>>Aktualności<<
|
Centrum Prasowe
KANCELARII PREZESA RADY MINISTRÓW w komunikacie po
Radzie Ministrów z dnia 26.11.2003 poinformowało o
przyjęciu przez Radę Ministrów projektu nowelizacji
ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Celem projektowanej nowelizacji jest zracjonalizowanie
wydatków, w związku z trudną sytuacją finansów
publicznych i koniecznością ograniczenia deficytu budżetowego.
W dokumencie zaproponowano zmiany polegające
m.in. na:
- dodaniu warunku, żeby
osoba niepełnosprawna, która prowadzi działalność
gospodarczą albo własne lub dzierżawione
gospodarstwo rolne i może otrzymać ze środków
PFRON dofinansowanie (do wysokości 50 procent)
oprocentowania kredytu bankowego, zaciągniętego
na kontynuowanie tej działalności, nie osiągnęła
wieku emerytalnego;
- doprecyzowaniu przepisów
dotyczących dofinansowań do wynagrodzeń osób
niepełnosprawnych;
- wspieranie ze środków
publicznych rehabilitacji zawodowej, aktywizacji
i zatrudniania osób niepełnosprawnych, które
nie osiągnęły wieku emerytalnego, obniżeniu
wysokości wskaźników procentowych odnoszonych
do najniższego wynagrodzenia;
- jednoznaczne określenie kręgu
pracodawców, których miałoby dotyczyć
uprawnienie do uzyskania dofinansowania do
wynagrodzeń osób niepełnosprawnych oraz wyraźne
wyłączenie z tego kręgu pracodawców zapewniających
co najmniej 25-etatowe zatrudnienie ogółem, a
nieosiągających 6-procentowego wskaźnika
zatrudnienia osób niepełnosprawnych;
- jasne określenie wskaźników
i stanów zatrudnienia, w celu ustalenia, czy i w
jakim zakresie pracodawca jest uprawniony do
otrzymania dofinansowania do wynagrodzeń osób
niepełnosprawnych;
- zagwarantowanie prawidłowej
realizacji przepisów dotyczących dofinansowań
do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych.
Zaproponowano m.in., że w przypadku
nieuzgodnienia przez PFRON i pracodawcę salda
dofinansowania w terminie do połowy miesiąca
następującego po miesiącu złożenia wniosku,
Fundusz wydawałby decyzję o odmowie wypłaty
dofinansowania z uwagi na brak takiego
uzgodnienia. Jednocześnie wprowadzono instytucję
odwołania od tej decyzji Funduszu do ministra właściwego
do spraw zabezpieczenia społecznego;
- wprowadzeniu zasady, że każde
zbycie środka trwałego, zakupionego ze środków
zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
powodowałoby powstanie obowiązku wpłacenia na
ten fundusz środków pochodzących z jego
sprzedaży w części niezamortyzowanej;
- zapewnieniu spójności
nowelizacji z przepisami ustawy z 29 listopada
1990 r. o pomocy społecznej. Zgodnie z tą ustawą,
do zadań realizowanych przez samorząd województwa
należy opracowywanie i realizacja wojewódzkiej
strategii integracji i polityki społecznej,
obejmującej m.in. programy wyrównywania szans
osób niepełnosprawnych i przeciwdziałania ich
wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji
zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Zaś do zadań, realizowanych przez powiat, należy
opracowanie i realizacja powiatowej strategii
integracji i polityki społecznej, obejmującej
m.in. programy wspierania osób niepełnosprawnych,
przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji
lokalnego rynku pracy;
- umożliwieniu
dofinansowania ze środków PFRON projektów
realizowanych przy wsparciu środków
Europejskiego Funduszu Społecznego oraz innych
środków UE, przeznaczonych na realizację
inicjatyw wspólnotowych;
- wprowadzeniu możliwości
częściowego finansowania ze środków PFRON
zadania, polegającego na udzielaniu pracodawcom
dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych,
w pierwszym roku realizacji tego zadania. Rozwiązanie
to jest konsekwencją zaproponowanej w projekcie
ustawy budżetowej na 2004 r. wielkości dotacji
(750 mln zł) dla Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Szacuje się, że
przedstawione w projekcie rozwiązania, spowodują
ograniczenie wydatków budżetu państwa na dotacje dla
PFRON z około 1.500 mln do 750 mln zł w roku przyszłym.
Zaproponowano, aby nowelizacja ustawy weszła w życie 1
stycznia 2004 roku.
Źrodło: >>Centrum Informacyjne Rządu<<
|