>>Aktualności<<
|
Projekt ustawy powstał
w związku z potrzebą uporządkowania systemu
rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych,
przy zapewnieniu dalszej racjonalizacji i większej
efektywności wykorzystania środków finansowych, dostępnych
w tym systemie. W
latach minionych podstawowym celem polityki państwa
wobec osób niepełnosprawnych była ich aktywizacja
zawodowa. Celowi zatrudnienia podporządkowanych było
wiele instrumentów i strumieni wydatków. Podstawowym źródłem
finansowania tak zdefiniowanej polityki były:
- środki Państwowego
Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
(PFRON);
- środki budżetu państwa.
W 2004 r. nastąpiła istotna
racjonalizacja wydatków w ramach systemu, przy czym
szczególne znaczenie miało wprowadzenie:
- dofinansowania do
wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, zamiast
zwrotu podatku VAT;
- obowiązku odprowadzania do
PFRON 20 procent wpłat przez zobowiązanych
pracodawców, bez względu na wysokość ulgi
uzyskanej z tytułu zakupu produkcji lub usług u
pracodawcy zatrudniającego co najmniej 10
procent osób zaliczonych do znacznego lub
umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
- dostosowanie udzielanej
pomocy publicznej do zasad zawartych w rozporządzeniu
Komisji (WE) nr 2204/2002 z 5 grudnia 2002 r., w
formie programu pomocowego, tj. rozporządzenia
Rady Ministrów z 18 maja 2004 r. w sprawie
rekompensaty zwiększonych kosztów ponoszonych
przez pracodawców z tytułu zatrudniania osób
niepełnosprawnych.
Projektowana ustawa
wprowadzi, w ramach porządkowania systemu, kolejne rozwiązania
obejmujące:
- zaprzestanie przez PFRON i
budżet państwa przekazywania bezpośrednio do
ZUS składek na ubezpieczenia społeczne osób
niepełnosprawnych. Pracodawca będzie odprowadzał
składki we własnym zakresie, w ramach ogólnych,
częściowo refundowanych kosztów pracy;
- modyfikację mechanizmu
zwolnienia z podatków od nieruchomości, rolnego
i leśnego oraz zatrzymywania zaliczek na podatek
dochodowy od osób fizycznych w zależności od
wskaźnika koncentracji zatrudnionych osób niepełnosprawnych,
z jednoczesnym ograniczeniem tego ostatniego
zwolnienia do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych;
- wprowadzenie stałego
mechanizmu współfinansowania ze środków PFRON
podwyższonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych;
- wprowadzenie powszechnej
zasady rekompensaty ze środków publicznych
podwyższonych kosztów zatrudniania osób niepełnosprawnych,
z wyłączeniem pracodawców zobowiązanych do wpłat
na PFRON.
Celem proponowanych
zmian jest stałe zwiększanie liczby aktywnych osób
niepełnosprawnych, w tym aktywnych zawodowo, przy
optymalnym wykorzystaniu środków publicznych. Rozwiązania
wdrożone w 2004 r. oraz planowane do wdrożenia w
projekcie ustawy doprowadzą do stopniowego
"uwalniania" części środków obecnie
"przypisanych" do pracodawców zatrudniających
osoby niepełnosprawne, mających status zakładów pracy
chronionej. Środki te powinny zostać skierowane przede
wszystkim na aktywizację osób niepełnosprawnych oraz
wyrównywanie szans dzieci i młodzieży niepełnosprawnej,
w tym wsparcie ich edukacji, zwłaszcza na poziomie wyższym.
Jest także oczywiste, że nastąpi stopniowe przesuwanie
środków w kierunku otwartego rynku pracy.
Do najważniejszych elementów
nowelizacji, służących osiągnięciu powyższych celów
należy zaliczyć:
- modyfikację zasad systemu
orzeczniczego;
- modyfikację zasad
finansowania działań podejmowanych przez samorządy;
- wdrożenie nowych rozwiązań
wspierających zatrudnienie osób niepełnosprawnych;
- usprawnienie systemu poboru
składek na PFRON;
- wyrównywanie szans dzieci
i młodzieży;modyfikację zasad funkcjonowania
instytucji obsługujących system.
W związku z tym, że
projektowane zmiany dotyczą wielu różnych elementów
systemu oraz z tym, że ustawa o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
była już wielokrotnie nowelizowana, celowe i zasadne było
całościowe opracowanie projektu nowej ustawy, a nie
wprowadzanie kolejnej zmiany przepisów już obowiązujących.
Źródło: >>Komunikat
po Radzie Ministrów<<
|