2004 roku na
rzecz osób niepełnosprawnych wymienione w Karcie, m.in.
w zakresie prawa do dostępu do leczenia i opieki
medycznej, do zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne,
pomocnicze i sprzęt rehabilitacyjny, prawa do nauki w
szkołach wspólnie ze swymi pełnosprawnymi rówieśnikami,
prawa do pracy na otwartym rynku pracy, zgodnie z
kwalifikacjami i wykształceniem oraz prawa do życia w
środowisku wolnym od barier funkcjonalnych.
Prawo osób niepełnosprawnych do dostępu do leczenia i
opieki medycznej stanowi rozwinięcie konstytucyjnej
zasady ochrony zdrowia. Działania Ministerstwa Zdrowia,
jako organu odpowiedzialnego za realizację polityki
zdrowotnej państwa, koncentrowały się przede wszystkim
wokół zagadnień legislacyjnych, tworzących ramy
prawne dla funkcjonowania systemu.
Szczególne potrzeby osób niepełnosprawnych uwzględniono
m.in. w:
- ustawie z 27
sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych. W ustawie wprowadzone zostały
rozwiązania ostatecznie przesądzające, że w
zakresie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i
środki pomocnicze obowiązywać będzie
"system otwarty". Zapewnia on lepszy
dostęp do przedmiotów i środków pomocniczych.
Pacjent w tym systemie jest ostatecznym podmiotem
dokonującym wyboru. Z drugiej strony zwiększanie
konkurencyjności powinno pozwolić na
polepszenie jakości dostarczanego sprzętu i
zmniejszania cen;
- rozporządzeniu
ministra zdrowia z 17 grudnia 2004 roku w sprawie
limitu cen dla wyrobów medycznych będących
przedmiotami ortopedycznymi i środków
pomocniczych, o takim samym zastosowaniu, ale różnych
cenach oraz limitu cen dla napraw przedmiotów
ortopedycznych;
- rozporządzeniu
ministra zdrowia z 17 grudnia 2004 roku w sprawie
wyrobów medycznych będących przedmiotami
ortopedycznymi i środków pomocniczych, wysokości
udziału własnego świadczeniobiorcy w cenie
nabycia, podstawowych kryteriów ich
przyznawania, okresów użytkowania, a także
wyrobów medycznych będących przedmiotami
ortopedycznymi podlegającymi naprawie w zależności
od wskazań medycznych oraz wzoru zlecenia na
zaopatrzenie w te wyroby i środki.
W przypadku osób niepełnosprawnych
jedną z form pomocy jest dofinansowanie, na podstawie
ustawy z 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych, zaopatrzenia w sprzęt
rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki
pomocnicze.
O taką pomoc mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne,
których dochód nie przekracza określonego w przepisach
prawa kryterium dochodowego. W przypadku sprzętu
rehabilitacyjnego o pomoc mogą ubiegać się także
osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające
osobowości prawnej, jeżeli spełnią warunki określone
przepisami prawa. Ponadto, w przypadku osób niepełnosprawnych,
konieczność zakupu sprzętu rehabilitacyjnego musi być
uzasadniona potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności.
W 2004 roku samorządy powiatowe wypłaciły dla
121.560 osób niepełnosprawnych, na realizację w/w
zadania, 82.942.889 zł (w 2003 roku 52.190.288 zł).
W roku 2004, obok działań
legislacyjnych, Ministerstwo Zdrowia dofinansowywało
zadania realizowane przez organizacje pozarządowe w
zakresie:
- edukacji obejmującej
problematykę niepełnosprawności (profilaktyka
i rehabilitacja) oraz kształtowania umiejętności
udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i
przewlekle chorym, prowadzone dla osób:
- opiekujących się
bezpośrednio osobami niepełnosprawnymi
(w szczególności: rodziców innych członków
rodzin, opiekunów osób niepełnosprawnych);
- asystentów osób
niepełnosprawnych;
- wolontariuszy,
- prowadzenia różnych form
działań, mających na celu nabywanie,
podtrzymanie i rozwijanie umiejętności zwiększających
szansę lepszego funkcjonowania psychospołecznego,
kierowanych zwłaszcza do osób niepełnosprawnych
i przewlekle chorych,
- edukacji zdrowotnej ułatwiającej
rozwiązywanie problemów zdrowotnych i kształtowanie
zachowań prozdrowotnych.
Prawo dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
do kształcenia w integracji z pełnosprawnymi rówieśnikami
było realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i
Sportu. Uczniowie niepełnosprawni mają możliwość
kształcenia w szkołach specjalnych i ogólnodostępnych.
W 2004 roku można było zaobserwować nieznaczny wzrost
liczby szkół specjalnych oraz wzrost liczby oddziałów
specjalnych w szkołach ogólnodostępnych. W sumie ok.
1.400 więcej uczniów niepełnosprawnych zostało objętych
tym systemem kształcenia. W roku ubiegłym zaobserwowano
także znaczną tendencję zmierzającą do
upowszechnienia kształcenia uczniów niepełnosprawnych
w szkołach ogólnodostępnych. Z danych MENiS wynika, że
wzrosła liczba oddziałów integracyjnych i ogólnodostępnych
w szkołach podstawowych i gimnazjum.
Co roku wzrasta liczba osób niepełnosprawnych, które
podejmują naukę na wyższych uczelniach. Wg danych GUS
z 30 listopada 2004 roku, we wszystkich typach uczelni
studiuje blisko 9.256 osób niepełnosprawnych o różnych
rodzajach niepełnosprawności (dla porównania w roku
2003 - 7.106 osób). Studenci będący osobami niepełnosprawnymi
stanowią blisko 0,5 proc. ogółu studentów (w roku
2003 - 0,4 proc. ogółu studentów). Nastąpił wzrost o
blisko 30 proc..
W ramach realizacji prawa do pracy na otwartym rynku
pracy zgodnie z kwalifikacjami, wykształceniem i możliwościami
prezes Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
przekazuje, na podstawie ustawy z 27 sierpnia 1997 roku o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu
osób niepełnosprawnych, środki Funduszu samorządom
wojewódzkim i powiatowym na realizację określonych
ustawowo zadań. W roku 2004 Państwowy Fundusz przekazał
jednostkom samorządu powiatowego 97.873.885 zł na
zadania związane z rehabilitacją zawodową i
zatrudnianiem osób niepełnosprawnych.
Jednym z zadań finansowanych przez samorządy ze środków
PFRON jest zwrot kosztów przystosowania do potrzeb osób
niepełnosprawnych tworzonych lub istniejących stanowisk
pracy. Ze środków PFRON przeznaczono 11.984.500 zł na
przystosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych 489
tworzonych lub istniejących stanowisk pracy. Średni
koszt przystosowania jednego stanowiska pracy wyniósł
24.508 zł.
Ze środków przekazanych przez Fundusz samorządom
powiatowym finansowane są również szkolenia dla osób
niepełnosprawnych bezrobotnych, poszukujących pracy.
Celem tych szkoleń jest zwiększanie szans osób niepełnosprawnych
na uzyskanie zatrudnienia, podwyższenie kwalifikacji
zawodowych lub zwiększanie aktywności zawodowej. Samorządy
powiatowe przekazały na ten cel 7.228.056 zł, a koszt
jednego szkolenia wyniósł średnio 975 zł. Po zakończeniu
szkolenia 1.146 osób niepełnosprawnych uzyskało
zatrudnienie, z czego 497 osób to kobiety.
Osoba niepełnosprawna bezrobotna, poszukująca pracy, która
nie osiągnęła wieku emerytalnego może uzyskać pożyczkę
na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Starostowie
wypłacili 568 pożyczek na łączną kwotę 18.590.861 zł.
Przeciętna pożyczka została udzielona w wysokości
32.730 zł.
W roku 2004 samorządy województwa otrzymały ze środków
Funduszu na realizację zadań na rzecz osób niepełnosprawnych
90.029.899 zł, z czego na realizację zadań z zakresu
rehabilitacji zawodowej wykorzystały 43.926.6021 zł.
Jednym z zadań realizowanych na podstawie ustawy o
rehabilitacji zawodowej jest zwrot kosztów szkoleń
organizowanych przez zakłady pracy chronionej, w związku
z koniecznością zmiany profilu produkcji. Zawarto 8 umów
dotyczących zwrotu kosztów szkoleń 209 osób niepełnosprawnych
i wykorzystano na ten cel 924.377 zł.
Pracodawcy, którzy prowadzą zakłady pracy chronionej,
mogą również uzyskać jednorazową pożyczkę udzielaną
w celu ochrony istniejących w ich zakładzie miejsc
pracy osób niepełnosprawnych. W 2004 roku podpisano 73
umowy pożyczki na łączną kwotę 19.797.259 zł.
Ze środków Funduszu także marszałkowie dofinansowują
koszty tworzenia i działania zakładów aktywności
zawodowej. Celem działalności tych zakładów jest
zatrudnianie osób niepełnosprawnych zaliczonych do
znacznego stopnia niepełnosprawności i przygotowanie
ich do pracy na otwartym rynku pracy oraz pomoc w
realizacji niezależnego i aktywnego życia.
Przykłady te są jednymi z bardzo wielu działań
podejmowanych na rzecz osób niepełnosprawnych.
Podczas konferencji
prasowej po posiedzeniu Rady Ministrów sekretarz stanu w
Ministerstwie Polityki Społecznej Leszek Zieliński
powiedział m.in.: - Dzisiaj rząd przyjął
sprawozdanie, z realizacji "Karty Osób Niepełnosprawnych",
które zostało wprowadzone uchwałą Sejmu w 1997 roku.
Informacja odnosi się do szczegółowych praw
wymienionych w tej uchwale sejmowej. W tym roku zwróciłem
się do wszystkich 28 ośrodków centralnych, ministerstw
i urzędów z prośbą o przekazanie informacji o
podejmowanych działaniach i po raz pierwszy zostało to
zrobione poprzez specjalną ankietę, która
usystematyzowuje informację. Po drugie poprosiłem także
o uzupełnienie, w jaki sposób prawa osób niepełnosprawnych
są realizowane przez te urzędy centralne, czy są one
wyczulone na te działania.
Skłoniło nas do takiego podejścia to, że wprowadzamy
coraz mocniej tzw. ideę włączania problematyki osób
niepełnosprawnych w główne nurty wszystkich polityk -
na szczeblu rządowym i samorządowym, aby każde działanie,
nowe wyzwanie, nowe prawa były zawsze oceniane pod kątem
praw osób niepełnosprawnych i to jest ta nowość, którą
udało nam się w tej informacji po raz pierwszy także
uwzględnić.
Jaki obraz wyłania się z tej informacji? Otóż chciałbym
powiedzieć, że jest on zgodny z naszymi oczekiwaniami.
Jest to kolejny rok, gdzie obserwujemy nieznaczną poprawę
sytuacji, docieramy do znacznie większej liczby osób
niepełnosprawnych z różnorodną pomocą. (...)
Odnotować należy wzrost środków przeznaczonych na
opiekę osób niepełnosprawnych. I tak na rehabilitację
leczniczą w 2004 r Ministerstwo Zdrowia wydało 814
milionów 606 tysięcy złotych, co w stosunku do roku
2003 oznacza wzrost o ponad 300 milionów złotych. Także
niewielki wzrost - o 20 milionów złotych - zanotowano w
zaopatrzeniu w przedmioty ortopedyczne, środki
pomocnicze i lecznicze. Dofinansowanie ortopedyczne, także
dla osób niepełnosprawnych, realizowane było przez
samorządy powiatowe ze środków Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i na zadania te
wydano 82 miliony 942 tysiące złotych, co w stosunku do
2003 roku jest wzrostem zdecydowanym, bo w 2003 roku na
to zadanie wydano 52 miliony 190 tysięcy złotych. (...)
Zdecydowaną poprawę sytuacji zanotowano w warsztatach
terapii zajęciowej. Jak państwo wiecie pod koniec ubiegłego
roku, odbyła się duża dyskusja na temat warsztatów
terapii zajęciowej, gdzie obawiano się o ich losy, o
to, że nie będą finansowane. Wydaje się, że sytuacja
została opanowana. W ubiegłym roku liczba warsztatów
wzrosła o 62 warsztaty, czyli o 12 procent, i w tej
chwili mamy 560 warsztatów terapii zajęciowej. Mamy w
tej dziedzinie jeszcze pewne niedomagania. Jeszcze około
60 powiatów nie ma warsztatów terapii zajęciowej.
Wydaje się, że te białe plamy znikną w najbliższych
dwóch latach, przy założeniu, że sytuacja będzie się
z roku na rok poprawiać. (...)
Odnotowaliśmy także znaczny wzrost udziału niepełnosprawnych
w turnusach rehabilitacyjnych. W porównaniu do roku
ubiegłego liczba osób korzystających z dofinansowania
zwiększyła się o 22 tysiące. Kwota wydatkowana na tę
formę rehabilitacjiz Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych wzrosła o 20 procent.
Także na finansowanie robót budowlanych obiektów służącym
osobom niepełnosprawnym marszałkowie zawarli 216 umów
na łączną kwotę ponad 43 milionów złotych, i to
oznacza wzrost znowu do roku poprzedniego o 17 procent.
Ten temat, który - na co zwracam uwagę - wywoływał również
w ubiegłym roku duże napięcia, czyli aktywność osób
niepełnosprawnych na rynku pracy, czyli tzw.
rehabilitacja zawodowa. Muszę powiedzieć, że nie
sprawdziły się czarne wizje. W momencie przystąpienia
Polski do Unii Europejskiej, kiedy zakładano znaczący
spadek zatrudnienia osób niepełnosprawnych w związku z
wprowadzeniem nowych regulacji, wprowadziliśmy, rozporządzenie,
które regulowało sprawy zatrudniania i udzielania
pomocy osobom, przedsiębiorcom, które zatrudniają
osoby niepełnosprawne. Sytuacja została opanowana,
uregulowana, bardziej czytelne stały się zasady
przyznawania dofinansowania do zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Dużą rolę odegrała w tym przypadku nasza polityka,
ponieważ odnotowaliśmy po raz pierwszy wzrost
zatrudnienia osób niepełnosprawnych i to znaczny w
stosunku do lat poprzednich, na tzw. otwartym rynku
pracy. I o to chodziło, żeby wyprowadzić osoby niepełnosprawne,
niekoniecznie kierować je tylko do zakładów pracy
chronionej, ale żeby one mogły znaleźć swoje miejsce
na otwartym rynku pracy.
Poprawiliśmy także sytuację w likwidacji barier
funkcjonalnych, tutaj zanotowaliśmy wzrost o 40 procent
wykorzystania środków, w stosunku do poprzedniego roku.
(...)
Kolejny temat, na który chciałem zwrócić uwagę, to
edukacja. To jest bardzo trudna dziedzina, do której w
tym roku i w latach przyszłych będziemy przywiązywać
dużą wagę - edukacja osób niepełnosprawnych, a
statystyki były bardzo niepokojące. Przy dużym naszym
zaangażowaniu zaobserwowano tendencję zmierzającą do
upowszechnienia kształcenia uczniów niepełnosprawnych
w szkołach ogólnodostępnych, czyli praktycznie jest
coraz więcej klas integracyjnych, szkół integracyjnych
ogólnodostępnych na poziomie szkoły podstawowej i
gimnazjum. Gorzej jest z liceami, ale myślę, że w miarę
kończenia nauki w gimnazjach sytuacja w naturalny sposób
, także w liceach ogólnokształcących, się poprawi.
Jest to bardzo ważna tendencja, która nas szczególnie
cieszy.
Zwiększono poziom indywidualnego kształcenia dla tych
osób ze znacznym upośledzeniem, które nie są w stanie
same dojeżdżać do szkół. W roku szkolnym 2003-2004,
objęliśmy w szkołach podstawowych indywidualnym tokiem
nauczania około 10 tysięcy osób, w roku szkolnym
2004-2005 już ponad 12 tysięcy. W gimnazjach ogólnodostępnych
liczba ta wynosiła odpowiednio w roku szkolnym 2003-2004
r. - 4 400, a w 2004-2005 r. już 6,5 tysiąca. Warte
podkreślenia jest to, że nastąpił wzrost liczby
studentów-osób niepełnosprawnych o około 30 procent w
stosunku do 2003 roku.
W przyszłości chcemy zdecydowanie poprawić współpracę
międzyresortową. Rozpoczęliśmy prace w kierunku powołania
zespołu międzyresortowego, żeby w przyszłości pełnomocnik
mógł lepiej koordynować pracę wszystkich ministerstw,
żeby także taki zespół międzyresortowy mógł
zaproponować programy, które będą programami rządowymi
skierowanymi do osób niepełnosprawnych, żeby jeszcze
lepiej adresować naszą pomoc dla osób niepełnosprawnych.
Chciałbym podkreślić, że w tym roku chcemy wprowadzić
4 programy dotyczące edukacji, likwidacji barier, i
skierować je tam, gdzie one są w tej chwili najbardziej
potrzebne, czyli do ośrodków szkolno-wychowawczych i do
szkół integracyjnych.
Źródło: >>Komunikat
po posiedzeniu Rady Ministrów<<
|