>>Aktualności<<

Centrum Prasowe KANCELARII PREZESA RADY MINISTRÓW w komunikacie po Radzie Ministrów z dnia 26.11.2003 poinformowało o przyjęciu przez Radę Ministrów projektu nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Celem projektowanej nowelizacji jest zracjonalizowanie wydatków, w związku z trudną sytuacją finansów publicznych i koniecznością ograniczenia deficytu budżetowego.
W dokumencie zaproponowano zmiany polegające m.in. na:
  • dodaniu warunku, żeby osoba niepełnosprawna, która prowadzi działalność gospodarczą albo własne lub dzierżawione gospodarstwo rolne i może otrzymać ze środków PFRON dofinansowanie (do wysokości 50 procent) oprocentowania kredytu bankowego, zaciągniętego na kontynuowanie tej działalności, nie osiągnęła wieku emerytalnego;
  • doprecyzowaniu przepisów dotyczących dofinansowań do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych;
  • wspieranie ze środków publicznych rehabilitacji zawodowej, aktywizacji i zatrudniania osób niepełnosprawnych, które nie osiągnęły wieku emerytalnego, obniżeniu wysokości wskaźników procentowych odnoszonych do najniższego wynagrodzenia;
  • jednoznaczne określenie kręgu pracodawców, których miałoby dotyczyć uprawnienie do uzyskania dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych oraz wyraźne wyłączenie z tego kręgu pracodawców zapewniających co najmniej 25-etatowe zatrudnienie ogółem, a nieosiągających 6-procentowego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych;
  • jasne określenie wskaźników i stanów zatrudnienia, w celu ustalenia, czy i w jakim zakresie pracodawca jest uprawniony do otrzymania dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych;
  • zagwarantowanie prawidłowej realizacji przepisów dotyczących dofinansowań do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. Zaproponowano m.in., że w przypadku nieuzgodnienia przez PFRON i pracodawcę salda dofinansowania w terminie do połowy miesiąca następującego po miesiącu złożenia wniosku, Fundusz wydawałby decyzję o odmowie wypłaty dofinansowania z uwagi na brak takiego uzgodnienia. Jednocześnie wprowadzono instytucję odwołania od tej decyzji Funduszu do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego;
  • wprowadzeniu zasady, że każde zbycie środka trwałego, zakupionego ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, powodowałoby powstanie obowiązku wpłacenia na ten fundusz środków pochodzących z jego sprzedaży w części niezamortyzowanej;
  • zapewnieniu spójności nowelizacji z przepisami ustawy z 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej. Zgodnie z tą ustawą, do zadań realizowanych przez samorząd województwa należy opracowywanie i realizacja wojewódzkiej strategii integracji i polityki społecznej, obejmującej m.in. programy wyrównywania szans osób niepełnosprawnych i przeciwdziałania ich wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych. Zaś do zadań, realizowanych przez powiat, należy opracowanie i realizacja powiatowej strategii integracji i polityki społecznej, obejmującej m.in. programy wspierania osób niepełnosprawnych, przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;
  • umożliwieniu dofinansowania ze środków PFRON projektów realizowanych przy wsparciu środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz innych środków UE, przeznaczonych na realizację inicjatyw wspólnotowych;
  • wprowadzeniu możliwości częściowego finansowania ze środków PFRON zadania, polegającego na udzielaniu pracodawcom dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, w pierwszym roku realizacji tego zadania. Rozwiązanie to jest konsekwencją zaproponowanej w projekcie ustawy budżetowej na 2004 r. wielkości dotacji (750 mln zł) dla Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Szacuje się, że przedstawione w projekcie rozwiązania, spowodują ograniczenie wydatków budżetu państwa na dotacje dla PFRON z około 1.500 mln do 750 mln zł w roku przyszłym.
Zaproponowano, aby nowelizacja ustawy weszła w życie 1 stycznia 2004 roku.

Źrodło: >>Centrum Informacyjne Rządu<<