>>Aktualności<< |
Zmiany zaproponowane w
autopoprawce do projektu ustawy o zmianie ustawy o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych oraz niektórych innych ustaw są
odpowiedzią rządu na otrzymane komentarze,
uwzględniają wiele uwag i propozycji zgłoszonych w
trakcie konsultacji z organizacjami pracodawców,
związków zawodowych, organizacjami pozarządowymi,
instytutami badawczymi i uczelniami wyższymi oraz
instytucjami rządowymi. Swoje stanowiska przedstawiały
także ugrupowania parlamentarne. Biorąc pod uwagę obawy dotyczące
konsekwencji wyrównania wieku emerytalnego, zgłaszane w
oparciu o bieżące doświadczenia z rynku pracy o
wysokiej stopie bezrobocia zdecydowano się odsunąć na
przyszłość dyskusję w sprawie zrównania wieku
emerytalnego kobiet i mężczyzn, jak również
wprowadzenia mechanizmu otrzymywania częściowej
emerytury przed osiągnięciem wieku emerytalnego.
Wiele kontrowersji wzbudzał
projektowany mechanizm zorganizowanej weryfikacji rent z
tytułu niezdolności od pracy. Uznając, że także
stosowanie obecnie obowiązujących przepisów pozwala na
eliminację z systemu rentowego osób pobierających
świadczenia w sposób nieuprawniony przyjęto, że
proces ten nie musi być prowadzony w sposób
zorganizowany, z góry zaplanowany według ustawowego
mechanizmu.
Zmiana przepisów w tym zakresie
pozwoli na systematyczną kontrolę prawidłowości
orzekania o niezdolności do pracy, jak również
dostosowanie systemu orzecznictwa do zmian w technice
medycznej i możliwościach rehabilitacji. Ponadto
powinna spowodować, że renty będą przyznawane osobom,
które faktycznie są niezdolne do pracy jak też
przyczynić się do zmniejszenia skłonności do
przechodzenia na rentę osób, które chciałyby
pobierać rentę i kontynuować dotychczasową pracę. Modyfikacja funkcjonującego obecnie systemu zawieszania i zmniejszania wypłaty świadczeń zmierza ma na celu zmniejszenie skłonności do przechodzenia na rentę osób, które nie zamierzają rezygnować z dotychczasowej pracy a świadczenie rentowe traktują jako dodatek do wynagrodzenia. Dotyczy to szczególnie osób z orzeczoną całkowitą niezdolnością do pracy, którym przyznana renta ma rekompensować utracone możliwości zarobkowe.Aby osiągnąć ten cel proponuje się wprowadzić przepis uzależniający podjęcie wypłaty renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy od rozwiązania stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą - analogicznie jak to ma miejsce w przypadku emerytury.
Proponuje się też obniżanie o 25% renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy oraz renty rodzinnej, do której jest uprawniona jedna osoba, jeżeli rencista pracuje i osiąga przychody z pracy przekraczające połowę minimalnego wynagrodzenia. W okresie osiągania przychodów z pracy rencista taki byłby więc traktowany tak jak rencista częściowo niezdolny do pracy, który nie ma pełnego wymiaru renty dlatego, że zachował zdolność do pracy.
Kolejnym instrumentem, który powinien przyczynić się do ograniczenia skłonności do podejmowania pracy zarobkowej przez rencistów i tzw. wcześniejszych emerytów, a tym samym do zwiększenia dostępności miejsc pracy dla osób bezrobotnych, które nie mają żadnych źródeł utrzymania, jest propozycja obniżenia dopuszczalnego limitu przychodów z pracy zarobkowej z 70% do 50% przeciętnego wynagrodzenia. W przypadku przekroczenia dopuszczalnych limitów renta ulegałaby zmniejszeniu lub zawieszeniu na dotychczasowych zasadach.
Prawo do emerytury lub renty za okres przed dniem 1 stycznia 2005 r. ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu na zasadach obowiązujących przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy. Projektowana ustawa nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej. Źródło: >>MPS<< |